Scherpstelprobleem in S stand D90
Scherpstelprobleem in S stand D90
Voor mij een zeer vreemd probleem , mijn D90 in de stand M en S scherpstellen ( stilstaand ) begint zonder de ontspan knop te bedienen spontaan scherp te stellen en het daarbij behorende piepje af te geven , om daarna richtend op mijn stilstaande onderwerp de ontspanknop indrukkend niets te doen ! uiteraard de lens eerst even verdraaid , toestel aan en uit enz. maar niets geeft verbetering. Dit betreft een D90 en Nikon 16-85 van nog geen 3 maanden oud. Gelukkig net terug van een stedentrip naar New York waarbij dit probleem niet heeft voorgedaan pfffft.
Misschien heeft iemand een nuttige tip voordat ik richting service center afreis.
Bij voorbaat dank mede liefhebbers !
Misschien heeft iemand een nuttige tip voordat ik richting service center afreis.
Bij voorbaat dank mede liefhebbers !
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Scherpstelprobleem in S stand D90
Tijdens een stedentrip schiet je gelukkig toch al niet zo snel op de S stand lijkt me. Eerder A.
Ik zou het niet weten. Je kan even je camera resetten. Wellicht is er iets veranderd in de instellingen.
Ik zou het niet weten. Je kan even je camera resetten. Wellicht is er iets veranderd in de instellingen.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
ik vermoed dat hij de AF-instelling bedoelt, nadat ik me eerst afvroeg wat de belichtingsinstelling met de scherpstelling te maken heeft.Patrick schreef:Tijdens een stedentrip schiet je gelukkig toch al niet zo snel op de S stand lijkt me. Eerder A.
Doet hij het wel in de stand AF-C? Brandt het 'bolletje' als hij zelf heeft scherpgesteld? Dit is nog eens een echte autofocus

Wat zijn de instellingen in het menu voor al dan niet ontspannen afhankelijk van de scherpstelling, in de AF-modes? Zet 'm eens op ontspannen-voorkeur (o.i.d.), in elk geval niet op scherpstel-voorkeur (moet de termen even uit het hoofd verzinnen, geen camera bij de hand). Doet hij het dan wel?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Het gaat hier inderdaad om de autofocus natuurlijk , in de stand AF-S , hoor je normaal bij half indrukken een piep en het groene bolletje ( mooi technisch woord trouwens ) gaat dan branden , op dit moment kun je afdrukken , bij mij gebeurd het nu dus regelmatig dat dit gebeurt zonder de ontspan knop in te drukken !
Aan mijn instellingen is niets veranderd , en 50% van de tijd gaat het wel zo als het behoord. Dus moet er een vreemde reden zijn. heb inmiddels de contacten gereinigd en alles schoongemaakt , en na een paar test opnames gaat het goed , maar ik hou mijn hart vast , moet donderdag weer een reportage maken.
Bedankt zover , groeten Henk
Aan mijn instellingen is niets veranderd , en 50% van de tijd gaat het wel zo als het behoord. Dus moet er een vreemde reden zijn. heb inmiddels de contacten gereinigd en alles schoongemaakt , en na een paar test opnames gaat het goed , maar ik hou mijn hart vast , moet donderdag weer een reportage maken.
Bedankt zover , groeten Henk
- Léon Obers
- Forumlid
Gebruik je een extra powergrip, en zit daar een extra ontspanknopje op?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers je haalt de woorden uit me mond. dacht daar ook aan.
Kroontje
Kroontje
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb dezelfde combinatie (D90 + 16-85) en had afgelopen zaterdag hetzelfde wat RedHenk heeft meegemaakt. Ik heb er niet eerder bij stil gestaan maar nu Léon Obers de batterygrip noemt gaat er bij mij een belletje rinkelen.. Die heb ik er ook op zitten ja..
dus ik denk dat het inderdaad een onbedoelde actie tegen de extra ontspanknop van de batterygrip is geweest. Voor de duidelijkheid, ik heb de camera pas een week of 2.

Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
Arthur Mol
Dit kan je voorkomen om de schakelaar om te gooien.
Deze zet ik alleen om als ik echt de camera ga kantelen
Kroontje
Dit kan je voorkomen om de schakelaar om te gooien.
Deze zet ik alleen om als ik echt de camera ga kantelen

Kroontje
- Arthur Mol
- Forumlid
- Contacteer:
Net gevonden inderdaad
, hopelijk is dit ook voor RedHenk de oplossing.

Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.
Leon , het klopt dat ik de extra grip in gebruik heb, zelf die link nog niet gelegd, deze knop staat unlocked , maar heb nooit het idee gehad dat ik deze ( per ongeluk ) bediende. Heb tot nu toe geen problemen meer ondervonden maar neem deze mogelijke oorzaak mee als serieuze kandidaat voor mijn probleem.
Bedankt voor deze nuttige tip Leon.
Groeten Henk
Bedankt voor deze nuttige tip Leon.
Groeten Henk
- Léon Obers
- Forumlid
Dat is juist een eigenschap bij "per ongeluk". Het komt relatief vaak voor dat mensen er geen erg in hebben.RedHenk schreef:maar heb nooit het idee gehad dat ik deze ( per ongeluk ) bediende.

Echt, iedere gebruiker met een grip loopt bewust of onbewust wel een keer tegen dit fenomeen aan.
Daarom is het ook zo herkenbaar. Wat dat betreft, niks nieuws onder de zon.

Vriendelijke groet, Léon Obers
Na gisteren een hele dag in de weer te zijn geweest met mijn setje is het probleem niet meer terug gekomen , dus ik ben een tevreden mens
Het is dus inderdaad de grip geweest die mij van mijn stuk bracht.
Zo zie je maar weer , je kan nog zo veel ervaring hebben , shit ( domme oorzaken ) happends.
Allemaal bedankt voor het mee denken.
Fijn weekeinde
Henk

Zo zie je maar weer , je kan nog zo veel ervaring hebben , shit ( domme oorzaken ) happends.
Allemaal bedankt voor het mee denken.
Fijn weekeinde
Henk