[Verzamel]Opendag Klu - Volkel AFB 2007
3,5 uur over terugrit gedaan (1 uur om van de wei af te komen, nog een uur om op de snelweg te geraken en de andere 1,5 uur om thuis te komen) Nu dus geen fut meer om mijn foto's op de pc te zetten. Komt morgen wel. Was vandaag doorgaans mooi weer, alleen kwam er 'n heftig buitje aan toen net airfrance in de lucht zat. Die hebben dus maar 2 rondjes gevlogen en kapten er toen mee. Jammer hoor, dat ze niet gewoon ff een kwartiertje wachten tot de bui over was en dan alsnog hun show gaven. Ook erg slecht geregeld dat ze iedereen gelijk van 't terrein wilde hebben omdat ze schoon wilden gaan maken. Zo zat dus iedereen (van de 135.000 bezoekers) gelijk in z'n auto en duurde 't daarom veel en veel te lang.
Maar op die tegenvaller na heb ik een prima dag gehad. Geniet vooral van de aerobatics teams. Kan me niet hard en spectaculair genoeg gaan! Van de straaljagers vond ik 't jammer dat ze geen flares afschoten. Dat heb ik ze in 2005 wel zien doen.
Foto's volgen dus later.
Maar op die tegenvaller na heb ik een prima dag gehad. Geniet vooral van de aerobatics teams. Kan me niet hard en spectaculair genoeg gaan! Van de straaljagers vond ik 't jammer dat ze geen flares afschoten. Dat heb ik ze in 2005 wel zien doen.
Foto's volgen dus later.
- SwederD70
- Clublid
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: do dec 22 2005 12:02 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Tja, da's helaas pech met dit soort grootschalige evenementen...voordat je weer weg bent en thuis bent dan ben zo enkele uren verder.
Nog knap 135000 man...
Maar goed, als je morgen je foto's uit sorteerd en er zitten weer enkele goede bij dan ben je de drukte het weer snel vergeten.
Jammmmer van Air France! Idd dat ze niet ff geland zijn en gewacht hebben tot de plaatselijke bui over was.
Flares schieten ze volgens mij alleen af als ze echt hoog de lucht in kunnen (en dus geen last hebben van laag hangende bewolking)
Nog knap 135000 man...
Maar goed, als je morgen je foto's uit sorteerd en er zitten weer enkele goede bij dan ben je de drukte het weer snel vergeten.
Jammmmer van Air France! Idd dat ze niet ff geland zijn en gewacht hebben tot de plaatselijke bui over was.
Flares schieten ze volgens mij alleen af als ze echt hoog de lucht in kunnen (en dus geen last hebben van laag hangende bewolking)
-
- Forumlid
- Berichten: 130
- Lid geworden op: ma jul 31 2006 8:50 pm
- Locatie: In het mooie Brabantse land
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ben vandaag ook geweest en ik kan melden dat het verkeersplan rondom Volkel niet echt gewerkt heeft.
Gelukkig maar één bui tijdens de show gehad en één hele erge bui achteraf, maar toen waren we al bijna bij de auto... ondanks dat toch natte kleding
Verder een geweldige dag en de eerste keer dat ik mijn Nikon D50 met 80-200 2.8 kon proberen op een vliegshow. Bij Schiphol gaat het toch net iets langzamer.
In totaal ruim 500 foto's gemaakt, maar toch wel veel foto's waarbij de vliegtuigen erg donker zijn. Merkte dat mijn diafragma tijdens deze dag regelmatig tussen de f14 en f20 te vinden was. Misschien achteraf beter het diafragma op f8 kunnen zetten en de sluitertijd automatisch.
Iemand die misschien iets meer kan vertellen over zijn/haar instellingen van de camera en hoe je het beste met verschillende weersomstandigheden (heldere blauwe lucht, lichte en donkere wolken) een vliegshow kan vastleggen?
Foto's volgen nog. Heb er een paar mooie tussen zitten en moet deze nog even selecteren en plaatsen op het net
Gelukkig maar één bui tijdens de show gehad en één hele erge bui achteraf, maar toen waren we al bijna bij de auto... ondanks dat toch natte kleding

Verder een geweldige dag en de eerste keer dat ik mijn Nikon D50 met 80-200 2.8 kon proberen op een vliegshow. Bij Schiphol gaat het toch net iets langzamer.
In totaal ruim 500 foto's gemaakt, maar toch wel veel foto's waarbij de vliegtuigen erg donker zijn. Merkte dat mijn diafragma tijdens deze dag regelmatig tussen de f14 en f20 te vinden was. Misschien achteraf beter het diafragma op f8 kunnen zetten en de sluitertijd automatisch.
Iemand die misschien iets meer kan vertellen over zijn/haar instellingen van de camera en hoe je het beste met verschillende weersomstandigheden (heldere blauwe lucht, lichte en donkere wolken) een vliegshow kan vastleggen?
Foto's volgen nog. Heb er een paar mooie tussen zitten en moet deze nog even selecteren en plaatsen op het net

Mijn onderschrift is toch niet zo belangrijk. Het gaat er om wat er in het bovenschrift staat
Ik heb met sluitertijdoptie gewerkt omdat lager dan 1000 (maar bij voorkeur 1250!) die snelle jongens onscherp worden. Heb m'n iso op 400 gehad en toen 't voor die laatste bui donker werd op 800. Ben wel 'n paar keer vergeten de stand terug te zetten. Had ik net 'n heli geschoten op 100, pak ik de voorbij razende f16 ook met die veel te lage sluitertijd. Maar goed, tussen de ongeveer 1000 foto's zitten wel wat plaatjes die gelukt zijn denk ik. 

F12-22 is veels te hoog ik heb mijn wollige 70-300 op zo'n 5,6-6,3 gehad en nogmaals en dit was mijn 3e shoot met mijn D50 je moet telkens even kijken of niet teveel onder danwel overbelicht dus plaatjes op hooglichten bekijken en dan evnt scherpte door inzoomen.
Verder heb ik eigenlijk alles op iso 200 en tuurlijk zitten er een hoop mislukte tussen maar met zo'n 1900 foto's zitten er wel wat goeie tussen
Jammer dat je zo snel van het terrein af moest gisteren heb ik in alle rust nog even de static over gedaan met de groothoek en 50mm.
groetjes
Verder heb ik eigenlijk alles op iso 200 en tuurlijk zitten er een hoop mislukte tussen maar met zo'n 1900 foto's zitten er wel wat goeie tussen

groetjes
Ik heb vrijdag op Volkel met de F90 en de 2,8/180 MF gewerkt.
Voor de static show had ik verder alleen de 3,5-4,5/28-70mm AF bij me.
Heb de camera op M gezet, steeds een gemiddeld grijs gemeten (de grijskaart, het gras of de A-10 Thunderbolt!) en ben voornamelijk uitgekomen op 1/500ste sec. bij f/5,6, ISO 200. Eerder op de ochtend 1/250 bij f/5,6, en toen later het zonnetje wat meer doorbrak 1/500 bij f/8.
Heb de dia's nog niet terug. Ben benieuwd, was voor mij ook de eerste keer in zeker 20 jaar dat ik weer eens Fuji geprobeerd heb.
Ik zou nooit op de automaat werken bij een vliegshow, zeker niet als er vliegtuigen tegen een redelijk heldere hemel "geschoten" moeten worden. De M-stand is alive and kicking... Gezien het redelijk vaak moeten wisselen van objectief heb ik ook de AF afgezet. Werkt allemaal prima. Er gaat toch maar niets boven een lekker matglaasje.
Het was vrijdag niet zo druk als zaterdag, ik kon na afloop gewoon het parkeerterrein 4 afrijden en naar huis snellen! Heb hooguit 10 minuten wat langzamer in een rijtje moeten rijden.
Groeten, E.M. de Klerk
Voor de static show had ik verder alleen de 3,5-4,5/28-70mm AF bij me.
Heb de camera op M gezet, steeds een gemiddeld grijs gemeten (de grijskaart, het gras of de A-10 Thunderbolt!) en ben voornamelijk uitgekomen op 1/500ste sec. bij f/5,6, ISO 200. Eerder op de ochtend 1/250 bij f/5,6, en toen later het zonnetje wat meer doorbrak 1/500 bij f/8.
Heb de dia's nog niet terug. Ben benieuwd, was voor mij ook de eerste keer in zeker 20 jaar dat ik weer eens Fuji geprobeerd heb.
Ik zou nooit op de automaat werken bij een vliegshow, zeker niet als er vliegtuigen tegen een redelijk heldere hemel "geschoten" moeten worden. De M-stand is alive and kicking... Gezien het redelijk vaak moeten wisselen van objectief heb ik ook de AF afgezet. Werkt allemaal prima. Er gaat toch maar niets boven een lekker matglaasje.
Het was vrijdag niet zo druk als zaterdag, ik kon na afloop gewoon het parkeerterrein 4 afrijden en naar huis snellen! Heb hooguit 10 minuten wat langzamer in een rijtje moeten rijden.
Groeten, E.M. de Klerk
- foto-ed
- Forumlid
- Berichten: 829
- Lid geworden op: ma okt 02 2006 7:21 pm
- Locatie: Overijssel
- Ervaringsniveau: *
Mooie foto's paparazi! Volgens mij kon je niet slapen of niet? (Als ik naar de tijden van je postings kijk...
)
Misschien iets voor de nikonclubdag? Een speciaal afgezette/ingerichte plaats voor de NCN-leden + een lezing/workshop vooraf van een professional en evaluatie achteraf???.....

Misschien iets voor de nikonclubdag? Een speciaal afgezette/ingerichte plaats voor de NCN-leden + een lezing/workshop vooraf van een professional en evaluatie achteraf???.....
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid
- SwederD70
- Clublid
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: do dec 22 2005 12:02 pm
- Locatie: Best
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Het meest indrukwekkende vind ik nog steeds dat die piloten van demo teams niet vooruit kijken! In die foto van papa zie je die 2 piloten schuin naar leider van de formatie kijken!
Tja instellingen; alles op ISO 200 geschoten.
Diafragma voorkeuze, de helderheid van de achtergronden wisselde zo sterk.
Ik heb alleen de Chinook demo op sluitertijdvoorkeuze geschoten om de beweging van de rotorbladen niet te bevriezen maar een beetje wazig te krijgen. Maar ja, bij 1/80s wilde ze nog niet supermooi wazig zijn, maar zat ik al mijn maximaal diafragma (f25 e.v.)
Tja instellingen; alles op ISO 200 geschoten.
Diafragma voorkeuze, de helderheid van de achtergronden wisselde zo sterk.
Ik heb alleen de Chinook demo op sluitertijdvoorkeuze geschoten om de beweging van de rotorbladen niet te bevriezen maar een beetje wazig te krijgen. Maar ja, bij 1/80s wilde ze nog niet supermooi wazig zijn, maar zat ik al mijn maximaal diafragma (f25 e.v.)