Amateur portret fotografie, 85mm 1.4/8 vervanger

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Amateur portret fotografie, 85mm 1.4/8 vervanger

Bericht door Melliw » wo apr 13 2011 2:02 pm

Op een D90 heb je gewoon AF!
Bij D40/60/3000/3100/5000/5100 niet, alle andere camera's wel.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » wo apr 13 2011 2:03 pm

Bedankt allemaal voor de antwoorden, heb inderdaad alleen de 2 duurste lenzen gezien en niet de 3e optie lens.

Waar het mij om gaat is dat ik nu alleen een Nikon 18-200VR2 lens heb waar ik redelijk wat mee kan, maar
in de donkerdere plekken weer niet kan wat ik wil.
Ik maak nu nog gebruik van de standaard flitser maar over 2 als ik thuis kom ligt
er een paketje voor me klaar met externe flitser en statief wat ook weer verbetering meebrengt(na veel oefenen wederom 8) )

Hier een voorbeeld(wel van mijn hond, maar andere foto's staan thuis op de computer)
Afbeelding

Deze is genomen bij vol zonlicht in de huiskamer, wat ik zo jammer vind is dat de oren zo onscherp zijn.
Wou alleen de achtergrond onscherp hebben.
Aangezien ik straks in donkerdere kamers ook wil gaan fotograveren zoek ik er een goede "portret"lens bij.

Ik ben een aardige leek op dSLR gebied en haal mijn kennis ook maar van het net en een paar boeken die ik heb.
Vandaar dat ik deze vraag hier stelde.
Ik heb zoiezo meer ervaring nodig met instellen van mijn camera, maar met een
doelgerichtere lens erbij is het toch beter allemaal dunkt mij.
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » wo apr 13 2011 2:16 pm

Okay...maar dit is toch niet het beste resultaat wat je van je hondje kan krijgen in een kamer met zonlicht?
De externe flitser kan je wel gebruiken om wat bij/in te flitsen.

De lenzen die we hier noemen zijn lichtsterker, dus meer geschikt voor ruimtes waar het licht beperkt is of alleen het natuurlijke licht.
Het 'nadeel' aan een prime is alleen dat je niet kunt zoomen, je zult dus verder of dichterbij je onderwerp moeten gaan staan. Bij huisdieren niet altijd handig als je onopgemerkt een plaatje wil schieten.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » wo apr 13 2011 2:22 pm

Dreamlogic schreef:Okay...maar dit is toch niet het beste resultaat wat je van je hondje kan krijgen in een kamer met zonlicht?
De externe flitser kan je wel gebruiken om wat bij/in te flitsen.

De lenzen die we hier noemen zijn lichtsterker, dus meer geschikt voor ruimtes waar het licht beperkt is of alleen het natuurlijke licht.
Het 'nadeel' aan een prime is alleen dat je niet kunt zoomen, je zult dus verder of dichterbij je onderwerp moeten gaan staan. Bij huisdieren niet altijd handig als je onopgemerkt een plaatje wil schieten.

Dit is zeker niet het beste resultaat, maar ik heb nu even geen betere voorbeelden zoals ik al aangaf en
heb deze foto even met Paint van mijn website gecopieerd wat dus inhoud dat het al een paar x aangepast is in kwaliteit.
Maar er werd om een voorbeeld gevraagd en beter kan ik nu niet geven en ook niet uitleggen wat ik precies bedoel.
Ben ook maar een leek he, weet dus ook nog niet alle termen.
(oftewel.... Heb de klok horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt :oops: )
GRoetjes Daniel

D800, Nikkor 50mm 1.4D, Nikkor 14-24mm F2.8, Tamron SP Di 90mm AF 2.8 macro, Vanguard Tracker3 met Manfrotto joystickhead.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » wo apr 13 2011 3:05 pm

De goedkoopste oplossing om eens met lichtsterke ovjectieven te spelen is een 50mm 1.8 AF-D aan te schaffen.
Die zijn gebruikt te vinden voor minder als €100, en geven op een D90 al een leuk bereik voor portretten.

Dan merk je zelf al snel of het wat voor jou is, en bevalt het niet, dan verkoop je hem weer voor de zelfde prijs.

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Tony D » wo apr 13 2011 5:15 pm

yzf1kr schreef:De goedkoopste oplossing om eens met lichtsterke ovjectieven te spelen is een 50mm 1.8 AF-D aan te schaffen.
Die zijn gebruikt te vinden voor minder als €100, en geven op een D90 al een leuk bereik voor portretten.

Dan merk je zelf al snel of het wat voor jou is, en bevalt het niet, dan verkoop je hem weer voor de zelfde prijs.
Hou er ook rekening mee dat op een D90 je een verlengingsfactor van 1,5 hebt. Een 85 mm werkt dan als 130 mm: je beeldhoek wordt erg klein, dus moet je voldoende afstand tot je onderwerp kunnen heben. Kijk eens naar je portretfoto's tot nu toe: op welke brandpuntsafstand zit je meestal? Als je rond de 50 mm zit (met de 18-200) dan moet je dus ook zo'n soort lens hebben. En dan is de 50/1,8 Af-D perfect voor de D90.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Z 180-600/5.6-6.3 VR, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo apr 13 2011 5:18 pm

Kan je exif gegevens niet bekijken maar als jij veel scherp wilt hebben (dus de hele kop) moet je wel een kleiner diafragma nemen dus minstens f8 of hoger.

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » wo apr 13 2011 6:27 pm

Weer genoeg stof tot nadenken dus....
Zit meestal tussen de 60 en de 90mm brandpuntlengte dat ik weet, ik kijk meestal wat het beste/mooiste uitkomt.
Ga eerst maar eens voor een 2e hands 50mm 1.4 of 1.8 kijken, kunnen we daarna verder kijken.
Iemand nog 1 over? :mryellow:
GRoetjes Daniel

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo apr 13 2011 9:50 pm

Zou lekker voor een nieuwe 50mm f1.8 AF-D lens gaan, nieuw te verkrijgen voor 125 euro.
Heb hem zelf ook en vind het een toplens, erg scherp en een lichtsterkte van f1.8 is subliem.

http://www.kamera-express.nl/Objectieve ... rlands.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo apr 13 2011 9:54 pm

Met net de verwijdering van per ongeluk de te vroege aankondiging van de 50mm/1.8G AF-S op de officiële Nikon website kun je dan beter even wachten tot die er dan toch werkelijk is, zakt die dan "oude" AF versie nog verder in prijs, tot misschien wel net onder de € 100,-
Vriendelijke groet, Léon Obers

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo apr 13 2011 10:01 pm

Idd dat is een optie. Kan je die 25 euro bij een UV filter leggen. ;)

Toruk-Makto
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Toruk-Makto » wo apr 13 2011 10:05 pm

Ik had het topic over de nieuwste versie gelezen ja...
Goed idee om even te wachten.

Is er eventueel iemand in het noorden om eens mee af te spreken zodat
ik een lens eens kan proberen?
Of vraag ik nu weer teveel?
GRoetjes Daniel

Rick S.

Bericht door Rick S. » wo apr 13 2011 10:08 pm

Lijkt me een normale vraag, tuurlijk is die 1.4 iets lichtsterker en wellicht wat zwaarder gebouwd maar vind de lens echt een aanrader.

robspanjaart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door robspanjaart » wo apr 13 2011 11:17 pm

Rick S. schreef:Idd dat is een optie. Kan je die 25 euro bij een UV filter leggen. ;)
Op een 1.8 50mm kun je beter helemaal geen filter gebruiken, anders moet er ook weer een zonnekap op.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 13 2011 11:59 pm

Toruk-Makto schreef:Deze is genomen bij vol zonlicht in de huiskamer, wat ik zo jammer vind is dat de oren zo onscherp zijn.
Wou alleen de achtergrond onscherp hebben.
Dan heb je niet zoveel aan een lichtsterker objectief. Je hebt meer scherptediepte nodig, wat je kan bereiken door een KLEINER diafragma (GROTERE f waarde!), of meer in groothoek werken. Dat laatste is niet zo fraai bij portretten. Je zal dus meer licht moeten hebben of de ISO waarde omhoog zetten om tot een goede belichting te komen. Een flitser kan daar wonderen verrichten.

De getoonde foto is overigens gewoon heel slecht. Dat kan echt veel, veel beter!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”