Bijtje en spinnetje !

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bijtje en spinnetje !

Bericht door Willem Focus » za mar 26 2011 9:57 pm

Hallo,

Ik vind het werken met mijn 105mm Nikon heel erg leuk, maar zeker niet eenvoudig, vooral omdat je met heel weinig scherptediepte werkt.
Graag wil ik hier nog betere resultaten mee kunnen bereiken, dus alle tips zijn welkom, schiet maar raak!

Groeten.......Willem :wink2
1
Afbeelding

2

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem Focus op di mar 29 2011 9:44 pm, 16 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z8 + een tas vol Nikon glas.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Bijtje en spinnetje !

Bericht door Sharkey » za mar 26 2011 10:24 pm

Bijtje is fraai. Scherpte niet helemaal op juiste punt, maar in ieder geval close.

Maar als je meer, gerichter, commentaar wil (niet van mij overigens, want ik heb (nog) geen macro, zou je beter er voor zorgen dat je EXIF zichtbaar is.
De experts kunnen je op die manier beter van dienst zijn.
Tevens je foto's ook op maximale grote plaatsen (1024).

Indien dit niet mogelijk is, zelf zoveel mogelijk info geven hoe en op welke manier je de foto's gemaakt hebt.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 26 2011 10:55 pm

Willem, best wel fraai, hoor.
Werken met een macro objectief is leuk,
scherptediepte is het probleem bij macro.

Een kleiner diafragma, dan wat je hebt gebruikt (F4.5), zal je direct meer scherptediepte geven.
Probeer bijvoorbeeld eens F9.0. of F11, als je genoeg licht voorhanden hebt.
't is vooral een kwestie van uitproberen, ook de grenzen van je objectief leren kennen.
Zelf gebruik ik vaak F16 of iets lager, voor dit soort werk, maar dan met een 60mm. micro Nikor.

Bij het bijtje kon het diafrafragma nog heel wat geknepen worden, door een lagere sluitertijd te hanteren,
je hebt dan meer scherptediepte, maar niet meer dezelfde achtergrond, 't is keuzes maken.

Bij het spinnetje zat je erg krap, om het diafragma nog te kunnen knijpen.

Hoe groter het beeld op je sensor komt, hoe moeilijker het wordt om enige scherptediepte te behouden,
ga je verder dan 1:1 vergrotingmaatstaf dan wordt de scherptediepte echt flinterdun.

Veel plezier met je 105mm. micro Nikor.
Wil gaag meer van je verdere resultaten zien, dit lijkt me een mooi begin.
Laatst gewijzigd door pacha op za mar 26 2011 11:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za mar 26 2011 11:05 pm

@ Pacha

Wat ik vooral lastig vind is het uit de hand werken met dit objectief bij een bewegend onderwerp, zoals het bijtje. Je hebt eigenlijk geen tijd om te focussen en dingen bij te regelen. Bij het spinnetje (ook uit de hand genomen ) zou het gemakkelijker met een statief gekund hebben, omdat het beestje geen verdere afspraken had die middag! :)
Maar iedere beweging is qua scherptediepte heel erg van invloed op deze afstand.

Ik klooi maar wat aan en hoop nog veel te leren.

Groeten.....Willem :wink2:

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 26 2011 11:16 pm

Inderdaad Willem, elke beweging van het onderwerp is een ramp voor de scherptediepte.
Het spinnetje moet echt stil blijven zitten, kruipt het is dieper weg, of komt het iets dichter, dan is je scherptediepte om zeep.

Bij niet bewegende onderwerpen, is het makkelijker, heb in het begin wat geoefend op mos, dat beweegt niet zo veel,
want ook de wind speelt je serieus parten, het minste zuchtje wind, doet een blaadje of een bloemetje minuscuul bewegen, daar gaat je scherpte, en vooral je scherptediepte.

't is wel heel leuk om te experimenteren met een macrolens, heb er reeds enorm veel door bijgeleerd.

Het mooie seizoen, om vliegende en kruipende beestjes te fotograferen, komt er nu aan, het wordt straks genieten met volle teugen.

Je gebruikt ook de D7000 zie ik,
wanneer je vanaf statief fotografeert, is de mirror up(MUP) knop heel handig,
de spiegel gaat omhoog, een tijd voordat het beeld wordt genomen, zo vermijdt je cameratrillingen door het openklappen van de spiegel,
heb ook een afstandbediening aangeschaft, handig om beweging van de camera te voorkomen bij het handmatig afdrukken,
ik gebruik mirror up in combinatie met de afstaandbediening, altijd wanneer ik vanaf statief macro foto's neem, zeker wanneer vergrotingmaatsstaf 2:1 of meer is.
Dat is dan meestal binnen, want ik hol niet met een statief achter achter vliegende beestje aan.
Laatst gewijzigd door pacha op za mar 26 2011 11:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za mar 26 2011 11:24 pm

Grappig Pacha,

zelfde camera, zelfde interesse qua fotografie !
Ben met cursus bezig, en start binnenkort ook met Photoshop, gewoon voor de fun. :mryellow: Want op pad met de camera en gewoon knippen is toch het leukste.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za mar 26 2011 11:28 pm

wanneer je vanaf statief fotografeert, is de mirror up(MUP) knop heel handig,
de spiegel gaat omhoog, een tijd voordat het beeld wordt genomen, zo vermijdt je cameratrillingen door het openklappen van de spiegel,
gebruik ik steeds wanneer ik vanaf statief macro foto's neem, zeker wanneer vergrotingmaatsstaf 2:1 of meer is.
[/quote]

Hier heb ik ook mee geëxperimenteerd, maar gaat idd alleen vanaf statief en ik denk ook dat het uitsluitend goed werk met afst. bed. of draadontspanner. Dit is dan bij bewegende onderwerpen dan allemaal niet handig natuurlijk.

Willem :wink2:

Hmmm.... ik zie dat je me steeds even voor bent met het bewerken van je berichtjes ! :lol: Loop een beetje erachter aan merk ik.

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » za mar 26 2011 11:30 pm

Willem,

Een goede manier om je macro objectief te leren kennen is om lekker op je gemak binnen op een statief een mooi stationair object te gaan fotograferen.
Koop eens een mooie verse bos bloemen voor moeder de vrouw, zij blij en jij lekker van de straat. Want die bloemen ga jij namelijk eens goed op de plaat zetten.

Zorg voor voldoende licht. Gebruik gewoon een halogeen spotje of zoiets, of op een zonnige dag zet die bloem in de volle zon.

Nu kan je van hartenlust experimenteren met diverse instellingen; diafragma's, afstanden verschillende scherpstelpunten op je bloem etc. Vergeet niet één en ander te noteren op een blaadje. Je kan dan namelijk een stuk makkelijker je fotos beoordelen als je ze terugkijkt op je monitor.
Probeer het later ook eens uit de hand, en zie de verschillen.
Met spiegelopklap (als je dat hebt), zelftimer etc. Probeer lekker uit wat je te binnen schiet.
Vergelijk al je resultaten op je gemak.
Door dingen uit te sluiten waar je buiten geen invloed op hebt heb je alvast een stap in je "leerproces" te pakken.

Op deze manier "aanklooien" is best leuk en erg leerzaam. Begin te zien wat/wat doet. Met als gevolg dat je daardoor, als je lekker buiten uit de hand aan het schieten bent, weet wat de "limiet" is van jouw en je spullen.

Ik wed dat, als je er voor zorgt dat je een rustige achtergrond hebt (zet je onderwerp trouwens niet strak tegen de muur), je er zelfs een mooie foto aan over houdt voor in de gang :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » za mar 26 2011 11:39 pm

Ik wed dat, als je er voor zorgt dat je een rustige achtergrond hebt
Ik ben bezig met een bijtje te trainen om op een door mij uitgekozen bloem te gaan zitten zodat ik een rustige achtergrond houd :lol:

Ja, maar ik begrijp de boodschap, en ga er zeker mee aan de slag.

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » ma mar 28 2011 7:56 pm

Hallo,

Ik vind het werken met mijn 105mm Nikon heel erg leuk, maar zeker niet eenvoudig, vooral omdat je met heel weinig scherptediepte werkt.
Graag wil ik hier nog betere resultaten mee kunnen bereiken, dus alle tips zijn welkom, schiet maar raak!

Groeten.......Willem :wink2:

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » wo mar 30 2011 10:49 pm

Scherpstellen met een Nikkor Micro 105 (ik heb er sinds een maand een) is niet handig en heeft nauwelijks effect. Scherpstellen doe je door met de camera dichterbij en verderaf te bewegen, als het even kan uit de hand.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » wo mar 30 2011 11:03 pm

Scherpstellen doe je door met de camera dichterbij en verderaf te bewegen, als het even kan uit de hand.
[/quote]

Ja, ja Jac, dat is gemakkelijk gezegd! Een centimeter meer of minder heeft zeer ingrijpende gevolgen voor de scherpte van de foto.
Ik heb de indruk dat het scherpstellen vanaf statief toch wat eenvoudiger is.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mar 30 2011 11:22 pm

Eens met Jactrum, wiebelen met de camera als je uit de hand schiet.
GEEN autofocus gebruiken, maar manueel scherpstellen en wiebelen dus.
Eventueel de camera op serieopname zetten.
De zeer geringe scherptediepte kun je enigzins verbeteren door inderdaad op z'n minst diafragma F16 te gebruiken.
Wel opletten dat je sluitertijd niet te lang wordt voor bewegingsonscherpte, anders moet je de ISO maar omhoog gooien.
Een beetje verder van je onderwerp af, en de foto later croppen in een fotobewerkingsprogramma, wil ook wel helpen.
Ook het gebruik van de flitser kan er een beetje toe bijdragen om betere foto's te verkrijgen.
Heel veel macrofotografen gebruiken de flitser, maar ik ken er ook diversen die liever met een reflectiescherm werken, en het bestaande licht gebruiken.
Maar wellicht is dit nog een stap te ver voor jou op dit moment.
Een van de mooiste dingen van macrofotografie is, dat je erg veel dingen kunt fotograferen in je nabijheid.
Je hoeft er niet op uit, als je dat niet wil.
Een van de grootste nadelen is de frustratie, die ook weleens kan optreden, als je b.v. dat ene vlindertje die zo mooi was er niet scherp op krijgt zoals je zou wensen, of hij vliegt weg nog voordat je er klaar voor was om hem vast te leggen. :evil:
Beweeg zeer langzaam naar de beestjes toe, en fotografeer ze eventueel in de vroege ochtend.
De insekten moeten even opwarmen alvorens ze op pad kunnen gaan.
Als je een onderwerp hebt gevonden wat je leuk vind om te fotograferen, kijk dan even goed naar de achtergrond.
Als je zorgt voor een positie waarbij de achtergrond ver van je onderwerp is verwijderd, dan komt je onderwerp mooi "los"daarvan.
Een mooie softe achtergrond en een scherp onderwerp is echt erg mooi.
Dus even de moeite nemen om verschillende posities in te nemen.
En zo kan ik wel een tijdje doorgaan :lol:

Succes en veel plezier met de macrofotografie.
Vrgr
Tiny

Willem Focus
Clublid
Clublid

Bericht door Willem Focus » wo mar 30 2011 11:33 pm

@Tiny.

Ik ben het vrijwel helemaal eens met je uiteenzetting over deze vorm van fotografie, en ik doe dat ook steeds vaker met handmatig focus. Maar laat niet onverlet dat het erg lastig is om uit de hand een mooi scherpe macro foto te maken!
En inderdaad, ik had afgelopen zondag een lekker dikke hommel die goed lui op mijn tuintafel kwam zitten en rondkruipen, maar zelfs dan heb je met een 40 tal foto's er misschien 2 tussen zitten waar ik enigszins tevreden over ben!

Kortom, mooi maar moeilijk!

Groeten....Willem :wink2:

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » wo mar 30 2011 11:36 pm

Willem, het lijkt inderdaad gek, dat advies om uit de hand te fotograferen, maar dat is het niet. Je hebt het bovendien over centimeters, maar ik heb het over millimeters. Ik heb onlangs een serie voorjaarsfoto's op deze site gezet http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=31219" onclick="window.open(this.href);return false; van onderwerpen die in grootte varieerden van 1- tot 3 centimeter en die waren allemaal uit de hand geschoten. Op statief zou ook moeilijk gaan, omdat het bij bloemen ook vaak om (licht) bewegende onderwerpen gaat. Lees ook het prima commentaar van Jettiny hierboven. En succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”