Batterij loopt snel leeg met MB-D10
Batterij loopt snel leeg met MB-D10
Ik heb sinds enige tijd de verticale grip MB-D10 onder mijn D700 hangen en opeens lopen mijn batterijen binnen een week leeg als ik de camera niet aanraak. Dit geldt ook wanneer de schakelaar van de grip op "uit" staat. Haal ik de batterijhouder eruit dan blijft de batterij vol. En dan blijft ook de batterij in de camera vol. Kent iemand dit probleem?
Peter Friederich
Peter Friederich
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Batterij loopt snel leeg met MB-D10
Ik ervaar dat zelf helemaal niet. (Met een D300 en dezelfde grip.)
Schakelaar van de grip staat uit. Die van de camera ook?
Hoe berg je de camera op? Kant het zijn dat er op cameraknoppen druk wordt uitgeoefend als hij in je tas zit? Per slot van rekening is de camera met grip een stuk groter...
Schakelaar van de grip staat uit. Die van de camera ook?
Hoe berg je de camera op? Kant het zijn dat er op cameraknoppen druk wordt uitgeoefend als hij in je tas zit? Per slot van rekening is de camera met grip een stuk groter...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het staat toch een beetje onduidelijk beschreven:
"....als ik de camera niet aanraak. Dit geldt ook wanneer de schakelaar van de grip op "uit" staat."
Dat zou kunnen betekenen dat de camera wel aan staat (op standby, maar niet wordt geactiveerd als je de ontspanknop niet aanraakt), en verder alleen de grip is uitgeschakeld.
"....als ik de camera niet aanraak. Dit geldt ook wanneer de schakelaar van de grip op "uit" staat."
Dat zou kunnen betekenen dat de camera wel aan staat (op standby, maar niet wordt geactiveerd als je de ontspanknop niet aanraakt), en verder alleen de grip is uitgeschakeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Nee, geen last van.
Wel zit het AF-ON knopje op de MB-D10 soms wat klem, heb je daar misschien last van? Dat zou een stroomlekje kunnen veroorzaken.
Wel zit het AF-ON knopje op de MB-D10 soms wat klem, heb je daar misschien last van? Dat zou een stroomlekje kunnen veroorzaken.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
De grip heeft toch helemaal geen aan/uit knop?
Dat is een lock knop voor de "cursor" knop.

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Je schakelt er alle knoppen mee uit.Patrick schreef:De grip heeft toch helemaal geen aan/uit knop?Dat is een lock knop voor de "cursor" knop.
De grip wordt er in zoverre niet mee uitgeschakeld dat je nog wel baat blijft hebben van de accu.
Nog even een vraagje voor Peter.
Wat voor batterijen gebruik je? (Type en merk.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb er met de D700 ook geen last van.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- Fotomarius
- Forumlid
Onder mijn D300 en D700 heb ik een MB-D10 zitten en bevalt mij goed…
‘K gebruik wel originele Nikon batterijen…
Camera gewoon op off…
‘K ken dit probleem niet!
Schroef MB-D10 eens van je camera, en kijk of hij dan nog steeds leeg loop…
‘K gebruik wel originele Nikon batterijen…
Camera gewoon op off…
‘K ken dit probleem niet!
Schroef MB-D10 eens van je camera, en kijk of hij dan nog steeds leeg loop…

Met groet, Marius...
Allen bedankt voor jullie reactie.
Beste Patrick, inderdaad is de knop voor de MB-D10 een lock-knop voor de ontspanknop. Maar omdat het een electronisch apparaat is, weet je maar nooit. . . .
Beste ElRonno, ik zal eens kijken of het een mechanisch probleem is.
Beste Roelof, ik gebruik de EN-EL3e, waarvan de Nikon batterij die bij de camera is geleverd in de camera blijft en een EN-EL3e in de greep van de MediaMarkt is. Ik heb beide ook wel eens omgedraait, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Beste Fotomarius, ik heb de greep er wel eens afgehaald, en dan is het probleem opgelost. Hoe het zit met de batterij die dan in de greep achterblijft weet ik niet. Dat is misschien het proberen waard om het eens ui te zoeken.
Beste Roelof, ik zal eens kijken of er geen knopjes worden bediend tijdens het opbergen van de camera.
Bedankt voor jullie reacties!
Peter Friederich
Beste Patrick, inderdaad is de knop voor de MB-D10 een lock-knop voor de ontspanknop. Maar omdat het een electronisch apparaat is, weet je maar nooit. . . .
Beste ElRonno, ik zal eens kijken of het een mechanisch probleem is.
Beste Roelof, ik gebruik de EN-EL3e, waarvan de Nikon batterij die bij de camera is geleverd in de camera blijft en een EN-EL3e in de greep van de MediaMarkt is. Ik heb beide ook wel eens omgedraait, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Beste Fotomarius, ik heb de greep er wel eens afgehaald, en dan is het probleem opgelost. Hoe het zit met de batterij die dan in de greep achterblijft weet ik niet. Dat is misschien het proberen waard om het eens ui te zoeken.
Beste Roelof, ik zal eens kijken of er geen knopjes worden bediend tijdens het opbergen van de camera.
Bedankt voor jullie reacties!
Peter Friederich
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
heb dit probleem ook gehad.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=30441" onclick="window.open(this.href);return false;
bij mij was het zo dat de accu van de wap was.
mijn zoon die in de fijn electronica zit is met batterijen bezig gegaan,in een el batterij zitten 3x 18mmx65mm mm litiuym -ion cellen, net een maatje groter dan de bekende aa cel.
moet er wel bij zeggen dat hij ze bij hun op lab met hulp van een oudere collega getest heeft batterijen zijn goed en niet stuk. wij dachten ook eerst aan een lek spanning in de camera.
er is een microprocessor, 5 andere geintregeerde schakelingen,transistors diodes en nog wat spul .
door de electronica communiceert de camera .zien hoeveel voeding er nog is en wat de resterende levensduur is van de accu.
de nikon accu hebben in de gaten dat ze samen in een md-d100, md200 en md-d80zitten
heb je een mb-d10 dan is comminicatie tussen de accu in de grip en de accu in de camera
bij mij is het probleem opgelost door de batterijen helemaal leeg te halen en te herladen dit is enkele keren gebeurd
sinds dit gedaan is geen probleem meer
heb ook van alles eerst zelf geprobeert zoals om schreven in topic hopelijk is het ook dit bij jouw
mvgr bert
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=30441" onclick="window.open(this.href);return false;
bij mij was het zo dat de accu van de wap was.
mijn zoon die in de fijn electronica zit is met batterijen bezig gegaan,in een el batterij zitten 3x 18mmx65mm mm litiuym -ion cellen, net een maatje groter dan de bekende aa cel.
moet er wel bij zeggen dat hij ze bij hun op lab met hulp van een oudere collega getest heeft batterijen zijn goed en niet stuk. wij dachten ook eerst aan een lek spanning in de camera.
er is een microprocessor, 5 andere geintregeerde schakelingen,transistors diodes en nog wat spul .
door de electronica communiceert de camera .zien hoeveel voeding er nog is en wat de resterende levensduur is van de accu.
de nikon accu hebben in de gaten dat ze samen in een md-d100, md200 en md-d80zitten
heb je een mb-d10 dan is comminicatie tussen de accu in de grip en de accu in de camera
bij mij is het probleem opgelost door de batterijen helemaal leeg te halen en te herladen dit is enkele keren gebeurd
sinds dit gedaan is geen probleem meer
heb ook van alles eerst zelf geprobeert zoals om schreven in topic hopelijk is het ook dit bij jouw
mvgr bert
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Ik heb zowel onder de D300s als de D700 een MB-D10 zitten van chinese makelij. Daarin 8 oplaadbare AA batterijen. Aanvankelijk waren die vrij snel (minder dan 200 foto's) uitgeput waarna dus overgeschakeld werd naar de Nikon batterij in de camera zelf. De laatste maanden is dat stukken beter geworden. Ik heb wel eens last van een matig contact. Even de batterijhouder erin en eruit en dan is het over het algemeen opgelost. Van leegloop geen last..
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik de (originele) MB-D10 zowel onder de D300 als de D700, met originele Nikon EN-EL3e en EN-EL4 accu's. Geen enkel probleem met "leeglopen"!
Jur
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Idem hier. Ik heb m'n echte Nikon accu in de camera zelf zitten, en een nepper in de grip. Geen last van overmatig leeglopen. Ik heb m'n camera zo ingesteld dat eerst de accu in de grip gebruikt wordt. Werkt prima!
Nieuwe batterij gekocht. Ook van Hama. Problemen opgelost. Dus toch de batterij!