Nieuwe lens, advies?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe lens, advies?

Bericht door Eeuw » ma apr 04 2011 12:38 pm

Een 35mm op DX is wel het saaiste wat je kan bedenken. Vleesch noch visch.
Of rij je ook Volkswagen en ben je ambtenaar? :lol: :lol:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 04 2011 1:25 pm

Mijn eerste auto als student was een Volkswagen Kever. FL 235,- inclusief radio en gevarendriehoek.
Ben ik heel Frankrijk mee rondgereden waarvan bij één cilinder verbrande kleppen.
Trok wat minder (vooral tegen een helling op), ook moeite tegen de wind in, maar was mijn goedkoopste rij-ervaring ooit. Na een jaar was de motor met die kleppen te ver weg, uitlaat doorgeroest, heb ik hem met een meewarig gevoel naar de sloperij gereden. Onkosten maken aan zo'n auto had niet zoveel zin. :o :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

JeroenR
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JeroenR » ma apr 04 2011 1:36 pm

Ik moest wel lachen toen je aangaf een budget van € 400,= te hebben en dan aangeven dat objectieven van +/- € 1400,= je wel mooi lijken.

Een nieuw objectief is niet alleen afhankelijk van je budget maar vooral wat je graag wilt fotograferen. Wil je meer groothoek voor je budget kijk dan bijvoorbeeld eens naar de Nikon 16-85mm of de Tokina 11-16mm 2.8. Wil je lichtsterkte dan kan de 50mm 1.4 of 1.8 of de 35mm 1.8 erg interessant zijn voor je.
D800 | 35mm 1.4G | 50mm 1.4G | 85mm 1.4G | 24-70mm 2.8 | 70-200mm 2.8 VRII | SB-910 | SB-600

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 04 2011 2:05 pm

Eeuw schreef:Een 35mm op DX is wel het saaiste wat je kan bedenken. Vleesch noch visch.
Of rij je ook Volkswagen en ben je ambtenaar? :lol: :lol:
Dat kan ik ook zeggen voor de 50mm. Als rondloopobjectief ontzettend onhandig (te kort en te lang tegelijk). De 35mm is daarentegen wellicht wat "saai", maar wel uiterst bruikbaar in veel situaties.

Ik ben overigens geen ambtenaar, maar rijd wel VW. Zelfs een station. Maar ik durf te beweren dat deze alles behalve saai is. Zelfs zonder Halfords-uitlaat eronder! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jonna

Bericht door Jonna » wo apr 06 2011 12:37 pm

Wat is dan precies het verschil tussen een 35 mm en een 50 mm? En 1,4 en 1,8?

Jonna

Jonna

Bericht door Jonna » wo apr 06 2011 12:42 pm

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... -14-g.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dan moet ik er dus vrij dicht boven op.. hmm..

Myriad

Bericht door Myriad » wo apr 06 2011 7:19 pm

Jonna,

Het duizelt allemaal voor je, of niet?

Ik adviseer je eens het gratis programmaatje ExposurePlot te gebruiken.

Dat kun je hier downloaden:http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

Zet alle (niet-gecropte) jpeg's die je bevallen van door jou gemaakte concertfoto's bij elkaar in een folder op je computer en laat dit programmaatje daarop z'n werk doen.

Dan ZIE je wat je tot dan toe als meest gebruikte brandpuntsafstanden bij concerten hebt ingezet in een grafiek.
Maak daar een printscreen van in de vorm van een jpeg en laat die aan ons zien, of geef aan waar pieken zitten.
Dan weten we ongeveer het brandpuntsbereik i.g.v. een zoom of welke 1 of meerdere (mogelijk) nog lichtsterkere vaste brandpuntsobjectieven voor je geschikt zouden kunnen zijn.
Dan kunnen we je veel beter adviseren dan tot nu toe het geval is, want het gaat nu nog alle kanten op.
Je bent je nog niet bewust op welke brandpuntsafstanden je fotografeert en dat maakt het adviseren lastig.

Meten is weten!

Je zou hier ook een paar voor jou representatieve concertfoto's kunnen laten zien. Aan de EXIF kunnen we dan zien wat de gebruikte brandpuntsafstanden zijn tijdens de opname.
Laatst gewijzigd door Myriad op ma apr 11 2011 10:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jonna

Bericht door Jonna » ma apr 11 2011 9:39 pm

Bedankt voor de adviezen wederom! Hmm, het duizelt inderdaad wat :)

Ik heb er nu al zoveel over gelezen, maar daardoor wordt het alleen maar moeilijker. Ik ga NU bezig met de brandpunten, thanks! ;)

Jonna

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”