Betuwe

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Betuwe

Bericht door ErikB » vr apr 08 2011 11:49 pm

Vandaag stond er een dagje Betuwe op het programma. Al een tijdje terug gepland en we wisten toen nog niet dat de bloesems er mooi bij zouden staan. Helaas veel wind dus macro-fotografie zat er niet echt in. Ik heb me dan ook grotendeels vermaakt met wat landschappen.

Helaas hard licht dus ik heb ervoor gekozen om voor een aantal HDR-bewerkingen te gaan om er toch zoveel mogelijk uit te halen.

De dag begon bij Kasteel Soelen. We begonnen de wandeling en kwamen al snel langs een boomgaard met een aantal schapen die wel even wilden poseren:
1. Afbeelding

Na daar gezellig bij de schapen te hebben gestaan zijn we verder gegaan. Een lekker wandeling gemaakt langs een aantal mooie plekjes waaronder boomgaarden. Bij een daarvan stond een mooi gebouwtje dat zich wel leende voor een foto:
2. Afbeelding

Een stukje verder kwamen ik erachter dat 18mm op DX wel erg weinig groothoek is. Half in de struiken staande kon ik uiteindelijk toch nog genoeg in beeld krijgen van deze boomgaard.
3. Afbeelding

Een klein stukje verder kwamen we dan eindelijk langs het kasteel dat er keurig bij stond.
4. Afbeelding

Behalve dat we bij Soelen een rondje gelopen hadden zijn we nog naar Heerlijkheid Mariënwaerdt bij Beesd gegaan. Daar viel het wat tegen met de bloesems en boomgaarden. Het begin van de wandeling was weinig fotochinique. Vlak voordat de zon ondergang kwamen we gelukkig nog langs een klein veldje waar ik toch nog even languit op de grond ben gaan liggen voor wat macro-foto's met m'n telelens:
5. Afbeelding

6. Afbeelding

Nadat de zon achter de bomen en struiken verdween liepen we terug naar de auto. De lucht was saai en lang niet zo mooi als afgelopen dagen en we rekenden niet zo hard meer op mooi licht. Totdat we naar de oude poort van het landgoed lopen en de zon daar als licht aan het eind van de tunnel op de poort schijnt. Snel gereageerd en gelukkig bleef het licht even 2 minuten zoals het was:
7. Afbeelding

Al met al voor mij een erg geslaagd dagje met een lekker resultaat :)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Ingedeboer

Re: Betuwe

Bericht door Ingedeboer » za apr 09 2011 10:29 am

Goed resultaat zeg, eerste is een beetje donker, verder zijn 5 en 6 echt super. Nummer 7 is ook een mooie foto als afsluiting, omdat de zon ook letterlijk ondergaat

Mooie serie.

Marc Gs

Bericht door Marc Gs » za apr 09 2011 12:37 pm

Van Marc aan Eric
Wat een schoon foto s....
Hoe bekom je de mooie weergave van de wolken in foto 3 4 en5 ?
Grts :D

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » za apr 09 2011 1:11 pm

Bedankt voor de complimenten! :)

Van Erik aan Marc ;) Die mooie weergave van de wolken heb ik gedaan middels een HDR-bewerking. Ik heb daarvoor Photomatix Pro gebruikt. Verzadiging heb ik ook wat omhoog gezet waardoor de kleuren naar mijn smaak nog beter uitkwamen.

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » zo apr 10 2011 2:58 pm

Mooie foto's en zoals iemand al zei is de eerste aan de donkere kant.
De bloesem begint nu wel een beetje te komen.
De bloesem van de notenbomen zou de komende week goed los moeten komen op de appeldijk.
Ik ben er vandaag nog over gefietst en wil volgende week dan ook weer even gaan.

Je kunt nu ook al mooie foto's maken langs de appeldijk.

Op de marienwaard zelf vind ik maar heel weinig bloemen dus dat valt tegen.
Ga je bij marienwaard over het enspijkse pondje dan kun je aan die kant ook nog volop bloesem en interessante locaties vinden.

Groeten.
Erich.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » ma apr 11 2011 6:38 pm

Vind die luchten erg mooi! Dat programma gaat ik onthouden, want ze komen erg goed en scherp uit zo.
Eerste foto idd wat donker, maar word wel happy van die zachte zonnige bloemen.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

JacTrum
Clublid
Clublid

Bericht door JacTrum » ma apr 11 2011 10:44 pm

Foto 1 met de schapen vind ik niet te sterk. Dat komt (behalve doordat hij te donker is) vooral door het relatief hoge camerastandpunt, waardoor de schapen ' van boven af' gefotografeerd worden. De volgende foto's zijn een stuk frisser. Die schuur in de boomgaard heeft wel wat, gecombineerd met die lucht en het kasteeltje is ook fraai. Maar eigenlijk kun je tegen zulke fraaie luchten alles wel mooi fotograferen :-) De foto's van de bloemen vind ik erg mooi in die zachte kleuren.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » di apr 12 2011 8:21 am

Bedankt allemaal voor de reacties en complimenten :)
De opmerkingen over foto 1 kan ik alleen maar beamen. Volgens mij heb ik er ook nog eentje van met een lager standpunt. Maar in vergelijking met de rest vind ik die foto met schapen het minst door de lelijke lucht.

En tja, die lucht.. Smiddags hebben we daar veel geluk mee gehad. Ondanks dat het enorm hard licht was kan je er dan met HDR nog enorm veel uit halen. Zonder dat waren de resultaten veel minder geweest.
's Avonds was de mooie lucht weg en de zonsondergang was ook niet mooi daardoor.

george013

Bericht door george013 » di apr 12 2011 9:08 am

Ik geloof dat foto 1 mooi verduidelijkt wat de problemen kunnen zijn met dit soort licht. Of je richt je op de lucht met een onderbelichte voorgrond, of je richt je op de voorgrond met een overbelichte lucht. Lijkt erop dat je hier dat gemiddeld hebt waardoor beide aspecten een beetje eronderdoor gaan.

Met de HDR heb je dat probleem heel mooi opgelost. Heb je hiervoor meerdere foto's gemaakt of heb je dit uit 1 foto gehaald?

George

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » di apr 12 2011 9:43 am

Inderdaad gemiddeld (of een poging daartoe, ik zag in de nabewerking dat ik nog wel een halve stop lichter had kunnen zitten). Maar dat is inderdaad een nadeel met het licht, te hard en niet mooi en dat heeft direct invloed op de foto. Zulk licht is eigenlijk een nachtmerrie voor een landschapsfotograaf :P

De HDR's zijn gemaakt vanuit 3 belichtingen. Dan komt het allemaal wat lekkerder over en loop je niet echt het risico om in de donkere stukken ruis te introduceren ;)

george013

Bericht door george013 » di apr 12 2011 10:09 am

Wat voor een trapje heb je gebruikt?
Vind het verwarrend dat bij HDR-foto's gemaakt uit meerdere foto's nog steeds een exif wordt meegeleverd.
George

ErikB
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ErikB » di apr 12 2011 2:16 pm

De zichtbare EXIF is van de normale/neutrale opname. Op de normale opname heb ik eentje van 2 stops lichter en eentje van 2 stops donkerder gebruikt.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”