Twijfels over objectief..

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Michel_van_Eunen

Twijfels over objectief..

Bericht door Michel_van_Eunen » ma apr 18 2011 12:33 pm

Goeden dag,

Ik sta op het punt een nieuw objectief aan te schaffen. Ik bezit momenteel een Tamron 17-50 F/2.8 objectief. Ben hier goed tevreden over maar ik voel me zeer beperkt in het bereik van deze lens. Ik zoek nu iets wat meer richting de 300mm gaat.

2 geschikte kandidaten gevonden. De Tamron 18-270 en de Nikon 70-300.

De Tamron heeft als voordeel dat deze over de gehele range instelbaar is en de Nikon lens zou ik redelijkerwijs vaker moeten wisselen met mijn huidige objectief.
De nikon heeft 9 lamellen en de Tamron heeft er 7. Is dit verschil duidelijk merkbaar? ik ben hier niet van op de hoogte...

Verder zullen er vast nog wat verschillen zijn die door de kenners hier verteld kunnen worden.Mij vraag is dan ook of iemand hier mij kan helpen met mij keuze. Ik fotografeer met de D3100.

Met vriendelijke groet,
Michel van Eunen.

peterpj
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Twijfels over objectief..

Bericht door peterpj » ma apr 18 2011 12:45 pm

Neem de nikor 70-300 .Dit is een prima objectief (scherp tot tot 200 mm) met VR. Die sluit prima aan bij de Tamron.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma apr 18 2011 1:16 pm

Als je de 18-270 neemt dan blijf je met regelmaig wisselen zitten, want de 17-50 geeft minder vertekening en is ook lichtsterker.
In plaats van de Nikkor 70-300 zou je ook nog naar de Tamron 70-300 kunnen kijken (wel naar de dure variant, want Tamron heeft er twee) daarvan hoor je verhalen dat hij boven de 200 mm minder wollig is dan de Nikkor en hij is ongeveer even duur als de Nikkor.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma apr 18 2011 2:41 pm

Het is een groot misverstand dat de Nikon 70-300VRII voorbij de 200mm niet gebruikt kan worden.
De lens is uitermate prettig in gebruik. Hij is lekker licht en compact, stelt snel scherp en is dan ook aardig scherp. Het contrast zal wat teruglopen op het uiterste tele bereik, maar niet erg veel.
De VR werkt erg goed. Makkelijk 1/60 op 300mm uit de hand.
Bij mij zit hij op een D7000, maar op een D3100 zal het toch ongeveer hetzelfde zijn mag ik aannemen!
Ik heb al vele uitstapjes gemaakt naar andere merken, maar kom er telkens weer van terug. (Zeiss of Voigtlander buiten beschouwing) :wink2:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Michel_van_Eunen

Bericht door Michel_van_Eunen » ma apr 18 2011 5:53 pm

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb alleen de indruk dat het Tamron 70-300 objectief niet gestabiliseerd is. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een gestabiliseerde lens... Wat is nou het de grote beperking van deze dan? Gezien deze voor 130 eu te koop is en de 18-270 kost iets van 400 eu...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma apr 18 2011 6:08 pm

Als je al een Tamron 17-50 hebt, dan is het zonde om een superzoom aan te schaffen; het standaardbereik heb je al prima afgedekt. Dan kan je beter een aansluitend objectief kopen, zoals de diverse 70-300's of 70-200's. De 70-300 van Nikon (wel de VR versie!) is uitstekend. Daar zou ik voor kiezen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma apr 18 2011 7:18 pm

Michel_van_Eunen schreef:Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb alleen de indruk dat het Tamron 70-300 objectief niet gestabiliseerd is. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een gestabiliseerde lens... Wat is nou het de grote beperking van deze dan? Gezien deze voor 130 eu te koop is en de 18-270 kost iets van 400 eu...
Jammer dat je maar de helft van mijn bericht leest.
Roelof schreef:Als je de 18-270 neemt dan blijf je met regelmaig wisselen zitten, want de 17-50 geeft minder vertekening en is ook lichtsterker.
In plaats van de Nikkor 70-300 zou je ook nog naar de Tamron 70-300 kunnen kijken (wel naar de dure variant, want Tamron heeft er twee) daarvan hoor je verhalen dat hij boven de 200 mm minder wollig is dan de Nikkor en hij is ongeveer even duur als de Nikkor.
De dure Tamron (de VC-variant) is iets van 380 euro en heeft wel beeldstabilisatie.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma apr 18 2011 7:24 pm

ik raad ook de 70-300 vr aan lekkere lens , degelijk , aardig gewicht (werkt prima op mijn D60 ) en is FX dus geen vignetering en mooie bokeh en lekker snelle af , de korste instelafstand is 1.5m dus je staat wat verder van je doel af , door dat deze beeld gestabiliseerde lens twee standen kent is hij goed in te stellen

je hebt vr on / off en vr active (bv op boten of auto) en vr normal (stilstaand )
verder uiteraard m/a & M stand
kwalitatief gped een enorm versxhil met de 70-300 non vr , die behoort tot "nikon 's worst objectevies ever "

en de 70-300 vr is erg prettig geprijsd op diot moment echt een topper

Michel_van_Eunen

Bericht door Michel_van_Eunen » za apr 23 2011 4:20 pm

Bedankt allemaal voor het reageren. Het is de Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR geworden. Ben er heel blij mee. Dat het maar mooie plaatjes op mag leveren. Aan de lens zal het vast niet liggen...

Ciao!!

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » za apr 23 2011 4:30 pm

Goede keus! Veel plezier ermee.

Michel_van_Eunen

Bericht door Michel_van_Eunen » vr apr 29 2011 8:56 am

Hey!

Wat een lens zeg! Ik vind de foto's die ik er mee maak zo veel mooier dan met de Tamron lens. De foto spreek gewoon veel meer... Waar ik in fotoshop mijn vorige foto's allemaal nog een kleurboost moest geven zijn de kleuren van de nikkon lens vanzelf al veel natuurlijker...

Dit is een van de eerste foto's die ik er mee geschoten heb. En nu al zie ik zo veel verschil

Afbeelding

Prachtig! Bedankt voor het goede advies allemaal!

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr apr 29 2011 9:03 am

Leuk zeg!
Inderdaad heel mooi.
Laat nog maar vaak wat zien. Veel plezier ermee!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”