Nissin DI866 alternatief voor SB-800/900?!

Discussies over flitsers
Plaats reactie
HH nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nissin DI866 alternatief voor SB-800/900?!

Bericht door HH nikon » zo jan 03 2010 12:24 am

Op zoek naar een flitser voor mijn D300 had ik aanvankelijk een Nikon in gedachten; de SB600/800/900.
De SB600 voldoet voor mij niet (als all-round flitser) vooral wegens te geringe capaciteit, de SB800 wordt nieuw niet meer gemaakt en de SB900 heeft capaciteit voldoende en mogelijkheden te over maar de prijs is dan ook niet misselijk.
Als je dan ook nog niet al te regelmatig gebruik maakt van een flits en er niet persé NIKON op al je spullen hoeft te staan zijn er diverse -goedkopere- alternatieven op de markt.
Na een tip van een tevreden gebruiker kwam ik op het spoor van de Nissin DI 866 fliser. De Nikon versie heeft vrijwel alle functies en de capaciteit van de SB800/900 maar kost net geen 200 euro (NL webshop). Hij heeft zelfs een gimmick die de Nikons niet hebben; een kleine extra invulfitser onder de grote kop.
Ik had slechts vaag van het merk gehoord maar een avondje googelen bracht uitkomst.
Op http://dpanswers.com/rev_nissin_di866.html vond ik de enige review van dit redelijk recente (introduktie sept 2009) door Nissin uitgebrachte flitsertje.
Inmiddels ben ik een paar dagen in het bezit van deze flitser en mijn eerste ervaringen zijn heel positief in alle opzichten. Werkt goed met de Nikon i-TTL systemen (met de kleine uitzonderingen als genoemd in het review) en de AWL mogelijkheden van mijn D300. Simpele user interface die snel went. De unit voelt behoorlijk degelijk aan (en weegt ook bijna hetzelfde als de SB900..) maar heeft "slechts" een kunststof voetje in tegenstelling tot de metalen voet van de SB900...
Twee kleine minpuntjes; de zoom-motor maakt duidelijk meer geluid dan die van de Nikon. Voor mij niet zo'n punt maar kan me voorstellen dat dit voor sommige situaties niet ideaal is.
De invulflitser is niet echt lekker te doseren van dichtbij (tot 2 meter); zelfs op de minimale instelling (1/8 power terwijl dat invulflitsertje een richtgetal van 12 heeft???) geeft dat erg harde resultaten (denk dat ik daar maar eens een wit papiertje of stukje witte kunststof als diffusor voor plak).
Had ik "professionele" toepassingen gehad, dan zou ik waarschijnlijk voor de SB900 gekozen hebben (eigenlijk alleen ivm de degelijkere constructie van de voet) maar voorlopig ( :mrgreen: ) ben ik heel happy met de Nissin.
Grtz, hans
No Guts No Glory!

Dushi
Forumlid
Forumlid

Re: Nissin DI866 alternatief voor SB-800/900?!

Bericht door Dushi » zo jan 03 2010 3:12 am

voor de liefhebbers (zelf heb ik een SB600):

I'm using the Di866 with a Nikon D300, I also own two sb600 flash units to compare with. Most concerning to me before I purchased it was its compatibility with the Nikon CLS system, but it turned out that is not a problem. I did most of my testing using my D300 as the Commander. I took one afternoon and well over 200 pics with the Di866.
Size and packaging: see the Youtube video someone has posted (link below). The video shows what's in the box and goes through the menus.
Power: As expected the power is much stronger then my sb600's. I took a picture of some trees at night that were across the street, the sb600 did very little to light up the trees, but the Di did a pretty decent job.

CLS: For test 1, I used two sb600s, commander mode, one in A group and other in B group, shot through umbrellas onto subject; I then replaced one sb600 with the Di866 and took the same shot. Comparably there was very little difference, the Di had just a little brighter result, but not overexposed.
Test 2, I used one sb600, Commander mode in group A (group B was disabled - this becomes an important note). Took shot with sb600 (on the Commander mode, had setting adjusted to -1.7), looked great, replaced with Di866 and it was underexposed. On the d300 Commander mode I had to adjust setting to +1 or +2 to get a good picture. Not sure why it did this so I started adjusting everything, flash position, zoom level, with/without shoot through umbrella, but then I noticed that when I added one sb600 back into the mix it always shot as normal. Then what was really odd was the underexposure problem seemed to be improved just by turning on group B in the Commander mode (with no flashes configured for it). With this turned on (but not used) I was able to reduce my Commander Mode Group A from +1or+2 down to 0. At first this made me wonder if there was something wrong with my camera, but this does not happen with my sb600 flashes. This sounds odd and it is very puzzling. Overall though, I was able to fully control the Di866.

I tested with TTL and M Commander modes both on and off camera and was fully able to control flash.

I used it as a Commander for my other two sb600's. It has groups A, B, and C available (along with M for the master flash). I was able to control the other flashes just as if I was able to do so with the D300 built-in Commander mode. One thing I thought was odd was that group A always had to be enabled, whereas M, B and C you could set it to -- to not use a remote flash set on that channel. Group A's choice was TTL or M but no --. It does not have an AA option like the D300 Commander mode does (but I understand that only works with the sb800 and sb900).

On camera use it worked great and as expected. I even tried it using the high speed sync and work as expected.

Recycle times were fast (using around the house for studio or normal pictures). When I forced the flash at full power (using manual mode), besides being blinded after this test, the recycle times were about 5 seconds (batteries used were Ni-MH and had already taken around 170 pictures.

Features of flash that I like:
It has a second flash!- if you notice in pictures of the flash it has a small white cap on the front, I thought it was a sensor, but it is a flash. You can enable this second flash when you set the main flash to bounce off a ceiling/wall/built in bounce card. The menu called it Sub.Flash and it was available during the TTL or manual settings.
The Di866 can also be use as a remote flash for any camera in manual mode using the flash detection feature. I tested it with a point-n-shoot camera and it fired each time.
In the Settings, there is an off-set correction, where you can set it from -3 to +3 offset which the manual said applied to all modes. I did not test this.
The flash head can be rotated 90 degrees to the left, 180 degrees to the right, and 90 degrees up.
It has a built-in flash diffuser and attached white bounce card.
You can purchase an optional battery pack, the Nikon SD-8A, SD-9, or the Nissin Power Pack Pro-300 (although I have not found the Nissin pack anywhere yet).

The display has a rotate feature to detect the direction the flash is being held and rotates the display. As I was testing out the flash and handholding it a lot, I found this feature to be an annoyance and turned it off. But it would rotate the display right or left, but not upside down.
A big disappointment was that it has no audible tone, I really missed this when using it as a remote flash. Especially when firing it near or at full power, I had to watch the green/red light on the back to ensure it was ready for the next picture (it never needed to fire at this full strength setting in my test environment unless I forced it to or using high speed sync at high speeds, so for most pictures it was always ready for me).

Andere reactie:

Well the color screen is better; menus are super easy and intuitive to navigate. It has all the functions of the Nikon version, iTTL, even full CLS and repeating flash. You can upgrade the firmware trough a mini USB port, so you don't need to have a d300 or better to upgrade the firmware like in the SB900. Also, at GN 198 it is more powerful and recycling time is faster.

There are some things you could miss, like DX/FX recognition, 200 mm reach. The sto-fen and gels you have to add those latter if you want them.

I use it in my D50 and D200, and metering it is very accurate, but also, if you like the standard iTTL to have a little bit more or less light, well, there is a setting that you can make to the flash so iTTL is adjusted to your needs, it's called my iTTL.

All of this at about half the price....my recommendation: buy this one for all of the flashes you need, I for one got two of them.

[bron: Amazon]

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo jan 03 2010 3:42 am

Kan best een goed alternatief zijn. Ik ben ook niet vies van andere merken, maar voor flitsers houd ik me toch bij Nikon zelf. Daardoor ben ik gegarandeerd beter af, nu en in de toekomst, zeker nu de SB-900 een update van de software kan krijgen. De flitsers zijn niet overdreven geprijsd vind ik, dus geen reden om iets anders te kiezen.

Heb je trouwens wel eens gezien wat een tweedehands SB-600 moet opleveren? Bijna hetzelfde als een nieuwe! :huh:

Natuurlijk wel gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Laat over een paar weken nog eens weten of de flitser inderdaad is wat je hoopte!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo jan 03 2010 10:19 am

Patrick schreef:maar voor flitsers houd ik me toch bij Nikon zelf. Daardoor ben ik gegarandeerd beter af, nu en in de toekomst, ??? verklaar u nader...? (vooral die garantie..) :roll:

zeker nu de SB-900 een update van de software kan krijgen. dat kan met de Nissin net zo gemakkelijk

Heb je trouwens wel eens gezien wat een tweedehands SB-600 moet opleveren? Bijna hetzelfde als een nieuwe! :huh: inderdaad.....te gek voor woorden...(2e hands duurder dan een nieuwe Nissin)

Natuurlijk wel gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Laat over een paar weken nog eens weten of de flitser inderdaad is wat je hoopte!
zo als ik al schreef doet de flitser alles wat ik er van verwachtte...De functionaliteit is dus dik in orde. Het enige wat ik over enige tijd pas kan beoordelen is de betrouwbaarheid... en daar geven de Nissins voor als nog geen reden tot twijfel.
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » zo jan 03 2010 12:01 pm

Leuk zo'n software update mogelijkheid maar is er ooit een update geweest als ik vragen mag?

Ik heb namelijk bij mijn vorige camera een Metz 58 AF-1 gehad. Met een usb aansluiting voor software updates. Alleen die is er nooit geweest in de 2 jaar dat ik de flitser had.

Ik persoonlijk ben niet zo merkgebonden. Het zijn voor mij tools die ik gebruik. Als ze goed genoeg zijn en voor veel minder geld zou ik niet twijfelen.

Johan.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 03 2010 12:15 pm

Die mogelijkheid van firmware update is eerder een veiligheid van vreemdmerken om de compatibiliteit te kunnen waarborgen op toekomstige camera's, of om kleine foutjes alsnog te kunnen rechtzetten. Als er in 2 jaar geen update is geweest is de standaard flitser kennelijk dus al erg goed "forward / backward engineered".

Overigens heb ik vroeger (25 jaar geleden) ook eens een Nissin staafflitser gehad. Erg fijne flitser. Nooit problemen mee gehad.
Vriendelijke groet, Léon Obers

vvo
Forumlid
Forumlid

Bericht door vvo » zo jan 03 2010 1:25 pm

Léon Obers schreef:Die mogelijkheid van firmware update is eerder een veiligheid van vreemdmerken om de compatibiliteit te kunnen waarborgen op toekomstige camera's, of om kleine foutjes alsnog te kunnen rechtzetten. Als er in 2 jaar geen update is geweest is de standaard flitser kennelijk dus al erg goed "forward / backward engineered".
Precies de software-update mogelijkheid zou ik zelf niet als koop criteria nemen bij de keuze voor een flitser.
D700 & LX3 shooter (FBA) :: ex K10D bezitter :: Mijn Youtube filmpjes :: Fotostudio van ca 90m2 in Zwolle :: Strobist workshops

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » zo jan 03 2010 1:43 pm

vvo schreef:
Léon Obers schreef:Die mogelijkheid van firmware update is eerder een veiligheid van vreemdmerken om de compatibiliteit te kunnen waarborgen op toekomstige camera's, of om kleine foutjes alsnog te kunnen rechtzetten. Als er in 2 jaar geen update is geweest is de standaard flitser kennelijk dus al erg goed "forward / backward engineered".
Precies de software-update mogelijkheid zou ik zelf niet als koop criteria nemen bij de keuze voor een flitser.
Bij mij net wel een punt in de overweging; zou wel leuk zijn als mijn D400 /D4 ( :wink: ) ook optimaal (na eventuele update firmware) kunnen communiceren met de Nissin.
Mijn flitsers gaan normaal gesproken heel wat langer mee dan mijn -digitale- bodys.
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » wo feb 24 2010 8:21 pm

Dit draadje te hebben gelezen en nog wat te hebben gezocht op het internet tot de conclusie gekomen dat deze flitser het gat opvult die de SB800 heeft achtergelaten.
Ik was opzoek naar een flitser en vond de SB600 te sober wat instel mogelijkheden betreft en de SB900 te veel geld voor wat ik er voor over heb.

http://dpanswers.com/content/rev_nissin_di866.php
5. Conclusion

The Nissin Di866 is a serious alternative to the Nikon SB-900 Speedlight. Yes, it is less solidly built, the guide numbers listed in Nissin's sales literature is inflated by half a stop, it is missing a few bells and whistles, and the implementation of the Auto FP mode is flawed and should be fixed.

But it delivers in all the areas that matters (or at least in the areas that matters to me). The Nikon SB-600 is just too stripped down, the SB-900 is too expensive, and the SB-800 is discontinued (and used models collect silly prices on eBay). The Nissin Di866 fits nicely into the gap between the SB-600 and the SB-900, and the hole left by the SB-800.

The bottom line is that the Nissin Di866 will give you 95 % of the functionality of the SB-900 for 65 % of the cost. Unless you know that you absolutely need something you will only get if you buy a SB-900, this flash is worthy of serious consideration if you are a Nikon shooter.
En Firmware Updates kunnen heel handig zijn voor aanpassingen en wat kinderziektes te verhelpen, dat is bij Nikon niet anders, dus geen rede om daar negatief over te zijn.
Het mag dan geen Nikon zijn , maar dat boeid mij niet zo. Ik gebruik naast Nikon ook een Fuji S5 en lenzen van Sigma en Tokina, dus merken trouw ben ik niet, als het maar doet wat ik er van verwacht.
In middels een DI800 besteld voor nog geen 200 euro. Kan niet wachten tot hij binnen is!

Gideon

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » vr feb 26 2010 9:06 pm

Vandaag door GLS de flitser bezorgt! Snel uitgepakt en moet zeggen dat het zeer kompleet is. Volle batterijen er in en op mijn Fuji S5 uitgeprobeerd.
Kan niet anders dan alles wat Hans al had beschreven onderschrijven! Prima flitser voor een prijs die ver beneden die van een SB900 ligt!
Ook ik gebruik hem niet als pro en ben ook heel happy! :mryellow: Alleen de zoem motor nog wat stiller. Beslist en aanrader!

Gideon

PSPHOTO

Bericht door PSPHOTO » vr apr 08 2011 3:15 pm

Misschien wel een late reactie, maar toch.

Ik heb zelf nu ook een aantal maanden een Di866 van Nissin. Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben. Toegegeven, ik gebruik de flitser als beroepsfotograaf, ik werk veel als strobist en geef workshops strobistfotografie, ik eis dus wel iets van mijn flitsers, maar ik had begrepen dat Nissin toch een betrouwbaar product zou moeten zijn.

De eerste flitsers die ik had was al na 1 maand retour. In de standby stand maakte deze vreemde knisperende en spetterende geluiden, hetgeen mij niet echt geruststelde m.b.t. de levensduur. Ook was de recycle tijd erg lang.

Via de importeur een nieuwe flitser ontvangen, maar ook deze maakt vreemde geluiden (maar wel minder). Wat ik erger vind is dat ik deze nu tot 2x toe heb gebruikt tijdens een registratie van een receptie en bij 3-4 opnames achter elkaar slaat de thermische beveiliging in met als gevolg dat ik regelmatig met deze flitser de belangrijke momenten niet heb.

Daarnaast moet je deze flitser inderdaad echt niet als huwelijksfotograaf in de kerk gebruiken of je moet zorgen dat de zoomkop op handmatig staat. Laat je de flitser automatisch zoomen, krijg je erg veel aandacht gezien de herrie die de zoomkop maakt.

Mijn conclusie: Leuke flitser voor een amateur die af en toe een flitser nodig heeft, maar heb je hem vaker nodig of wil je blindelings op je apparatuur kunnen vertrouwen, laat de Nissin Di866 dan lekker in de winkel liggen en koop een Nikon SB900 of zo.

Groetjes,

Peter Schijven (PS-Photo)

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”