Nieuwe lens, advies?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Jonna

Nieuwe lens, advies?

Bericht door Jonna » do mar 03 2011 10:41 pm

Beste mensen,

Ik gebruik een D90 om mee te fotograferen. Hierbij heb ik een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS Nikon. Echter wil ik hier een andere lens bij kopen. Ik zit te denken aan een groothoeklens, echter moet deze bij 400 euro wel ophouden.. Ik wil graag meer lichtgevoeligheid (fotograferen van concerten) en meer scherpte-diepte.

Ik verzuip echter in het aanbod aan lenzen. Ik heb hier al wat rondgeneusd op het forum, maar daardoor verzuip ik er alleen maar meer in. Welke lens raden jullie me aan? En een vast brandpunt? Of niet?

Zelf leken mij deze 2 wel wat:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -nano.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -nano.html

Helaas zijn die nu toch wat te duur..

Groet,
Jonna.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe lens, advies?

Bericht door Patrick » do mar 03 2011 11:38 pm

Dat blijven ze ook nog wel even. Dit zijn beide professionele objectieven. :wink:

Je moet denk ik eerst een keuze maken: wil je meer kwaliteit of meer mogelijkheden.

Dit soort vragen komt overigens vaak langs. Blader het forum eens door zou ik zeggen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr mar 04 2011 12:32 am

Je zou moeten nagaan welk brandpunt je met je huidige lens gebruikt voor bv concertfotografie.
De lenzen die je noemt zijn voor FX formaat; is dit voor de toekomst belangrijk?
Een vast brandpunt heeft het nadeel dat je de beeldvulling moet vastleggen door zelf afstand te kiezen. Lukt dat bij concertfotografie?

Gezien de brandpunten die je noemt en het budget roep ik maar iets: Tamron 17-50 f:2.8?

Groet Hans.

Myriad

Bericht door Myriad » vr mar 04 2011 7:55 am

Jonna,

Bij ´fotograferen van concerten´ denk ik in 1e instantie niet aan een groothoek. En zeker niet een vast brandpunt als een 24mm.
Het hangt er maar vanaf wat en hoe je e.e.a. in beeld wilt brengen en wat de haalbare afstand daarbij is (hoe dichtbij kun/mag je komen?).

Kun je aangeven hoe je e.e.a. in beeld wilt brengen?
Pas dan kunnen we iets zinnigs zeggen over welk objectief het meest passend zou zijn (en evt. (goedkopere) alternatieven).

Ik las in je voorsteldraadje dat je later eigenlijk een FX wilt. Dan krijg je met hetzelfde objectief nog meer in beeld. Wil je dat?
Een 24-70 is op een D90 (DX) niet echt een groothoeker.

annoh

Bericht door annoh » vr mar 04 2011 7:59 am

Het kiezen van een objecitef is lastig. Zaken als prijs, onderwerp, gewcicht en budget spelen mee.

Daarnaast heeft het sterk te maken met je stijl van fotografie.

Kijk eens naar dit artikel.

http://www.camerastuffreview.com/nl/tut ... bjectieven

Succes met je keuze.
Anno

Tina

Bericht door Tina » vr mar 04 2011 8:30 am

Aansluitend op wat mijn voorgangers hier al hebben benoemd denk ik dat je zou kunnen overwegen om nog even door te sparen. En om dan iets te kopen wat je echt wilt, wat aan jouw wensen voldoet en waar je lang mee vooruit kunt
Je hebt nu een lens die weliswaar niet alles kan wat jij zou willen, maar die een vrij groot bereik afdekt. Als je nu om financiële redenen een lens koopt die het toch niet helemaal is dan loop je kans die over een tijdje weer te willen verkopen.
Een mogelijk compromis zou zijn om een tweedehandse lens te kopen. Als je niet zeker weet wat te kopen: probeer het betreffende stuk glas te lenen of ga het huren. Dat laatste is, vergeleken met de prijs van professionele opjectieven, niet eens zo duur.
Welke het uiteindelijk zou 'moeten' worden hangt, zoals eerder gezegd, af van jouw wensen, stijl etc.
Zelf ben ik op een zelfde manier begonnen als jij: eerst een 18-200mm (Nikon), en nu wil ik stap voor stap naar het betere werk. Kost wat meer tijd, maar dan heb je ook iets. En ondertussen kan ik toch best goed vooruit.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » vr mar 04 2011 9:15 am

misschien is eerst huren een optie kun je kijken wat bevalt en of wat je nodig hebt en is het maken van een keuze makkelijker.Op dit moment zijn er diverse firma's die deze service verlenen,b.v. konijnenberg

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » vr mar 04 2011 12:04 pm

Waar je een keuze op kunt baseren is welke brandpuntsafstanden gebruik je het meest.
Je hebt al een lens die het hele bereik afdekt.
Het enige waar je dan mee vooruit gaat is met een lichtsterkere lens, en daarme splits je automatisch ook het bereik op.
Voor een concertzaal, open lucht zou ik niet zo weten, kun je een kijken naar een 50 of 60mm prime. Op een D90 kun je daar redelijk wat mee.
Wil je een iets grotere beeldhoek dan kun je altijd nog naar een 35mm kijken. Het zijn wel lenzen die lekker lichtsterk zijn voor een redelijke prijs.
Wil je wat speling hebben dan moet je kijken naar bijv iets in het bereik van 17-55. Alle lensfabrikanten hebben daar mooie lenzen in.

Succes

Jonna

Bericht door Jonna » ma apr 04 2011 10:14 am

Hallo!

Bedankt voor de informatie, ik ben me weer verder aan het verdiepen in het kopen van de lens ;)

Een duurdere lens kopen, ja.. en dan meteen die ene hebben die ik graag wil hebben. Ik neem dit in overweging.

Ik wil graag meer lichtsterkte, en een grotere hoek.. Een lens die mooie portretten kan maken (veel bokeh), maar ook tijdens bijvoorbeeld concerten snel en lichtsterk werkt. Is dit een combinatie die mogelijk is? Heb nu veel last van beweging, onscherpte of ruis.

Trouwens, top dat jullie me zo verder helpen!!

Jonna

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma apr 04 2011 10:50 am

Kijk eens hier, prachtige foto's van ElRonno.
Volgens mij met een 50mm 1.8 gemaakt.
Geweldig werk met eenvoudige middelen.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... e+de+lange" onclick="window.open(this.href);return false;
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 04 2011 10:59 am

Jonna schreef: Ik wil graag meer lichtsterkte, en een grotere hoek.. Een lens die mooie portretten kan maken (veel bokeh), maar ook tijdens bijvoorbeeld concerten snel en lichtsterk werkt. Is dit een combinatie die mogelijk is?
Je noemt nu al weer zaken die eigenlijk niet rijmen en waar we nog weinig van weten.

Grotere hoek dan wat?
Portret is doorgaans juist iets wat men vastlegt met matig tele (60-85mm bij DX formaat).
Voor 85mm heb je een redelijke keus aan objectieven van lichtsterk naar nog meer lichtsterk (F1.8 of F1.4).
Dat zou je voor concerten ook kunnen gebruiken, maar het is mij nog steeds onduidelijk of dat het juiste gebruik van een brandpunt voor je is, als je het hebt over een grotere hoek. Heb je niet ergens foto's online staan met de EXIF-gegevens er nog in?
Jonna schreef: Heb nu veel last van beweging, onscherpte of ruis.
Een dilemma wat je altijd zult tegenkomen bij concerten. Ondanks de lichtsterkte die wel iets zal opvangen, zal meer tele, meer beweging impliceren omdat je snellere sluitertijden moet gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers

edkaas

Bericht door edkaas » ma apr 04 2011 11:03 am

Ik lees goede berichten over de Tokina 11-16mm 2.8.
Kost weliswaar 569, maar misschien kun je hem op b.v marktplaats goedkoper vinden..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 04 2011 11:41 am

Dat zou een aardige lens kunnen zijn als je midden tussen de artiesten zelf op het podium staat, maar ik denk niet dat je toestemming krijgt om op die plekken foto's te maken. Ben je er door de security al lang afgegooid. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

edkaas

Bericht door edkaas » ma apr 04 2011 12:19 pm

Waarschijnlijk wel ja :D
Ik zou zelf ook eerder voor een 50mm lens gaan, als je die nog niet hebt.
Is een lens die je eigenlijk MOET hebben..

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 04 2011 12:30 pm

edkaas schreef:Waarschijnlijk wel ja :D
Ik zou zelf ook eerder voor een 50mm lens gaan, als je die nog niet hebt.
Is een lens die je eigenlijk MOET hebben..
Eerder nog een AFS 35mm f1.8!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”