D40X gekocht en vraag over fotobewerking

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
rbruinsma

D40X gekocht en vraag over fotobewerking

Bericht door rbruinsma » wo jun 13 2007 8:38 pm

Hallo,

Eindelijk de knoop doorgehakt en een "D40X met de standaard KIT lens" gekocht! Ik heb hem in de UK besteld dus nog even een paar dagen wachten... :(

Nu heb ik nog een vraag over fotobewerking en mijn hardware:

Ik heb een PC met 800 Gb Hdd (in RAID), 2Gb geheugen en een pentium 4 3Ghz proc. Alleen ik heb een vrij basic videocard: ATI X300. Is het nu aan te raden om een snellere videocard te kopen? Zo ja, welke raden jullie mij aan?

Ik ben van plan om Nikon Capture & Abdobe Photoshop 2CS te gaan gebruiken.

groet,

Ronald

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 13 2007 8:41 pm

Voor fotobewerlking heb je geen snelle videokaart nodig, dat is voor spelletjes. Zolang deze kaart met deze monitor een goed beeld geeft, niks aan veranderen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 13 2007 8:51 pm

Roelof schreef:Voor fotobewerlking heb je geen snelle videokaart nodig, dat is voor spelletjes. Zolang deze kaart met deze monitor een goed beeld geeft, niks aan veranderen.
Spelletjes speel ik al lang niet meer. :wink:
Dan ga ik het eerst zo proberen!

Nog tips voor archiveren van de foto`s? Ik heb al een hoop op dit forum over dit onderwerp gelezen maar ben er nog niet uit...

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 13 2007 8:58 pm

rbruinsma schreef:Nog tips voor archiveren van de foto`s? Ik heb al een hoop op dit forum over dit onderwerp gelezen maar ben er nog niet uit...
Pas nog een draadje over geweest, valt weinig aan toe te voegen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=3891
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

R-Know

Bericht door R-Know » wo jun 13 2007 10:18 pm

Hallo Ronald,

Op deze link kun je vrij veel zien/lezen/leren.
Ik mis alleen het gebruik van ACDsee en LIghtroom.
Deze programma's staan toe dat je een tag toevoegd, al dan niet automatisch aan je foto bij het inladen.
Zoek funtie: en je ving makkelijk je foto weer terug.
Lightroom, mooi, duur en vreselijk zwaar voor de pc.

Probeer van beide anders eerst een proef versie.
Van lightroom staan ook heel leerzame tutorials op het net.

Succes, Arno

pa0mrl

Bericht door pa0mrl » wo jun 13 2007 11:21 pm

Suc6 met je mooie aankoop.

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 13 2007 11:35 pm

R-Know schreef:Hallo Ronald,

Op deze link kun je vrij veel zien/lezen/leren.
Ik mis alleen het gebruik van ACDsee en LIghtroom.
Deze programma's staan toe dat je een tag toevoegd, al dan niet automatisch aan je foto bij het inladen.
Zoek funtie: en je ving makkelijk je foto weer terug.
Lightroom, mooi, duur en vreselijk zwaar voor de pc.

Probeer van beide anders eerst een proef versie.
Van lightroom staan ook heel leerzame tutorials op het net.

Succes, Arno
Bedankt voor de tips! Deze programma`s zal ik zeker eens proberen.

Gr,

ROnald

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo jun 13 2007 11:38 pm

Ik vind Lightroom niet zwaar voor de (hedendaagse PC zeker niet).

mits je je aan een aantal regeltjes houd.

Als je het volgende niet doet kan Lightroom inderdaad vreselijk traag worden ook op de modernste PC's.

1 Render je standaard previews tijdes het inporteren. (en stel van te voren je monitor resolutie voor de previews goed in dan hoef je later je previews niet weer opnieuw te renderen)

2 schakel update XMP sidcars files uit. en zet je exif info op quick describe.

3. plaats je database en previews op een aparte fysieke harddisk beter is nog op een raid 0 of een Raptor.

4. Plaats Meer dan 1024 mb geheugen.

Ik heb een AMD 64 singele core 3500 CPU met 2048mb 1 320 gb RAID 0 drive 1 80gb ide en 1 120 gb ide en nog een 40 gd ide voor het systeem.
en Lightroom draait gewoon lekker. PC is toch al meer dan 3 jaar oud.

Het mooie van Lightroom is dat je orginelen zo mooi ongeroerd blijven.
tegenwoordig werk ik ook vanuit Lightroom met capture NX en PS CS3. Rechts klikken op de tumb en Lichtroom maakt Automatisch een kopie aan van je NEF in TIFF.

Waarop je vervolgens je ding in NX kan doen. Als je klaar bent afsluiten opslaan en weer verder werken in Lichtroom. Dat is echt ideaal.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op do jun 14 2007 12:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » wo jun 13 2007 11:49 pm

Luc,

Ik heb 2Gb aan geheugen dus dat zou moeten lukken. Verder heb ik 500 Gb in RAID 0 en 300Gb als backup. Capture NX en PS CS2 heb ik, dus die combinatie zou dan ook goed moeten zijn. Ik zal het binnenkort uitproberen!

Zit er nog veel verschil tussen PS CS2 en CS3, enig idee?

gr,

ROnald

groet,
Ronald

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 14 2007 12:40 am

Dat zou zeker moeten lukken.

De grootste verschillen tussen CS2 en CS3 zijn dat CS3 gewoon moderner is en wat meer toeters en bellen heeft.

Voordeel van CS3 tov CS2 is dat het naadloos aansluit op Lightroom je kunt dus bewerkingen die je aan raw/nef files doet in Lightroom voortzetten in CS3 en omgekeerd ik weet zo niet of dat voor CS2 met de nieuwste versie van Adobe camera raw 4.0 ook op gaat maar ik vermoed van niet.

Als je meer wil weten over wat er verbeterd is in CS3 kun je deze PDF downloaden http://www.photoshopforphotographers.co ... nPSCS3.pdf

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » do jun 14 2007 8:40 am

luc schreef:Dat zou zeker moeten lukken.

De grootste verschillen tussen CS2 en CS3 zijn dat CS3 gewoon moderner is en wat meer toeters en bellen heeft.

Voordeel van CS3 tov CS2 is dat het naadloos aansluit op Lightroom je kunt dus bewerkingen die je aan raw/nef files doet in Lightroom voortzetten in CS3 en omgekeerd ik weet zo niet of dat voor CS2 met de nieuwste versie van Adobe camera raw 4.0 ook op gaat maar ik vermoed van niet.

Als je meer wil weten over wat er verbeterd is in CS3 kun je deze PDF downloaden http://www.photoshopforphotographers.co ... nPSCS3.pdf

Luc.
Luc,

Bedankt voor al je informatie, ik kom hier zeker verder mee. Je hoort van mij als alles werkt! :roll:

Ronald

rbruinsma

Bericht door rbruinsma » do jun 14 2007 3:59 pm

Ik ben vandaag even aan het spelen geweest met Lightroom (trial version). Werkt prima op mijn PC, zelfs op mij Laptop! Vele mogelijkheden en het werkt prima samen met Photoshop. Dit wordt mijn vaste opstelling voor archiveren/bekijken en bewerken van foto`s:
- Photoshop CS2/CS3
- Capture NX
- Lightroom

Super tip!

Ronald

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”