Nikon D80 en windows '98

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Yvette Verwer

Nikon D80 en windows '98

Bericht door Yvette Verwer » wo jun 13 2007 9:14 am

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een D80 gekocht. Ik ben erg enthousiast over deze camera en ga er zeker veel mee werken.
Ik heb echter een oude computer waar ik nog windows '98 op draai (iets anders kan ook niet ivm werkgeheugen en hardeschijf).
Ik ga binnen een paar maanden wel een nieuwe computer kopen (als iemand tips heeft, graag, twijfel onder andere tussen laptop en desktop?), maar ik vraag me af of er tot dan een mogelijkheid is mijn foto's toch op mijn oude computer te importeren en te zien?
Picture Project (zoals bijgeleverd) kan ik hier in ieder geval niet op instaleren.
Dan nog een klein vraagje over formaten. Ik fotografeer nu op de stand Jpeg normaal en midden, maar wat houdt het allemaal in?
Het Jpeg gedeelte begrijp ik nog redelijk, maar wat houdt groot, midden en klein in?
Ik heb deze stand gekozen omdat er zo redelijk wat foto's op mijn 1GB kaartje kunnen en de kwaliteit me nog vrij goed lijkt(ik kan ze tenslotte nog niet naar een computer wegschrijven).

Alvast bedankt voor eventuele hulp,

Yvette

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 13 2007 9:44 am

Zo te zien is dit je eerste bericht, dus welkom op dit forum. De verschillende jpg formaten slaan op de mate van compressie en het aantal pixels van je bestand.
Middel houdt in dat je 6 megapixel plaatjes maakt met je 10 megapixel camera. op zich niet erg, maar als je eens iets groot af wilt drukken dan kan dat afbreuk doen aan je afdruk. Voor mijzelf houd ik als richtlijn om alijd zoveel mogelijk pixels op het plaatje te krijgen. Voor publicatie op het web kun je hem altijd kleiner maken, groter maken voor een gorote afdruk valt nogal eens tegen. Bovendien heb je met een 10 megapixel bestand meer ruimte om een leuke uitsnede te maken. Beter is dus volgens mij om 'groot' t kiezen.
'Normaal' houdt in dat er niet de zwaarste compressie op je plaatje wordt losgelaten, maar ook niet de minste. Als je niet aan nabewerking doet dan geeft dit een prima resultaat. Als je wel wilt nabewerken dan kun je beter voor 'Fijn' kiezen of voor NEF, maar gezien je besturingssysteem is dat laatste nu nog geen goede optie. Zelf kan ik me wel vinden in 'normaal', hoewel ik ook een boel doe met NEF.
Voor meer info, zie pag 33 van je handleiding.

Wat wegschrijven naar je computer betreft. Er zijn een heleboel kaartlezers, bij de computerboer voor iets van 20 euro, en daarmee kun je het kaartje van je camera uitlezen. Dan kun je ze dus opslaaan op je hardeschijf en evt opslaan op CD of een externe hardeschijf.

Wat voor lens (lenzen) heb je bij je D80?

Als je echt advies wilt hebben over een nieuwe computer dan kun je misschien beter even een apart topic daarover starten in de coffe corner, want dat ligt wat buiten het bestek van dit onderdeel van het forum.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » wo jun 13 2007 10:19 am

Hoi Roelof,

Bedankt voor je informatie. ik had de gegevns op pag. 33 gezien en aan de hand daarvan ook voor Jpeg normaal gekozen. De info over groot-middel-klein vond ik echter onduidelijk. Met jouw antwoord snap ik het wel helemaal en ik ga hem op groot zetten.
Dit was inderdaad mijn eerste bericht, maar ik heb me direct hierna voorgesteld op de betrefende pagina van dit forum. Daar staat ook welke objectieven ik gebruik (28-70 AF, 70-210 AF en 60mm micro).

Groetjes,

Yvette

Polling

Bericht door Polling » wo jun 13 2007 12:23 pm

Yvette: investeer in een extra kaartje en een simpele kaartlezer. Je kunt dan de jpg's gewoon inlezen met de verkenner, en met ieder fotopakket dat wel op je pc draait, bewerken.
Als je een pakket hebt wat met nef's (raws) kan werken, gebruik dan nef in je camera, veel meer mogelijkheden voor nabewerking (ik las elders dat je fotografie-ervaring hebt). Je hebt dan eigenlijk een digitale doka. Is natuurlijk wel afhankelijk van je computer en intern geheugen, nef's zijn groot.
Succes!

R-Know

Bericht door R-Know » wo jun 13 2007 10:08 pm

Yvette,
Welkom op het forum.
Wanneer je binnenkort een niewe pc wilt kopen kun je mischien beter een nieuw kaartje kopen van 2 of 4 Gb en geen kaart lezer. Die kaart lezer zal je niet brengen wat je wilt want ten eerste heb je hier waarschijnlijk geen drivers voor, W98 en als je ze al kunt zien duuuuuuuurt het eeeeeeeeven vooor daat eer iiiiieeeet s gebeurd.

Spaar voor een nieuwe pc, laat je kaartjes leegmaken bij een vriend of familie en laat de foto's op een cd branden, alles.
Voor een knappe pc met scherm ben je rond de € 750,- al heel erg ver op weg. Maar zoals Roel al schreef: in de coffiesjop.

Succes, Arno

Hanfo

Bericht door Hanfo » wo jun 13 2007 11:45 pm

R-Know schreef:Yvette,
Welkom op het forum.
Wanneer je binnenkort een niewe pc wilt kopen kun je mischien beter een nieuw kaartje kopen van 2 of 4 Gb en geen kaart lezer. Die kaart lezer zal je niet brengen wat je wilt want ten eerste heb je hier waarschijnlijk geen drivers voor, W98 en als je ze al kunt zien duuuuuuuurt het eeeeeeeeven vooor daat eer iiiiieeeet s gebeurd.
Spaar voor een nieuwe pc, laat je kaartjes leegmaken bij een vriend of familie en laat de foto's op een cd branden, alles.
Voor een knappe pc met scherm ben je rond de € 750,- al heel erg ver op weg. Maar zoals Roel al schreef: in de coffiesjop.
Succes, Arno
In de Nikon D80 gaan SD kaarten en windows 98 second edition daarin kun je USB sticks gebruiken. Je kunt van die USB lezers kopen waarin een SD kaartje past.

R-Know

Bericht door R-Know » wo jun 13 2007 11:57 pm

Wat ik probeer aan te geven is dat het zonde is van alle verspilde moeite en euro's in 98.
Af en toe even een pc bij iemand lenen kan goed werken. Zie je vanzelf ook welke eisen je daar aan kan stellen.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do jun 14 2007 12:25 am

R-Know schreef:Die kaart lezer zal je niet brengen wat je wilt want ten eerste heb je hier waarschijnlijk geen drivers voor, W98 en als je ze al kunt zien duuuuuuuurt het eeeeeeeeven vooor daat eer iiiiieeeet s gebeurd.
Arno,

Tot nu toe ben ik nog geen kaartlezers tegengekomen die het onder Windows 98 niet deden. Als de drivers er niet bij geleverd worden dan staat er nog wel een verwijzing naar de site van de leverancier op de verpakking. Altijd even vragen. Als Yvette niet zo ver weg woonde had ze er wel eentje van mij kunnen lenen.
Voorlopig zal ze ook nog niet zwaar gaan bewerken, dus ik deeel jouw angst niet dat het even duurt voor ze iets zal zien.

R-Know schreef: Spaar voor een nieuwe pc, laat je kaartjes leegmaken bij een vriend of familie en laat de foto's op een cd branden, alles.
Foto's op een CD branden is geen gek idee, maar iedere keer als je je foto's op een groter scherm wilt bekijken naar een vriend of kennis te lopen dat gaat ook gauw vervelen. Ik denk dus dat een kaartlezer een goede investering is.
R-Know schreef: Maar zoals Roel al schreef: in de coffiesjop.
Roel is iemand anders. :(
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » do jun 14 2007 9:22 am

Bedankt voor alle reactie. Ik begin een beeld te krijgen. Ik ben wel een redelijke digibeet overigens en heb ook geen zware computer ambities, maar voor fotobewerking en opslag heb ik wel iets serieus nodig, begrijp ik.
Ik ben gisteren in de stad wezen kijken en denk dat ik een compacq of een HP computer ga kopen (bij My Com of Mediamarkt). Ik ga hier dan een GB werkgeheugen bij laten zetten.
Beiden draaien vista en hebben dan 2GB werkgeheugen, een 250GB harddisk (waar ik later een tweede extern aanhang voor backup, transport en opslag van data (foto's dus).
Deze computers kosten beiden 500,- euro (met extra GB 550,-). Ik ga dan mijn huidige 17'' flatscreen gebruiken tot ik weer geld heb en goed weet wat ik wil en waarom.

Als iemand hier nog een nuttige mening over heeft, hoor ik die nog graag. Ik heb een beetje dubbel gepost door de tip om de vraag in de coffeshop te stellen ter harte te nemen (ik heb hem overigens in overig gesteld omdat ik daar meer computer gerelateerde vragen zag en in de coffeeshop alleen echte off-topics). Ik hoop dat mijn reactie hier ook door de mensen van daar gelezen wordt.

Polling

Bericht door Polling » do jun 14 2007 9:40 am

Ik zou er meteen een kaartlezer in laten zetten, in die nieuwe PC. Werkt heel gemakkelijk, en hoef je niet elke keer je camera aan de pc te hangen. Verder lijkt het me een goede oplossing, als je oude scherm nog redelijk is. Dat is natuurlijk bij fotobewerking wel belangrijk.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » do jun 14 2007 9:43 am

Volgens mij zit er een kaartlezer in. Er zit een hele rij sleufjes waar onder andere rechtstreeks een SD kaart in kan (in een andere sleuf kan een XD kaart en nog zo wat). Is dat een kaartlezer?

De monitor is nog erg goed, pas een jaar oud (of anderhalf misschien).

Polling

Bericht door Polling » do jun 14 2007 9:50 am

Yep, dat is een kaartlezer. Worden inderdaad vaak standaard ingebouwd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jun 14 2007 10:38 am

Yvette, mijn ervaring is dat je bij aankoop van een pc bij erkende computerzaken als Mycom, Dynabyte of Paradigit véél makkelijker advies en hulp krijgt na aankoop.
MediaMarkt is een zgn. dozenschuiver. Als digibeet zou ik niet kopen bij MediaMarkt.

Groet

Skippy

R-Know

Bericht door R-Know » do jun 14 2007 5:46 pm

Yvette,
Nog even een tip.
Overweeg ook een pc samen te laten stellen bij Computerland.
Service en kwaliteit. Ik heb geen aandelen maar ben er wel vrij frequent geweest.
Ik spreek over de vestiging in Haarlem. Amsterdam zal vast niet minder zijn.
MyCom is ook een prima tent maar de prijs ligt er toch een stuk hoger.

Succes. Arno

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma jun 18 2007 10:03 am

Zaterdag hebben we een computer gekocht. Het is een HP 6040 geworden (gekocht bij MyCom).
Hij heeft 2GB werkgeheugen (1GB bijgezet), een 320GB schijf, een 256MB grafische kaart, een kaartlezer (o.a. SD en XD) en nog veel meer wat me niets zegt.
Hij draait op Vista Premium en ik ben er wel van onder de indruk, erg mooi.
Nogmaals bedankt voor alle tips en info!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”