Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G
Hallo,
Er is al in meerdere draadjes over deze prime lens geschreven. Ik bezit op dit moment een Nikkor 50 mm AF-D F 1.8 en die gebruik ik op mijn Nikon D90. De lens vind ik zelf mooie foto's maken. Ik gebruik de lens het meest voor straatfotografie (portretten).
Nu overweeg ik over te stappen op de Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G. Deze lens is, wat ik me heb laten vertellen, beter en moderner dan degene die ik bezit, ook om zijn ingebouwd Silent Wave Motor.
Mijn vraag is alleen: maakt de Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G ook mooiere foto's dan de Nikkor 50 mm AF-D F 1.8? Is het de investering waard?
Zijn er gebruikers, het liefst tezamen met een D90, die hier ervaring mee hebben en die bijvoorbeeld ook de overstap hebben gemaakt en dit daadwerkelijk wel aan hun foto's, genomen met die Nikkor 50 mm AF-S F 1.4, kunnen zien? Of zit er weinig verschil tussen beide lenzen?
Ik bezit, sinds kort, ook nog de Nikkor 35 mm AF-S F 1.8 G DX. Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee opgedaan met het maken van portretfoto's, omdat ik altijd mijn Nikkor 50 mm AF-D F 1.8 gebruik.
Mijn man heeft deze Nikkor 35 mm aangeschaft.
Ik hoor graag wat de ervaringen van de gebruikers van deze lens zijn (of beide Nikkor 50 mm lenzen).
Groetjes,
Diana Sinclair
Er is al in meerdere draadjes over deze prime lens geschreven. Ik bezit op dit moment een Nikkor 50 mm AF-D F 1.8 en die gebruik ik op mijn Nikon D90. De lens vind ik zelf mooie foto's maken. Ik gebruik de lens het meest voor straatfotografie (portretten).
Nu overweeg ik over te stappen op de Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G. Deze lens is, wat ik me heb laten vertellen, beter en moderner dan degene die ik bezit, ook om zijn ingebouwd Silent Wave Motor.
Mijn vraag is alleen: maakt de Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G ook mooiere foto's dan de Nikkor 50 mm AF-D F 1.8? Is het de investering waard?
Zijn er gebruikers, het liefst tezamen met een D90, die hier ervaring mee hebben en die bijvoorbeeld ook de overstap hebben gemaakt en dit daadwerkelijk wel aan hun foto's, genomen met die Nikkor 50 mm AF-S F 1.4, kunnen zien? Of zit er weinig verschil tussen beide lenzen?
Ik bezit, sinds kort, ook nog de Nikkor 35 mm AF-S F 1.8 G DX. Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee opgedaan met het maken van portretfoto's, omdat ik altijd mijn Nikkor 50 mm AF-D F 1.8 gebruik.
Mijn man heeft deze Nikkor 35 mm aangeschaft.
Ik hoor graag wat de ervaringen van de gebruikers van deze lens zijn (of beide Nikkor 50 mm lenzen).
Groetjes,
Diana Sinclair
Nikon D90; Nikon D700; lenzen Nikkor AF 50 mm F 1.4 G, Nikkor 24-85 VR f 3.5-5.6, Nikkor AF-S 35 mm F 1.8, Nikkor 70-300
F 4.5-5.6, SB-900
F 4.5-5.6, SB-900
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G
Geen ervaring met de Nikkor 50 mm AF-S F 1.4 G, maar ik denk dat het voor portret niet zoveel uitmaakt.
De hoekscherpte van de 1.4 versie is misschien net wat beter, maar dat valt niet op bij een portret.
Het centrum is bij de 50/1.8 net wat beter.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 4g?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lothian" (Richard Brocken) heeft het jarenlang prima kunnen vinden met een 50mm/1.8 en een D50
http://thomas-eva.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste van zijn opnamen zijn dus met die 50mm/1.8 gemaakt, bij volle opening (f1.8 ).
Fotografeert nu met een Canon, omdat hij die gewonnen heeft met een fotowedstrijd.
De hoekscherpte van de 1.4 versie is misschien net wat beter, maar dat valt niet op bij een portret.
Het centrum is bij de 50/1.8 net wat beter.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... 4g?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... rt?start=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lothian" (Richard Brocken) heeft het jarenlang prima kunnen vinden met een 50mm/1.8 en een D50
http://thomas-eva.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De meeste van zijn opnamen zijn dus met die 50mm/1.8 gemaakt, bij volle opening (f1.8 ).
Fotografeert nu met een Canon, omdat hij die gewonnen heeft met een fotowedstrijd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom zou je een ander objectief kopen als je tevreden bent over je huidige? 

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bokeh (achtergrondonscherpte) is rustiger van de 50mm AF-S. Prima lens voor het geld.
Zie hier voor enkele voorbeelden http://m.flickr.com/#/photos/lucdeschep ... 900047494/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie hier voor enkele voorbeelden http://m.flickr.com/#/photos/lucdeschep ... 900047494/" onclick="window.open(this.href);return false;
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Uhhhhhhhh.........Patrick schreef:Waarom zou je een ander objectief kopen als je tevreden bent over je huidige?

Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Jasper
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik de 1.4 graag i.p.v. de 1.8. Ik zie de volgende voordelen:
- De 1.4 heeft een lange scherpstelslag, met een M/A slip-stand (zoals bij 35mm DX objectief van je man).
- Niet die herrie bij het scherpstellen als bij de 1.8 door interne motor.
- Word geleverd met zonnekap, bij de 1.8 wegbezuinigd.
- Degelijkere bouw dan de 1.8.
- 2/3 stop meer dan 1.8.
gr.
Jasper.
- De 1.4 heeft een lange scherpstelslag, met een M/A slip-stand (zoals bij 35mm DX objectief van je man).
- Niet die herrie bij het scherpstellen als bij de 1.8 door interne motor.
- Word geleverd met zonnekap, bij de 1.8 wegbezuinigd.
- Degelijkere bouw dan de 1.8.
- 2/3 stop meer dan 1.8.
gr.
Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr
Flickr
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Afgezien van het feit dat het een hype is om steeds lichtsterker te hebben is er geen enkele reden om die 1.4 te kopen. Je wordt eerst door iedereen verteld dat je die 1.8 echt moet hebben. Als je hem dan eenmaal hebt moet je weer een 1.4, allemaal flauwekul. Liever investeren in een ander brandpunt. Bijvoorbeeld een 85 1.8 voor portretten, perfect! Als je die eenmaal hebt moet je weer een 85 1.4 om bij te blijven!! Whaha! 

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben het eigenlijk wel met Eeuw eens. Die 85mm f1.8D is prachtig! En heel fijn om mee te werken.
- V70ORD5
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ja 1.8 1.4 moeilijk kiezen.
Als je het geld toch kwijt moet, dan maar in duur glas, of het je de extra investering ook oplevert?
Dan wil ik de foto's en het verschil tussen de objectieven zien.
Wat mij wel heel duidelijk is, is het prijsverschil.
85mm 1.8D €359,=
85mm 1.4D €1099,=
50mm 1.8D €119,=
50mm 1.4D €279,=
Voor de 50mm is de extra investering niet eens zo heel erg veel (blijft wel 2x duurder) maar ligt nog steeds in categorie haalbaar.
Maar om de 1.8 te gaan vervangen voor de 1.4.....Nee.
Als je het geld toch kwijt moet, dan maar in duur glas, of het je de extra investering ook oplevert?
Dan wil ik de foto's en het verschil tussen de objectieven zien.
Wat mij wel heel duidelijk is, is het prijsverschil.
85mm 1.8D €359,=
85mm 1.4D €1099,=
50mm 1.8D €119,=
50mm 1.4D €279,=
Voor de 50mm is de extra investering niet eens zo heel erg veel (blijft wel 2x duurder) maar ligt nog steeds in categorie haalbaar.
Maar om de 1.8 te gaan vervangen voor de 1.4.....Nee.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik mijn 85mm 1.8 veel vaker gebruik dan mijn 50mm 1.4. Gewoon omdat het voor portretten inderdaad een veel fijnere lengte is.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
- Léon Obers
- Forumlid
Kijk voor de aardigheid eens naar de 85mm 1.4 G AF-S uitvoeringV70ORD5 schreef: Wat mij wel heel duidelijk is, is het prijsverschil.
85mm 1.8D €359,=
85mm 1.4D €1099,=

Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Zou bij voorkeur de 85mm willen hebben, maar binnen budget is nu meer de 1.4 of 1.8 50mm. Vind die echt stukken beter te betalen.
Misschien een idee om de 85mm 1.8 later nog eens aan te schaffen. De 85mm 1.4 vind ik sowieso gewoon verschrikkelijk duur.
Zeker nu ik nog puur voor de hobby (ambitie is wel pro te gaan later) fotografeer zou ik geen 1000 euro uitgeven aan een objectief.
Waar komen de prijzen vandaan trouwens? Ik kijk vaak op http://www.kieskeurig.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook wel eens op Ebay, maar dat valt me qua prijzen toch tegen voor nieuwe objectieven.
Diana, ik kan je helaas geen nuttig koop-advies geven aangezien ik met deze lenzen zelf ook geen ervaring heb.
Maar je topic is erg nuttig en hoop dat er nog meer zinnigs gepost wordt!
Leon, aan die prijs is niets aardigs!
Misschien een idee om de 85mm 1.8 later nog eens aan te schaffen. De 85mm 1.4 vind ik sowieso gewoon verschrikkelijk duur.
Zeker nu ik nog puur voor de hobby (ambitie is wel pro te gaan later) fotografeer zou ik geen 1000 euro uitgeven aan een objectief.
Waar komen de prijzen vandaan trouwens? Ik kijk vaak op http://www.kieskeurig.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk ook wel eens op Ebay, maar dat valt me qua prijzen toch tegen voor nieuwe objectieven.
Diana, ik kan je helaas geen nuttig koop-advies geven aangezien ik met deze lenzen zelf ook geen ervaring heb.
Maar je topic is erg nuttig en hoop dat er nog meer zinnigs gepost wordt!
Leon, aan die prijs is niets aardigs!

Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mbt 85mm, ik heb afgelopen zondag in de studio met de nieuwe Sigma 85mm F1.4 geschoten en vind dat een prima objectief. En veel minder duur dan de Nikon 85mm af-s.
Ik denk dat de prijzen van cameranu, foka of kamera-express komen. Deze drie zijn meestal wel vrij goedkoop...
Zelf zou ik niet snel een 50mm 1.4 aanschaffen als ik al een 1.8 heb. Dan zou ik eerder voor een 85mm 1.8 gaan zoals eerder is vermeld.
Zelf zou ik niet snel een 50mm 1.4 aanschaffen als ik al een 1.8 heb. Dan zou ik eerder voor een 85mm 1.8 gaan zoals eerder is vermeld.
- Léon Obers
- Forumlid