nikkormat FTn

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
n.deleeuw

nikkormat FTn

Bericht door n.deleeuw » vr jun 08 2007 10:58 pm

Wie kan mij helpen aan een nederlands handleiding nikkormat FTn.
Ik heb een gele gebruiksaanwijzing maar daar staat weinig in.

Nico de Leeuw

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » za jun 09 2007 11:38 am

Nico,

Ik heb vroeger een FTn gehad. Heb er lang mee gefotografeerd, totdat ik m'n F80 heb aangeschaft (eind 2000). De FTn toen ingeruild en de handleiding meegegeven. Wanneer je vragen hebt over het toestel, stel ze dan gerust misschien kan ik je daar nog bij helpen door uit m'n herinneringen te putten.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jun 09 2007 1:09 pm

De gele gebruiksaanwijzing is voorzover ik weet alles wat er destijds door Nikon bij werd geleverd. Ik heb hem ook, maar vind dat er redelijk wat in staat.
Wat voor aanwijzingen wil je nog meer?

Daarnaast is er door INCA een Focus testrapport van 3-2-1968 uitgegeven.
Maar dat is dus een testrapport.

Het Nikon reflexboek van Jan Vorst -Elsevier ISBN 90 10 01389 8- gaat ook - kort- in op de Nikkormat.

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » za jun 09 2007 10:40 pm

hans1956 schreef:Nico,

Ik heb vroeger een FTn gehad. Heb er lang mee gefotografeerd, totdat ik m'n F80 heb aangeschaft (eind 2000). De FTn toen ingeruild en de handleiding meegegeven. Wanneer je vragen hebt over het toestel, stel ze dan gerust misschien kan ik je daar nog bij helpen door uit m'n herinneringen te putten.

Gr. Hans
Ik mis de informatie wat je precies moet doen om een lens er goed op te zetten gekoppeld aan de lichtmeter

Gr. NIco

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » za jun 09 2007 10:45 pm

Marten schreef:De gele gebruiksaanwijzing is voorzover ik weet alles wat er destijds door Nikon bij werd geleverd. Ik heb hem ook, maar vind dat er redelijk wat in staat.
Wat voor aanwijzingen wil je nog meer?

Daarnaast is er door INCA een Focus testrapport van 3-2-1968 uitgegeven.
Maar dat is dus een testrapport.

Het Nikon reflexboek van Jan Vorst -Elsevier ISBN 90 10 01389 8- gaat ook - kort- in op de Nikkormat.
Bevat de FTN handleiding soms meer ( technische) informatie dan de gele gebruiksaanwijzing zonder foto's en pagina aanduidingen waarin telkens naar een pagina wordt verweze die er niet in staat.
Mijn directe vraag is hoe je correct een A lens er op zet.

Gr. Nico

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za jun 09 2007 11:05 pm

Voor zover ik me herinner moet je de koppelpin zo ver mogelijk naar links bewegen (als je voor de camera staat naar rechts). Dan objectief op 5,6 zetten, dan kun je het objectief zo op de camera zetten. Daarna diafragmaring beide kanten op draaien tot de aanslagen om de meter te koppelen. De grootste diafragmawaarde van het gebruikte objectief kun je ergens op de vatting aflezen. Moet uiteraard kloppen met de waarde van het objectief. Waarna je lekker kunt fotograferen.
Belichting regelen met de sluitertijdenring om de vatting en met de diafragmaring. Ook niet vergeten de filmgevoeligheid in te stellen. Het mooie van de FTn was ook dat je de belichting bovenop de camera extra kon aflezen. Makkelijk als je met statief werkt.
Ik moet nog ergens een handleiding hebben van de FTn, maar ik kan hem zo gauw, niet zo lang na een verhuizing, niet vinden.
Was een heel fijne, oersterke camera. Zo maken ze ze niet meer...
Succes, groet E.M. de Klerk

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » za jun 09 2007 11:47 pm

Klopt helemaal! De ASA waarde onder de camera op de lensvatting met behulp van een schuifje op de gewenste waarde schuiven.

Heb mooie herinneringen aan die camera. Heb spijt dat ik hem ingeruild heb! Het zij zo!

gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jun 10 2007 7:23 am

Uit de gele gebruiksaanwijzing (71. 1. AO)
p 22 en 23

Afbeelding

Afbeelding

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » ma jun 11 2007 11:01 pm

Reuze dank Marten, je hebt mij goed geholpen. Wat gek dat ik een niet complete gele handleiding heb met alleen maar 6 blz tekst te beginnen bij het inleggen van de film. met geen woord wordt gerept over de techniek waaronder het verwisselen van de lens.

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » ma jun 11 2007 11:11 pm

Nu komt het volgende probleem. Na opvolgen van de instructies blijft de lichtmeterpal vastzitten op diafragma 11-16. Ik kan nu de lens er niet meer afhalen. Hoe gaan we dit oplossen?

Nico

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » ma jun 11 2007 11:54 pm

n.deleeuw schreef:Wat gek dat ik een niet complete gele handleiding heb met alleen maar 6 blz tekst te beginnen bij het inleggen van de film. met geen woord wordt gerept over de techniek waaronder het verwisselen van de lens.
Het boekje telt 31 pagina's met foto's

n.deleeuw schreef:Na opvolgen van de instructies blijft de lichtmeterpal vastzitten op diafragma 11-16. Ik kan nu de lens er niet meer afhalen. Hoe gaan we dit oplossen?
Staat de zwarte stip op het vaste gedeelte van het objectief in het midden (tegenover de O van NikkOrmat) en kan je dan de diafragmaring niet verdraaien totdat je 5.6 tegenover de stip hebt staan?

Tenslotte:
misschien is deze link
iets voor je. 32 bladzijden instruction manual in pdf. (de eerste bladzijde kan je overslaan)

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » di jun 12 2007 9:30 pm

Klopt, de zwarte stip staat tegenover de O van Nikkormat en vandaaruit kan ik de diagfragmaring niet meer verdraaien. Wat nu. Daarvoor ging alles goed en nu krijg ik mijn mooie nikkor-s auto 50 mm 1:1.4 er niet meer af.
GRAAG HULP

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di jun 12 2007 9:34 pm

Het spijt me, dit weet ik niet.

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » di jun 12 2007 9:41 pm

emdeklerk schreef:Voor zover ik me herinner moet je de koppelpin zo ver mogelijk naar links bewegen (als je voor de camera staat naar rechts). Dan objectief op 5,6 zetten, dan kun je het objectief zo op de camera zetten. Daarna diafragmaring beide kanten op draaien tot de aanslagen om de meter te koppelen. De grootste diafragmawaarde van het gebruikte objectief kun je ergens op de vatting aflezen. Moet uiteraard kloppen met de waarde van het objectief. Waarna je lekker kunt fotograferen.
Belichting regelen met de sluitertijdenring om de vatting en met de diafragmaring. Ook niet vergeten de filmgevoeligheid in te stellen. Het mooie van de FTn was ook dat je de belichting bovenop de camera extra kon aflezen. Makkelijk als je met statief werkt.
Ik moet nog ergens een handleiding hebben van de FTn, maar ik kan hem zo gauw, niet zo lang na een verhuizing, niet vinden.
Was een heel fijne, oersterke camera. Zo maken ze ze niet meer...
Succes, groet E.M. de Klerk

n.deleeuw

Bericht door n.deleeuw » di jun 12 2007 9:44 pm

Dank voor dit bericht. Marten gaf mij ook al fijne adviezen.
Nu toch een noodkreet. Na opvolgen van je adviezen kan ik mijn mooie nikkor auto-s 50 mm 1: 1.4 niet meer van de body afkrijgen na indrukken van de ontgrendelingsknop blijft hij moervast zitten. HELP!!!

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”