Amateur portret fotografie, 85mm 1.4/8 vervanger
- Toruk-Makto
- Forumlid
- Contacteer:
Amateur portret fotografie, 85mm 1.4/8 vervanger
Hallo allemaal,
Ondanks dat er hier div. topic's zijn heb ik nog steeds een vraag.
Ik ben in mijn buurt al div. malen gevraagd voor een mooie portret shoot, nou
wil ik hier zeker wel in doorgaan en nou is mijn vraag;
Wat is een goede en betaalbare lens voor goede portret fotografie?
Zowel binnenhuis(donkerder) als buiten?
Met mijn 18-200 lens vr2 af kan ik veel maar mis een grotere scherpte/diepte.
Oren en zo worden nu al onscherp dus ik zoek een beter bereik, na zoeken op
het i-net veel gevonden over de 85mm 1.4 en 1.8 nikon en sigma, maar
deze zijn mij voor de hobby toch echt wat te duur(ook 2e hands)
Wie o wie kan mij (eventueel met onderbouwing) voorschotelen wat
hier een goed(kopere)e lens voor is?
Alvast bedankt!!
Daniel
Ondanks dat er hier div. topic's zijn heb ik nog steeds een vraag.
Ik ben in mijn buurt al div. malen gevraagd voor een mooie portret shoot, nou
wil ik hier zeker wel in doorgaan en nou is mijn vraag;
Wat is een goede en betaalbare lens voor goede portret fotografie?
Zowel binnenhuis(donkerder) als buiten?
Met mijn 18-200 lens vr2 af kan ik veel maar mis een grotere scherpte/diepte.
Oren en zo worden nu al onscherp dus ik zoek een beter bereik, na zoeken op
het i-net veel gevonden over de 85mm 1.4 en 1.8 nikon en sigma, maar
deze zijn mij voor de hobby toch echt wat te duur(ook 2e hands)
Wie o wie kan mij (eventueel met onderbouwing) voorschotelen wat
hier een goed(kopere)e lens voor is?
Alvast bedankt!!
Daniel
GRoetjes Daniel
D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.
D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Amateur portret fotografie, 85mm 1.4/8 vervanger
Als een 85mm f/1.8 van €200-€225 te duur is ben ik bang dat er weinig overblijft.
Waarschijnlijk toch maar je budget bijstellen dan maar...
- Toruk-Makto
- Forumlid
- Contacteer:
Waar haal je die vandaan dan? de eerste de beste (goede kwaliteit) lens die ik tegenkwam begonMelliw schreef:Als een 85mm f/1.8 van €200-€225 te duur is ben ik bang dat er weinig overblijft.
bij 800 nieuw en 500 2e hand's
Link??
Gaat om een D90 camera mocht het veel uitmaken
GRoetjes Daniel
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
85mm 1.4 en 1.8 zijn redelijk prijzig als je kijkt naar het objectief van Nikkor of Sigma.
Een merk als Walimex of Samyang is beter betaalbaar, maar ik durf je echt niets te zeggen over de kwaliteit...daar lees je veel verschillende reacties op.
Wat je nog kan proberen is tweedehands.
Maar waarom kijk je niet naar 50mm dan?
Heb zelf een DX camera, dus ik wil binnenkort de 50mm AF-S 1.4G aanschaffen. Die kost een kleine 300 euro, maar dan heb je wel een mooi lichtsterk objectief. Nu weet ik niet of je een camera hebt die zelf kan scherpstellen, maar als je echt wat minder wil uitgeven, dan zou je naar de AF-D versie 50mm kunnen kijken en dan 1.8. Die kost nog geen 200 euro (Nikkor).
Melliw, ik weet niet waar je die prijs vandaan haalt, maar voor een 85mm is dat wel héél goedkoop! Bedoel je niet 50mm?
Een merk als Walimex of Samyang is beter betaalbaar, maar ik durf je echt niets te zeggen over de kwaliteit...daar lees je veel verschillende reacties op.
Wat je nog kan proberen is tweedehands.
Maar waarom kijk je niet naar 50mm dan?
Heb zelf een DX camera, dus ik wil binnenkort de 50mm AF-S 1.4G aanschaffen. Die kost een kleine 300 euro, maar dan heb je wel een mooi lichtsterk objectief. Nu weet ik niet of je een camera hebt die zelf kan scherpstellen, maar als je echt wat minder wil uitgeven, dan zou je naar de AF-D versie 50mm kunnen kijken en dan 1.8. Die kost nog geen 200 euro (Nikkor).
Melliw, ik weet niet waar je die prijs vandaan haalt, maar voor een 85mm is dat wel héél goedkoop! Bedoel je niet 50mm?
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Tweakers pricewatch Nikkor AF 85mm f/1.8 D - nieuw
Marktplaats 2e hands 85mm 1.8
En inderdaad de nieuwe Samyang 85mm 1.4 schijnt ook erg goed te zijn (wel handmatig scherpstellen). Kosten zo'n € 350 (denk ik)
Marktplaats 2e hands 85mm 1.8
En inderdaad de nieuwe Samyang 85mm 1.4 schijnt ook erg goed te zijn (wel handmatig scherpstellen). Kosten zo'n € 350 (denk ik)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
"Oren en zo worden nu al onscherp". Wat is dan het nut van een lichtsterk objectief?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Sharkey, misschien heeft TO de AF-S 85mm f/1.4G gezien? Maar ja, die is iets van 1300 euro, dus daar wordt je niet echt vrolijk van...
De Nikon AF 85mm f/1.4D AF is iets goedkoper, die ligt volgens rond de 1000 euro, dus als ik TO was zou ik dan voor 1.8 gaan (Nikon AF 85mm f/1.8D AF). Die kost dan 'maar' 353 euro....
De Nikon AF 85mm f/1.4D AF is iets goedkoper, die ligt volgens rond de 1000 euro, dus als ik TO was zou ik dan voor 1.8 gaan (Nikon AF 85mm f/1.8D AF). Die kost dan 'maar' 353 euro....
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Dat is zo'n beetje de handelsprijs op MP.Toruk-Makto schreef:Waar haal je die vandaan dan? de eerste de beste (goede kwaliteit) lens die ik tegenkwam begonMelliw schreef:Als een 85mm f/1.8 van €200-€225 te duur is ben ik bang dat er weinig overblijft.
bij 800 nieuw en 500 2e hand's
Link??
Gaat om een D90 camera mocht het veel uitmaken
Eventueel tot € 250 voor een heel mooi exemplaar met doos.
- Sharkey
- Forumlid
- Contacteer:
Ja ik zie dat nu ook . . .Skippy schreef:"Oren en zo worden nu al onscherp". Wat is dan het nut van een lichtsterk objectief?
Daniel, ik denk dat jouw "probleem" eerder te maken heeft met het feit dat je met te weinig licht fotografeert. Die onscherpte die je ziet, zelfs met f/4.6 is denk ik meer bewegings-onscherpte.
Heb je dit ook in het volle daglicht? Een portret lens zal je er zeker niet bij helpen om jouw ogen-oren onscherpte weg te nemen.
De lenzen die wij hier aanhalen zijn inderdaad licht sterker bij een lagere f-stop. Maar.. . . .. de oren worden door dit grote diafragma juist nog onscherper!
Deze onscherpte of "Depth of Field" (DOF) te samen met (een) bokeh (achtergrond wazigheid) is juist de reden dat mensen dit soort lenzen aanschaffen.
Ik zou zeggen maak eens een portret foto met een losse flitser (als je die hebt). Desnoods met de flitser van je camera (geeft een beroerd resultaat ik weet het). Kijk dan of je onscherpte weg is.
Of gooi je ISO eens veel hoger.
Beide opties om je sluitertijd te verhogen m.a.g. minder bewegingsonscherpte.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ook ik zou de Nikon AF 85mm f1.8D willen adviseren. Een heel fijn objectief met een prima prijsstelling.
- Cees
- Forumlid
Dreamlogic schreef:85mm 1.4 en 1.8 zijn redelijk prijzig als je kijkt naar het objectief van Nikkor of Sigma.
De Nikon 85/1.8D is inderdaad voor goed € 200,= aan te schaffen op MP, en daarmee een objectief met een wel heel bijzondere prijs/prestatieverhouding! Beter is bijna niet mogelijk......
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Voor meer scherpte-diepte moet je een korter brandpunt kiezen. Een 50mm f/1.8 zou een prima keuze zijn en is nog goedkoop ook.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Léon Obers
- Forumlid
Dat ligt eraan hoe je een objectief inzet. Als je een portret op dezelfde grootte inkadert als bij een ander brandpunt (met een ander standpunt), maakt de scherptediepte niks uit, die is dan hetzelfde voor het portret. Alleen de achtergrondscherpte verandert. Verder het perspectief door het wat andere standpunt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo apr 13 2011 10:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Zou wel eens aan de topic starter willen vragen wat je onder
een portret objectief verstaat maar ook vooral wat je er van verwacht ?
Anders gesteld, wat denk je wat je voordeel wordt met de genoemde objectieven
wat je nu mist ?
een portret objectief verstaat maar ook vooral wat je er van verwacht ?
Anders gesteld, wat denk je wat je voordeel wordt met de genoemde objectieven
wat je nu mist ?
-
- Forumlid
- Contacteer:
Pas zodra je in AF-S komt of de 1.4G ga je heel erg omhoog in prijs.Cees Laarman schreef:Dreamlogic schreef:85mm 1.4 en 1.8 zijn redelijk prijzig als je kijkt naar het objectief van Nikkor of Sigma.
De Nikon 85/1.8D is inderdaad voor goed € 200,= aan te schaffen op MP, en daarmee een objectief met een wel heel bijzondere prijs/prestatieverhouding! Beter is bijna niet mogelijk......
Nieuw is de 85mm / 1.8D inderdaad zo rond de 350 euro, dus 200 zou prima kunnen. Staat ook op mijn lijstje, al zag ik met de D-versie wel handmatig moeten scherpstellen. Maar dat is redelijk te doen.