Ik krijg de witballans niet goed en harde foto's..

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Kika

Re: Ik krijg de witballans niet goed en harde foto's..

Bericht door Kika » zo apr 10 2011 1:10 pm

george013 schreef:Met dit soort situaties moet je een keuze maken. Zie je bijv. met foto1 en foto5. Foto1 is gericht qua belichting op de donkerdere hond en foto5 op het lichtere water.
Foto1 zou je nog met een flits kunnen verbeteren. Belichting meer richten op de heldere achtegrond, de hond wordt dan onderbelicht maar dat verbeter je weer met de flits. Zo werk je die lichtverschillen een beetje weg.
Zou je dat bij foto5 ook doen, geloof ik dat de afstand camera-hond te groot is. Maar gewoon proberen.

Persoonlijk heb ik de lichtmeting nooit op matrix staan. De camera gaat zelf het een en ander interpreteren en aanpassen. Zet hem op spot of center, houd goed in de gaten war je op richt, kijk op het histogram of hoge lichten schermpje en probeer het resultaat te beoordelen. Kweek je jezelf een gevoel aan hoe het licht in te schatten.
George
Ik kreeg zelf al het idee dat je met center het beter krijgt, daarom vroeg ik t ook.
Dat richten is nog best moeilijk met van die scheurende honden :mryellow:
Histogram ken ik nog niet, ga ik me maar eens in verdiepen (moet toch ergens beginnen :mrgreen: )
Bedankt voor je input iig ;)

Kika

Bericht door Kika » zo apr 10 2011 1:11 pm

Kroontje schreef:Historgram gebruiken.
Misschien heb je hier wat aan :wink:

Kroontje

Dankje, ik sla de url op :wink2:

george013

Bericht door george013 » zo apr 10 2011 1:42 pm

Kika schreef:
Ik kreeg zelf al het idee dat je met center het beter krijgt, daarom vroeg ik t ook.
Dat richten is nog best moeilijk met van die scheurende honden :mryellow:
Histogram ken ik nog niet, ga ik me maar eens in verdiepen (moet toch ergens beginnen :mrgreen: )
Bedankt voor je input iig ;)
Ikzelf noem me een mooi wer fotograaf. Heb dan ook vaak met grote lichtverschillen re maken. Vind het leuk om daar me te spelen. Altijd met spot of centre. Laatst een paar foto's gemaakt later op de dag. Zijn onbewerkt, omgezet naar JPG via irfanview, dan staat er geen exif bij. Hoef je dus niet naar te zoeken.

Denk dat de eerste belicht is zoals matrix het ook zou doen. Spotmeting op de donkere partijen.
ExposureTime - 1/8 seconds FNumber - 4.50 ExposureProgram - Aperture priority ISOSpeedRatings - 400 FocalLength - 13.00 mm
Afbeelding

Bij deze foto belicht ik op de hemel. Spotmeting op de lichtere hemel.
ExposureTime - 1/320 seconds FNumber - 4.50 ExposureProgram - Aperture priority ISOSpeedRatings - 400
Afbeelding

De foto's zijn een paar seconden na elkaar gemaakt.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » zo apr 10 2011 2:47 pm

george013 schreef: Persoonlijk heb ik de lichtmeting nooit op matrix staan. De camera gaat zelf het een en ander interpreteren en aanpassen. Zet hem op spot of center, houd goed in de gaten war je op richt, kijk op het histogram of hoge lichten schermpje en probeer het resultaat te beoordelen. Kweek je jezelf een gevoel aan hoe het licht in te schatten.
George
Idd. Matrix is leuk voor snelle kiekjes.
Maar voor de rest is het veel te onvoorspelbaar.

D.Sauer
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door D.Sauer » vr apr 15 2011 10:03 pm

buitenfoto's schiet ik meestal met de wb op bewolkt. Ook bij zonlicht.
in Nederland geeft dat toch meestal goede resultaten, beter dan wb op auto.
Is het licht erg fel dan kies ik wb toch voor schaduw.
http://picasaweb.google.nl/Dick1273" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D300s met wat NAS-bevredigende toebehoren.

Kika

Bericht door Kika » vr apr 15 2011 10:05 pm

dickydik schreef:buitenfoto's schiet ik meestal met de wb op bewolkt. Ook bij zonlicht.
in Nederland geeft dat toch meestal goede resultaten, beter dan wb op auto.
Is het licht erg fel dan kies ik wb toch voor schaduw.
Bedankt voor je tip, zal het eens proberen ;)

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » vr apr 15 2011 11:48 pm

Ik heb mijn witbalans, zeker als ik buiten fotografeer bijna altijd op 5000K staan, dit was ooit een tip van een docent op een workshop en ik vind dit nog steeds een gouden tip, want ik hoef praktisch nooit veel bij te stellen aan de witbalans als ik mijn foto's ga bewerken. Mijn ISO staat buiten (vooral als ik op een evenement rondloop) vaak op automatisch met een bovengrens van 800 en een minimale sluitertijd van 200. (beetje afhankelijk van mijn objectief). Levert meestal behoorlijk goede resultaten op waar ik niet zoveel meer aan hoef te sleutelen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Kika

Bericht door Kika » za apr 16 2011 10:27 am

flippie17 schreef:Ik heb mijn witbalans, zeker als ik buiten fotografeer bijna altijd op 5000K staan, dit was ooit een tip van een docent op een workshop en ik vind dit nog steeds een gouden tip, want ik hoef praktisch nooit veel bij te stellen aan de witbalans als ik mijn foto's ga bewerken. Mijn ISO staat buiten (vooral als ik op een evenement rondloop) vaak op automatisch met een bovengrens van 800 en een minimale sluitertijd van 200. (beetje afhankelijk van mijn objectief). Levert meestal behoorlijk goede resultaten op waar ik niet zoveel meer aan hoef te sleutelen.
Ik kan alleen de voorgeprogameerde standen kiezen op mijn d3100?

GM
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door GM » za apr 16 2011 10:46 am

GM schreef:Gezien de vraagstelling in de eerste post lijkt het me dat je een aantal basisbegrippen niet kent of door elkaar haalt.
Ook vragen in eerdere topics gaan over deze basiskennis.
Misschien eerst eens beginnen met de autostand en daarna fotos maken van een en hetzelfde object en dan verschillende standen uitproberen
(Diafragma, sluitertijd, belichting etc,) Ook een cursus volgen leidt al snel tot (betere) resultaten en kennis van de camera.

Groeten,
George
met vriendelijke groet,
George
http://www.flickr.com/photos/georgementink/" onclick="window.open(this.href);return false;
D5100 70-300VR

Kika

Bericht door Kika » za apr 16 2011 10:50 am

GM schreef:
GM schreef:Gezien de vraagstelling in de eerste post lijkt het me dat je een aantal basisbegrippen niet kent of door elkaar haalt.
Ook vragen in eerdere topics gaan over deze basiskennis.
Misschien eerst eens beginnen met de autostand en daarna fotos maken van een en hetzelfde object en dan verschillende standen uitproberen
(Diafragma, sluitertijd, belichting etc,) Ook een cursus volgen leidt al snel tot (betere) resultaten en kennis van de camera.

Groeten,
George
Ja dat kan ik me nog goed herinneren en dat is ook wat ik ga doen.
Maar iemand begint er over en als ik die tip hier al in mn hoofd kan opslaan is dat mooi mee genomen.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma apr 18 2011 10:15 pm

Kika schreef:
flippie17 schreef:Ik heb mijn witbalans, zeker als ik buiten fotografeer bijna altijd op 5000K staan, dit was ooit een tip van een docent op een workshop en ik vind dit nog steeds een gouden tip, want ik hoef praktisch nooit veel bij te stellen aan de witbalans als ik mijn foto's ga bewerken. Mijn ISO staat buiten (vooral als ik op een evenement rondloop) vaak op automatisch met een bovengrens van 800 en een minimale sluitertijd van 200. (beetje afhankelijk van mijn objectief). Levert meestal behoorlijk goede resultaten op waar ik niet zoveel meer aan hoef te sleutelen.
Ik kan alleen de voorgeprogameerde standen kiezen op mijn d3100?
Ik weet niet of de 3100 erg lijkt op de 3000, maar ik ga er toch maar even vanuit...
Heb je al eens geprobeerd met de 'm' stand te werken? Weet je hoe je met het wieltje de sluitertijd aanpast en welke knopje je moet indrukken om je diafragma aan te passen (tezamen met het wieltje)?
In de instellingen kun je alles handmatig aanpassen, dus ook de witbalans, de iso en de belichting. In de voorgeprogrammeerde standen zijn er heel vaak allerlei instellingen die je niet kan veranderen (bijvoorbeeld de flitser). In de 'm' stand kan je de flitser zelf open klappen en als-ie dicht is blijft hij dat ook gewoon.
Kijk maar eens goed in de gebruiksaanwijzing van de camera.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”