Deze reactie geeft aan dat je bar weinig begrijpt van belichten en ook reacties lees je niet of interesseert het je niet. Verdiep je eens wat forumleden adviseren om tot betere techniek te komen.Chicco schreef: om nog even terug te komen op de lichtmeting....ik ga hier niet over discuseren maar zeg jij me dan eens of ge dit normaal vind of niet....ik neem verschillende foto's van eenzelfde gebouw met lichtere blauwe achtergrond dus eerste foto gewoon lichtmeter laten werken....foto totaal uitgebrand oké ik grijp in...compenseer tot -0.7 en de lucht is iets beter maar nog uitgebrand...uiteindelijk een goed resultaat qua lucht op-1.7 op de lichtmeter...oké betere lucht maar voorgrond te donker...dit was bijna bij elke foto die ik nam van iets met luchtachtergrond op....ik vond dit toen niet normaal..
Grtz
Chicco
Blauwe lucht uitgebeten, voorgrond te donker na ingrijpen ......
Contrast omvang in je onderwerp is een gegeven waar je rekening mee moet houden. Optimisten noemen 7 tot 11 stops wat een digital sensor aan kan. Ga nu eens uit van 7 dan ben je realistisch.
Dus als je de lucht meet en de schaduw dan weet je het verschil in LW/stops.
Aan de hand van dit gegeven belicht je op wat het meest belangrijke of kies een gemiddelde. Wil je alles dan zal je ND voor de lucht moeten gebruiken enz.......
Maar in je reactie lees ik dat je niet in discussie wil dus ga verder met de D90 en knip zoals je gewend ben.