dagje hoge veluwe

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

dagje hoge veluwe

Bericht door ErikB » zo apr 03 2011 8:24 am

Gister ben ik weer eens een dagje op de Hoge Veluwe geweest. Klokslag 8 uur reden we naar binnen en waren daarmee de drukte voor. Op zoek naar adders die we helaas niet vonden zijn we weer naar de padden gegaan die dit keer niet zo goed zaten als de vorige keer, de drukte had ze al snel van alle paden verdreven.
Langs de vijver bij St. Hubertus heb ik toch wat foto's geschoten waarvan ik enorm benieuwd ben wat jullie ervan vinden. Brand dus maar los en kom met suggesties die ik de volgende keer in m'n achtergrond kan houden :)

Genoeg gekletst, nu de foto's:
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Daniël

Re: dagje hoge veluwe

Bericht door Daniël » zo apr 03 2011 8:38 am

enige commentaar die ik kan geven.
Waar zijn de plaatjes van de veluwe zelf?
Dit had net zo goed in Maastricht kunnen zitten.

Maar ik vind nummer 1 erg goed gelukt.
nr2 is een beetje te donker

Myriad

Bericht door Myriad » zo apr 03 2011 9:08 am

Erik,

Die forsythia´s bij Sint Hubertus ken ik. :wink:

Hierbij mijn positief bedoelde feedback:

Nr. 1:
Is een lastig onderwerp om te fotograferen, om de alom aanwezige gele kleur.
Leuk die vlieg met stuifmeel in z´n nek. Blijft een leuke blikvanger.
De compositie en de achtergrond kunnen m.i. sterker; het blaadje is onder en het takje rechts doorsneden, rechtsboven zit een donkere plek.
Bijna alles gebeurt rechts op de foto, waardoor het linkerdeel voor mij geen toegevoegde waarde heeft; kan er dus af.
Maar links trekt wel aandacht, omdat het licht van kleur is. Een vierkant compositie zou in dit geval denk ik beter zijn.
Bij die struiken blijft hel heel moeilijk om een mooie achtergrond te krijgen.

Nr. 2:
Het contrast tussen wit/geel en de groene achtergrond vind ik hier mooier.
Maar de foto is in zijn geheel te donker. Het madeliefje vindt ik iets te krap gekaderd.
Met iets meer steel erbij vind ik het persoonlijk mooier. Je zou vooraf iets kunnen 'tuinieren'.
Heb je deze bewust op f/5.6 gefotografeerd? Ik vind de scherptediepte iets teveel vooraan liggen en de DOF te klein.
Een vierkant compositie vind ik hier minder toepasselijk, door de contrasterende (en links donkerder) achtergrond. Houden zo dus.
Laatst gewijzigd door Myriad op zo apr 03 2011 10:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ErikB » zo apr 03 2011 9:19 am

@Daniël: het is maar net wat je typisch Hoge Veluwe vindt he ;) Elke macro-foto kan overal gemaakt zijn.. Het is verder ook maar een topicnaam he ;)

@Myriad: Bedankt voor je feedback! :)
Bij de tweede foto heb ik bewust voor f5.6 gekozen vanwege de beperkte DOF. Ik vind persoonlijk het midden van een madeliefje wat minder boeiend dus vandaar de scherpte die wat vooraan ligt ;)
Het donkere vind ik persoonlijk wel lekker kijken, geeft voor mij wat rustigs en is denk ik een kwestie van smaak. Maar zeker goed om dat onderling uit te wisselen! :) Daarnaast kreeg ik wat witte uitgebeten stukken bij een lichtere foto. Het contrast was groot en door de achtergrond lijkt het geheel inderdaad wat donker.

Ik zal het een en ander straks nog eens uitproberen en kijken wat daarvan het resultaat is! :)

Myriad

Bericht door Myriad » zo apr 03 2011 9:33 am

ErikB schreef:Daarnaast kreeg ik wat witte uitgebeten stukken bij een lichtere foto. Het contrast was groot en door de achtergrond lijkt het geheel inderdaad wat donker.
In de nabewerking zou je selectief de achtergrond natuurlijk iets kunnen ophalen.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » zo apr 03 2011 9:55 am

Ik vind dit gewoon mooie foto's. Houd hier persoonlijk erg van.
De 2e foto zou van mij ook lichter mogen en de scherpte meer op het gele hart.

Leuk he dat de lente volop is begonnen!
click voor mijn foto's op flickr.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”