probleem met de nikon D200

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » do jun 14 2007 4:13 pm

Hallo Tammo,

Nu officieel welkom op ons mooie forum.

Ik hoop dat de problemen met de D200 snel opgelost worden.

Want een reportage maken en dan het gevoel hebben zal er wel of niet een zwarte foto tussen zitten, kan je niet hebben.

Succes ermee en laat eens horen wat de exacte oorzaak is en zoals onze voorzitter al aangaf plaats een foto hier op het forum, dat zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

De Put

Bericht door De Put » do jun 14 2007 4:15 pm

Volgens mij ligt het probleem wel degelijk aan de spotmeting. Je kunt op de camera het aantal milimeters opgeven dat gebruikt wordt voor de spotmeting. Heb je deze op de kleinste waarde staan dan zal de camera slechts een heel klein gedeelte van het beeld gebruiken voor lichtmeting. In het geval van een raam of licht tussen de bomen door is het wat mij betreft een duidelijk verhaal. De situatie van de handen kan ook hierdoor verklaard worden, maar acht ik minder waarschijnlijk (of er moet een knots van een schitterende steen op die ring hebben gezeten).
Kijk eens goed naar je foto's en beoordeel of het absolute midden van de foto's wel goed belicht is. Is dat het geval dan heeft het 100% zeker toch aan de spotmeting gelegen.

Groeten,
Remco

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » do jun 14 2007 4:23 pm

Hallo Remco,

Ik heb geen spotmeting gebruikt maar centrumgericht. Daarbij meet de camera wel het totale beeld, maar laat een cirkel in het midden zwaarder wegen.

Vr. groeten,
Tammo

De Put

Bericht door De Put » do jun 14 2007 4:38 pm

Hoi Tammo,

Sorry, je hebt helemaal gelijk!
Desalnietemin blijft mijn commentaar overeind. Kijk eens hoe groot je die cirkel gedefinieerd hebt en of de belichting binnen die cirkel wel correct is.

Groeten,
Remco

evertfoto

Bericht door evertfoto » do jun 14 2007 5:22 pm

Vroeger zette je de sluiter op 1/30 met F5,6. De flitser nooit op TTL, maar gewoon op M.
Met deze instelling krijg je ook het omgevingslicht er mooi op.
Tegenwoordig staat de camera bijna altijd qua sluitertijd te snel.
En diafragma 11 is veel te hoog.

Vakmanschap en kennis van zaken is Meesterschap. of Beterschap in dit geval.
Trouwreportages maken is niet eenvoudig.

ML

Bericht door ML » do jun 14 2007 6:20 pm

Gezien het verhaal geloof ik niet in de verhalen over foute instellingen van sluitertijd/diafragma. Wat wel kan is dat de flitser inderdaad nog niet helemaal opgeladen was en dat zonder de flitser de gebruikte instellingen resulteerden in een veel te donkere foto. Maar als daarbij dan ook nog eens een licht raam helemaal geen enkele informatie in het bestand te zien geeft, dan ga je verder twijfelen of er niet ergens een stroomdraadje loszit in de kamera. Hiervoor zul je de klachten met de voorbeeldfoto's en de kamera toch eens bij nikon in beverwijk moeten neerleggen, daar kunnen wij je via het forum echt niet mee verder helpen.
Ik hoop voor je dat het opgelost kan worden. Laat het ons ook ff weten als het zover is. Succes

evertfoto

Bericht door evertfoto » do jun 14 2007 6:21 pm

Heb e.e.a. nog eens de revue laten passeren. Persoonlijk zou ik eerst bekijken wat voor licht er is in de trouwzaal.
Dan mijn camerabelichtingsinstelling (D200) op M zetten.
Sluitertijd op 30 (1/30sec) met diafragma op 5,6 of 8.
Isowaarde op 200, liever nog op 400. Flitser (SB800) op A.
Met verse batterijen geladen.
De huwelijkshandelingen kunnen opeens erg snel opeenvolgend gaan.
De flitser kan dit soms niet bijbenen. Aangezien de fotograaf maar 1 kans krijgt, zal hij/zij af en toe moeten "ingrijpen". Vraag aan het bruidspaar en de getuigen tevoren of ze pas op jouw teken dingen doen zoals ondertekenen, enz.
Veel beroepsfotografen werken daarom ook met een losse voedingsunit voor de flitser.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do jun 14 2007 7:53 pm

Hallo Tammo , je geeft het zelf al aan dat je een serie maakt van schuiven van de ring aan de vinger deze handeling duurt waarschijnlijk maar een paar seconden , als je hier een serie van maakt kan de flitser het op een gegeven moment niet meer bij houden wat laden betreft.
Maar aangezien je hier toch twijfels bij houd kan je het beste gewoon even je kamera pakken en met de zelfde instellingen een serie schieten en dan zien wat er gebeurt.

Groeten Jan.
Laatst gewijzigd door Grojan op do jun 14 2007 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

artto

Bericht door artto » do jun 14 2007 7:58 pm

Tammo,
je site getuigd wel van fotografisch inzicht. jouw sb800 flitsprobleem kan ik niet oplossen maar als 'leek' flitsfotograaf ga ik as 16sept naar Eemnes, waar dhr P. vanLeeuwen ons alles onthult over flitstechniek.
zie agenda van onze NCN.
hopelijk heb je daar meer aan.

artto

mikemix

Bericht door mikemix » ma jun 18 2007 11:05 am

Was Jezus op dat moment aan het lunchen?

Tammo Schut

probleem met de nikon D200

Bericht door Tammo Schut » ma jun 18 2007 11:41 am

Ik neem aan dat de opmerking over Jezus slaat op een persoonlijke noot op mijn website.
De opmerking toont van weinig respect voor een persoonlijke overtuiging.
Al eerder kon ik geen waardering opbrengen voor opmerkingen vanuit het forum over een getoonde foto.
Jammer dat de Nikon club soms commentaren toelaat die op zijn minst discutabel zijn.
Dat komt forumleden die wel serieus met fotografie bezig willen zijn niet tengoede.
Ik moet zeggen; helaas geen leuke kennismaking.

Tammo Schut

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: probleem met de nikon D200

Bericht door wil » ma jun 18 2007 12:16 pm

Tammo Schut schreef:Ik neem aan dat de opmerking over Jezus slaat op een persoonlijke noot op mijn website.
De opmerking toont van weinig respect voor een persoonlijke overtuiging.
Al eerder kon ik geen waardering opbrengen voor opmerkingen vanuit het forum over een getoonde foto.
Jammer dat de Nikon club soms commentaren toelaat die op zijn minst discutabel zijn.
Dat komt forumleden die wel serieus met fotografie bezig willen zijn niet tengoede.
Ik moet zeggen; helaas geen leuke kennismaking.

Tammo Schut
Helaas zijn dit soort reacties een fenomeen wat regelmatig opduikt op forums. De Nikon Club kan daar niets aan doen. Iedereen kan op een forum komen. Tenzij de Nikon Club er een gesloten forum alleen toegangelijk voor leden van maakt.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma jun 18 2007 12:25 pm

Iedereen kan inderdaad hier komen maar niet zomaar posten. Als je forumlid wordt mag ik aannemen dat je daarmee een bepaald respect meeneemt naar een ander toe. En dat ontbreekt natuurlijk aan alle kanten aan het bericht van mikemix.
Het zou hem meer sieren als hij hierop terug kwam.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » ma jun 18 2007 12:34 pm

Zou misschien wel een goed idee zijn. Wel voor iedereen toegankelijk, maar alleen als clublid de mogelijkheid om reacties te plaatsen. Daarnaast in de profielen verplicht Naam, adres en woonplaats te vermelden.
Dan weet je tenminste met wie je te maken hebt.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » ma jun 18 2007 1:36 pm

Beste Tammo... als je dit soort teksten op je website zet, loop je natuurlijk wel het risico dat andersdenkenden er op reageren.... Dat kunnen ze dan beter doen via jouw site, en niet via dit forum.... alle respect voor je geloof.
Ikzelf, die niet religieus is opgevoed, voel me wel aangesproken als je schrijft.. ik citeer uit jouw tekst, "Een ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben." Mijns insziens wordt hier het door de kerk aloude instrument van de angst gebruikt, nl. door te zeggen dat mensen die niet geloven, verloren zullen gaan... Als jouw geloof echt zo persoonlijk is... waarom zet je dat dan op jouw site? Het web is toch openbaar? Is dat zendingsdrang?
Met vriendelijke groet,
Alfred Cop.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”