D3100
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: D3100
Astrid,
Je schrijft dat de foto's met de D3100 blauwer zijn (of lijken) dan de D40.
Vorige week heb ik mijn zoon en a.s. vrouw een D3100 kado gedaan.
Ik heb wat zitten lezen op het internet en kwam de (bekende) site van Ken Rockwell tegen.
Nou weet ik wel dat gezegd wordt dat je niet alles moet aannemen wat hij beweert, maar toch wil ik je zijn advies niet onthouden.
Ken Rockwell schrijft dat de standaard Auto-Witbalans iets verschoven moet worden, zodat de kleuren warmer worden.
Op pagina http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100/ ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; is te lezen:
Auto > click right to A3 > OK.
This gives warmer (more Amber) images. Adjust this to your personal taste; it is one of the biggest changes you can make to your images.
Voor de D40 geeft hij zo'n advies niet, want volgens hem is het daar niet nodig.
Dus, het is wellicht te proberen de standaard Auto-Witbalans iets bij te stellen.
Misschien zijn er lezers die er al ervaringen mee hebben.
Je schrijft dat de foto's met de D3100 blauwer zijn (of lijken) dan de D40.
Vorige week heb ik mijn zoon en a.s. vrouw een D3100 kado gedaan.
Ik heb wat zitten lezen op het internet en kwam de (bekende) site van Ken Rockwell tegen.
Nou weet ik wel dat gezegd wordt dat je niet alles moet aannemen wat hij beweert, maar toch wil ik je zijn advies niet onthouden.
Ken Rockwell schrijft dat de standaard Auto-Witbalans iets verschoven moet worden, zodat de kleuren warmer worden.
Op pagina http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100/ ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false; is te lezen:
Auto > click right to A3 > OK.
This gives warmer (more Amber) images. Adjust this to your personal taste; it is one of the biggest changes you can make to your images.
Voor de D40 geeft hij zo'n advies niet, want volgens hem is het daar niet nodig.
Dus, het is wellicht te proberen de standaard Auto-Witbalans iets bij te stellen.
Misschien zijn er lezers die er al ervaringen mee hebben.
Nikon D7200, Nikon 16-80 mm f/2,8-4E ED VR, Nikon AF-S 85mm f/1.8G, Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het verbaast me niet dat de foto's wat blauwer zijn geworden. Dat verschil zagen we ook toen de D300 uitkwam, die een heel ander beeld gaf dan de D70/D80/D200. Veel frisser ook. De sensor van de D3100 is natuurlijk ook 2 generaties nieuwe dan die van de D40x.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
Bedankt voor de tip van Ken Rockwell. Die kende ik nog niet. Ik ga het proberen. Is zo'n instelling blijvend, dus blijft die hetzelfde als je de camera uitzet? En is kleurcorrectie achteraf in een bewerkprogramma niet beter? Dan zie je nog beter wat je doet op het scherm. Wel raar, dat de kleuren anders zijn, dan bij de oude camera's. Ik vond ze niet mis.
Groeten van Astrid.
Groeten van Astrid.