Weet iemand of er focusschermpjes in de handel zijn voor een Nikon D3?
Dit zijn schermpjes die in de zoeker geplaatst worden, om het bepalen van een compositie te vereenvoudigen.
Ik hoor graag jullie reacties.
Groet
Marco
Focusschermpjes
Re: Focusschermpjes
Als je met "focus schermpjes" de letterlijke maar wat kromme vertaling van "focusing screens" bedoelt?
Die zijn er.
En je bedoelt met "vereenvoudigen van de compositie" waarschijnljk een grid of hulplijnen?
Die is er ook.
Verwisselbare matglazen of instelglazen.
Voor de D3 moet je dan het E-matglas hebben.
Te bestellen bij de fotohandel.
Variëren in prijs van 49 tot 35 Euro, afhankelijk van de winkel waar je komt.
Succes
Die zijn er.
En je bedoelt met "vereenvoudigen van de compositie" waarschijnljk een grid of hulplijnen?
Die is er ook.
Verwisselbare matglazen of instelglazen.
Voor de D3 moet je dan het E-matglas hebben.
Te bestellen bij de fotohandel.
Variëren in prijs van 49 tot 35 Euro, afhankelijk van de winkel waar je komt.
Succes
Geen dank!
Al iets aangeschaft?
Al iets aangeschaft?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Je weet het niet he, blijft onduidelijk :mrgreen: 

Zoekt nog steeds naar het boekje "Fotograferen voor Dummies"...
En naar de handleiding van zijn D3...
Of zo iets...
En naar de handleiding van zijn D3...
Of zo iets...
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nou je brengt me op een idee.
Nikon voor Dummies, die zijn er vast nog niet.
Bedankt
Nikon voor Dummies, die zijn er vast nog niet.
Bedankt
Wordt vast een bestseller hier!
Het nederlandse woord voor focusschermpje is matglas; engels focusscreen.
Via een site in de u.s.a. kwam ik er achter dat de f4 matglazen passen in de D3. Via focusscreen.com in Taiwan er een bestelt. Bestelling ging vlot, behalve de nederlandse douane. Let op verschepings kosten en ook nog invoer rechten. Nikon raadt af het wisselen zelf te doen. Aangezien er twee anti magnetische pinchetten bijzaten en ik niet psycho-motorisch gestoort ben toch maar zelf gedaan.Ging relatief eenvoudig. Nikon nederland bevestigte dat de f4 matglazen inderdaad passen in de d3. Voor de d3 is er officieel alleen een extra Type E matglas beschikbaar. Voor veel hand instellen (dus geen autofocus) en macro werk zijn andere types van de f4 dus beschikbaar, het A type en voor brandpunten langer dan 200 mm het U type.
In nederland via internet moeilijk te vinden vond ook nog http://www.grobet.be" onclick="window.open(this.href);return false; te antwerpen die de f4 matglazen zegt te kunnen leveren. Heb daar het U type bestelt maar het duurt nog even, hopelijk komt dit nog goed.
Bij zoeken op internet op focusscreen kan je ook vinden hoe het moet en waar je op moet letten.
Hopelijk geeft dit antwoordt op menige vraag.
Curacaohttp://www.nikon-club-nederland.nl/forum/posti ... 185de80433#" onclick="window.open(this.href);return false;
Via een site in de u.s.a. kwam ik er achter dat de f4 matglazen passen in de D3. Via focusscreen.com in Taiwan er een bestelt. Bestelling ging vlot, behalve de nederlandse douane. Let op verschepings kosten en ook nog invoer rechten. Nikon raadt af het wisselen zelf te doen. Aangezien er twee anti magnetische pinchetten bijzaten en ik niet psycho-motorisch gestoort ben toch maar zelf gedaan.Ging relatief eenvoudig. Nikon nederland bevestigte dat de f4 matglazen inderdaad passen in de d3. Voor de d3 is er officieel alleen een extra Type E matglas beschikbaar. Voor veel hand instellen (dus geen autofocus) en macro werk zijn andere types van de f4 dus beschikbaar, het A type en voor brandpunten langer dan 200 mm het U type.
In nederland via internet moeilijk te vinden vond ook nog http://www.grobet.be" onclick="window.open(this.href);return false; te antwerpen die de f4 matglazen zegt te kunnen leveren. Heb daar het U type bestelt maar het duurt nog even, hopelijk komt dit nog goed.
Bij zoeken op internet op focusscreen kan je ook vinden hoe het moet en waar je op moet letten.
Hopelijk geeft dit antwoordt op menige vraag.
Curacaohttp://www.nikon-club-nederland.nl/forum/posti ... 185de80433#" onclick="window.open(this.href);return false;