eerste indruk

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
steenisc

eerste indruk

Bericht door steenisc » zo apr 17 2011 6:18 pm

Nieuw lid en dacht ik zal wat foto's plaatsen, ter kennismaking, die ik recent heb genomen.

Hier gaat het mij om de kleuren van bomen en struiken. Middels het fietspad wat diepte proberen te creëren. Gemaakt in Zuid-Limburg.
Afbeelding

Ook gemaakt in Zuid-Limburg. Het plaatsje Holset.
Afbeelding

Kwam onvoorzien bij een garagehouder. Daar stond een oude Mercedes 250Se. Snel wat foto's gemaakt. Deze was in kleur maar heb deze bewerkt naar Monochroom waardoor ik de lamp in kleur kon houden.
Afbeelding

Groot Hoefblad langs de waterkant.
Afbeelding

Nabij het plaatsje Valkenburg (Limburg) staat dit kasteel.
Afbeelding

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: eerste indruk

Bericht door JacTrum » zo apr 17 2011 8:14 pm

Het moet beter kunnen. Het was toch mooi en helder weer vandaag en de foto's hebben niet de sprankeling die ze zouden moeten hebben. Komt het alleen omdat ze wat donker zijn? Ik kan het zo moeilijk beoordelen. Foto 1 is waarschijnlijk alleen maar iets te donker, Het kerkje lijkt goed, de auto ook. De close up is gewoon goed, maar de laatste foto mist contrast. Hij staat iets scheef en heeft een lichte magentazweem. Het moet met een nabewerkingsprogramma allemaal op te lossen zijn.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

steenisc

Bericht door steenisc » zo apr 17 2011 11:57 pm

De foto's zijn niet vandaag genomen maar in de afgelopen weken op vakantie. De foto van de kerk was op een bewolkte dag. Dat de sprankeling eruit is komt waarschijnlijk doordat ik de foto's iets heb aangepast. Gammacorrectie.
Hoewel ik dat bij de foto van de kerk niet erg vind.

Hier is de foto van het kasteel onbewerkt. Afbeelding

Diafragma 16.0 belichting 1/125 en iso140

Afbeelding

onbewerkte foto van de kerk vanuit andere positie.
Diafragma 8.0 belichting 1/320 Iso100

Uiteraard zal ik voortaan onbewerkte foto's plaatsen met de gebruikte instellingen erbij. Leerschool. :)

steenisc

Bericht door steenisc » ma apr 18 2011 12:08 am

Hier nogmaals de foto 1. onbewerkt vanuit de camera.
Diagfragma 9.0 Belichting 1/320 Iso100

Afbeelding

Is ook niet echt sprankelend.. Tips zijn daarom van harte welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 18 2011 12:50 am

Je foto's zijn onderbelicht. Beter belichten dus!

Ik heb er even eentje tussenuit gehaald en snel een beetje bewerkt. Met een originele NEF zou het beter kunnen.

Origineel:

Afbeelding

Afbeelding

Als je het liever niet hebt haal ik vanzelfsprekend de bewerking weg.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 18 2011 1:07 am

De eerste is nog eenvoudiger te verbeteren! Even het witpunt verschuiven naar het begin van de berg en je krijgt dit:

Origineel:
Afbeelding

Bewerkt (nauwelijks dus!):
Afbeelding

Je moet dus echt beter gaan kijken naar je belichting. Deze was zo'n anderhalve stop onderbelicht!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

TriGGeR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door TriGGeR » ma apr 18 2011 7:50 am

Hey Patrick, die zien er inderdaad veel beter uit !
Nikon D610 / Nikon SB 700 / Sigma 105 mm. macro f2.8 DG / Nikkor 35 mm. f1.8 / Nikorr 24-70 2.8 /
Nikkor 50 mm. f1.8 G / Nikkor 70-300 mm / filters e.d.

http://wijnand.smugmug.com/

george013

Bericht door george013 » ma apr 18 2011 8:22 am

Ze zijn in de bewerking donkerder gemaakt. Foto 1 is een tweede keer geplaatst, onbewerkt uit de camera.
George

steenisc

Bericht door steenisc » ma apr 18 2011 10:51 am

Dank u mensen.. we zijn nuttig bezig. Ik zie de verschillen en ook de richting van het bewerken. Ik maak ze juist donkerder via gammacorrectie maar dat is dus de verkeerde weg. Kijken of ik de camera kan aanpassen zodat er iets minder blauw in komt. Of is het beter om dit later op de computer te doen.

gr. kees

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 18 2011 11:54 am

Matthieu schreef:haal dan ook meteen de blauwzweem eruit :)
Je maakt er wel helemaal een kleurenkermis van. Dan toch liever de andere versie van Patrick.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 18 2011 12:20 pm

D'r zit helemaal niet zoveel blauw in als wat je suggereert. Qua witbalans is de versie van Patrick (en de eerste versie van de TS) echt aanzienlijk beter als jouw aangepaste versie, die helemaal naar de andere kant doorslaat.
Ik weet niet wat je verder gedaan hebt met het opkrikken van het contrast en het aanpassen van kleur maar d'r zit nogal wat rood in. Kijk eens naar de weg. Dat ligt echt mijlenver van wat het zou moeten zijn. Misschien zou je je monitor eens kunnen nalopen of de kleurweergave nog wel klopt. Jouw versie lijkt echt nergens op.
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma apr 18 2011 12:35 pm

Dorst eigenlijk niet te reageren, dacht dat het aan mij zou liggen. Ik zie ook geen blauwzweem. Persoonlijk zou ik het alleen herkennen op witte vlakken.
George

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 18 2011 4:59 pm

Léon Obers schreef:D'r zit helemaal niet zoveel blauw in als wat je suggereert. Qua witbalans is de versie van Patrick (en de eerste versie van de TS) echt aanzienlijk beter als jouw aangepaste versie, die helemaal naar de andere kant doorslaat.
Ik weet niet wat je verder gedaan hebt met het opkrikken van het contrast en het aanpassen van kleur maar d'r zit nogal wat rood in. Kijk eens naar de weg. Dat ligt echt mijlenver van wat het zou moeten zijn. Misschien zou je je monitor eens kunnen nalopen of de kleurweergave nog wel klopt. Jouw versie lijkt echt nergens op.
Ik kan het niet betrouwbaar beoordelen waar ik nu zit (zelfde plek als eerder). Maar op mij kwam mijn eigen versie van gisterenavond ook beter over. Terecht blijkbaar.

Maar ik heb er bewust niet verder aan gesleuteld. Het grootste probleem van de TS is het feit dat zijn foto's veel te donker zijn. Dat zie je overduidelijk in mijn "bewerking", waarin ik zoals gezegd alleen het witpunt tegen de berg in het histogram aan gesleept heb. Dat was al een verschil van dag en nacht (bijna letterlijk).

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » ma apr 18 2011 5:44 pm

Ik heb mijn foto en reacties weg gehaald.
Ik had niet de intentie een discussie te ontketenen
Wellicht beter voor het draadje en TS.
Excuses voor het ongemak en ik vraag bij deze
aan Patrick om mijn lege berichten maar te verwijderen.
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 18 2011 6:02 pm

Matthieu schreef:Ik heb mijn foto en reacties weg gehaald.
Ik had niet de intentie een discussie te ontketenen
Wellicht beter voor het draadje en TS.
Excuses voor het ongemak en ik vraag bij deze
aan Patrick om mijn lege berichten maar te verwijderen.
Ik weet niet of dat dit draadje beter maakt. Want ik kan niet slechts jouw reacties verwijderen, want dan houd je een vreemd draadje over...

Volgende keer eerst even overleggen?

Excuses zijn trouwens helemaal niet nodig! :wink:

Er zijn een aantal reacties verwijderd.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”