Foto op de bank (update!)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto op de bank (update!)

Bericht door Cees » di apr 05 2011 9:27 pm

Met Maud eens, wel hele leuke serie!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ruudje

Bericht door Ruudje » di apr 05 2011 9:43 pm

Maud schreef:Ruud,
wat meer contrast? kijkt wat rustiger en wat minder spat effect :)
Gr.
Maud

heb op auto contrast gedrukt maar nog meer dus!

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Sharkey » di apr 05 2011 10:00 pm

Ik denk dat er één ding is dat je misschien helpen kan.
Namelijk de achtergrond apart verlichten ipv i.c.m. je modellen. Een flitser is volgens mij al genoeg hiervoor

Doordat je nu je achtergrond zo licht mogelijk wil hebben en ook nog je modellen, met hetzelfde licht, goed uitgelicht wil hebben, blijft één van de twee toch minder optimaal dan mogelijk is.
Enige probleem kan hierbij zijn dat je ruimte hiervoor te beperkt is.

Hoe is je engels? Indien redelijk kijk hier dan eens naar: High-Key & Low-Key Lighting--AdoramaTV

Anders zijn er hier wel weer experts aanwezig die je hiermee op weg kunnen helpen.
Ik ben namelijk van het type "heeft de klok wel horen luiden maar weet niet. . . ." :wink2:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Ruudje

Bericht door Ruudje » di apr 05 2011 10:03 pm

Sharkey schreef:Ik denk dat er één ding is dat je misschien helpen kan.
Namelijk de achtergrond apart verlichten ipv i.c.m. je modellen. Een flitser is volgens mij al genoeg hiervoor

Doordat je nu je achtergrond zo licht mogelijk wil hebben en ook nog je modellen, met hetzelfde licht, goed uitgelicht wil hebben, blijft één van de twee toch minder optimaal dan mogelijk is.
Enige probleem kan hierbij zijn dat je ruimte hiervoor te beperkt is.

Hoe is je engels? Indien redelijk kijk hier dan eens naar: High-Key & Low-Key Lighting--AdoramaTV

Anders zijn er hier wel weer experts aanwezig die je hiermee op weg kunnen helpen.
Ik ben namelijk van het type "heeft de klok wel horen luiden maar weet niet. . . ." :wink2:
volgende keer ga ik het proberen! bedankt voor de link!

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » di apr 05 2011 11:09 pm

Mooie platen! Ik vind het licht en het contrast eigenlijk best goed zo. Daarbij zijn het grotendeels spontane poses en dat vind ik bij kinderfotografie ook zeker niet onbelangrijk.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo apr 06 2011 2:40 pm

Licht en contrast vind ik prima. Een minpunt is dat je rondom de bank de overgang van je achtergrondmasker ziet, alsof hij uitgeknipt is.

Wat je kunt doen is dezelfde achtergrond selectie die je nu hebt van de foto kopiëren naar een nieuwe laag. Die laag stevig blurren tot hij egaal van kleur is. Dan op die laag een masker gooien en maskeren waar de geblurde achtergrond over de bank/kids heen komt. Dan krijg je een geleidelijke overgang van bank naar egale achtergrond zonder dat je heel precies moet gaan zitten maskeren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 06 2011 2:48 pm

Ik vind het contrast nog steeds erg hard. Zag liever een meer verfijnde toonschaal, met name in de midden en lichte tonen. Maar goed, is een persoonlijke keuze / voorkeur. Het probleem met de muur achter wat Sharkey aanhaalt zie ik niet zo. In een vorige reactie heb ik al aangegeven hoe je zoiets makkelijk in Nikon NX2 kunt oplossen met gebruik van stuurpunten.
Wel leuke spontane opnamen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » wo apr 06 2011 7:21 pm

weimaraner schreef:Mooie platen! Ik vind het licht en het contrast eigenlijk best goed zo. Daarbij zijn het grotendeels spontane poses en dat vind ik bij kinderfotografie ook zeker niet onbelangrijk.
Ben ik volkomen mee eens, 5 leuke kinderen volgens mij in een strakke regie heel ontspannen op een bank, de spontaniteit die er van af straalt, die prachtig lachende snuitjes en die ontspannen poses. Prachtig Ruud en net als Léon zeg ik met wat stuurpunten (maar dan moet je wel weten wat je doet, niet uitproberen) kun je er veel meer toonschaal in krijgen. Maar voor mij, prachtig! groet, peter

Ruudje

Bericht door Ruudje » wo apr 06 2011 9:03 pm

gewoon peter schreef:
weimaraner schreef:Mooie platen! Ik vind het licht en het contrast eigenlijk best goed zo. Daarbij zijn het grotendeels spontane poses en dat vind ik bij kinderfotografie ook zeker niet onbelangrijk.
Ben ik volkomen mee eens, 5 leuke kinderen volgens mij in een strakke regie heel ontspannen op een bank, de spontaniteit die er van af straalt, die prachtig lachende snuitjes en die ontspannen poses. Prachtig Ruud en net als Léon zeg ik met wat stuurpunten (maar dan moet je wel weten wat je doet, niet uitproberen) kun je er veel meer toonschaal in krijgen. Maar voor mij, prachtig! groet, peter
dank je wel Peter en allemaal! Ik ga ermee aan de slag!!

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » wo apr 06 2011 9:39 pm

Ik vind het een heerlijk kluppie kinderen en erg leuke foto's. Ik ben het niet eens met de roep om meer contrast, omdat er naar mijn mening genoeg contrast in zit. Als ik de foto's standaard af zou drukken (ik bedoel daarmee, goed, zonder bijzondere effecten) zou ik ze nog ietsje donkerder maken.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”