flitslicht schreef:ATOR schreef:Ik heb sinds drie maanden mijn eerste DSLR, weet nog veel te weinig van fotografie maar heb desondanks weinig problemen met de scherpte van de D7000.
Hieronder staan een portret en een landschap, allebei NEF. Ben benieuwd naar het oordeel over de scherpte van kritische kijkers.
D7000 NEF files (40MB)
Ik heb ze even snel bewerkt. Het landschap is mi een stop onderbelicht en de studiofoto een halve stop. Verder had ik ze zelf niet op ISO 400 genomen maar op 200 of zelfs 100.
Ondanks dat ik de belichting achteraf verhoogd heb en ze behoorlijk heb verscherpt is er van ruis nauwelijks iets te zien. Wel opmerkelijk dat de AF fine tune op -16 staat. Het landschap is aan de randen op de bomenrij niet echt scherp, en over het hele beeld mis ik een beetje de echt gestoken scherpte, zeker voor een opname op f/8. Moeilijk om er een vinger op te leggen.
In het portret is de rechterdame scherp en dan met name haar rechteroog (voor de kijkers links) terwijl de dame aan de linkerkant al uit de scherpte gaat lopen. Het scherptevlak lijkt iets teveel naar achteren te liggen.
Hier de foto's op volledig formaat, dat is voor de gemiddelde kijker wat makkelijker:
Landschap:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... dschap.jpg
Portret:
http://03jisq.bay.livefilestore.com/y1p ... ortret.jpg
Léon Obers schreef:Flip verbaast zich er verder over dat de AF-Fine tune op -16 staat. En nu?
Het lijkt erop dat de lens niet optimaal is afgesteld / ingesteld.
Verder is het gebruik van ISO 400 al geen garantie meer om het optimale uit de camera te halen, en heeft het gebruik van diafragma f8 al minimaal enige negatieve invloed vanuit diffractie beperkingen bij een 16 Megapixel DX camera.
Het gebruik van ISO 100, correcte scherpstelling (via LiveView) en het gebruik van diafragma f5.6 had waarschijnlijk net wel die "bite" in scherpte opgeleverd.
Ik ga nog een keer een landschap schieten met jullie aanbevelingen en dan wat testen doen met verschillende diafragma's en scherpstelmethoden. Het landschap heb ik handmatig gefocust op de boom dus de AF-finetune heeft bij deze foto geen invloed gehad op de scherpte.
Lagere ISO heeft toch alleen als resultaat minder ruis? Dat ik op ISO400 schiet is omdat ik niet veel winst zie in ruisprestaties bij 200 en 100 ISO, dan maak ik liever de sluitertijd korter om bewegingsonscherpte te reduceren.
De portretfoto is inderdaad scherpgesteld op het rechteroog (kijker links) van de rechter dame. Dat de scherpte minder wordt voor en achter het scherpstelvlak daar kan ik verder niets aan doen toch, behalve een kleiner diafragma kiezen dan f8 maar dan krijg je weer diffractie.
En de AF-finetune op -16 tja, daar viel de scherpte op de focus test chart het beste samen met het scherpstelpunt.