Goedeavond,
Ik heb een probleem met m'n 60mm micro .
Wanneer ik fotografeer op f/4 of f/2.8 bijvoorbeeld , is er vrij weinig aan de hand. Echter, wanneer ik naar F/8 ga , of kleiner, dan belicht hij automatisch 2 stops over. Dit doet hij op mijn D90 , maar ook op een D80. Meestal is het bij zonnig weer, maar ook af en toe bij 'gewoon' weer. Ik snap het niet echt, want vind het nogal een vreemd probleem. Wie o wie heeft hier eerder last van gehad?
Alvast bedankt,
60mm AF-D fout.
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 60mm AF-D fout.
Contacten goed schoon gemaakt?
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Wellicht sluit het diafragma door de klap niet meer goed. Kijk eens goed door het objectief als je het diafragma veranderd, zie je iets raars?
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Je zou kunnen kijken, als je dat nog niet gedaan hebt.., of het diafragma zich sluit wanneer je op de controleknop drukt die voor op je camera zit. Dus op f/8 zetten en in de lens kijken om te controleren.
Of nog makkelijker, als je de lens d'r af haalt, Gaat je diafragmaopening dan netjes naar F/22. Als je het palletje van de lens beweegt, gaat het dan soepel open en dicht?
Of nog makkelijker, als je de lens d'r af haalt, Gaat je diafragmaopening dan netjes naar F/22. Als je het palletje van de lens beweegt, gaat het dan soepel open en dicht?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Jij weet meer dan ikMelliw schreef: ..... door de klap ............

*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
klopt, het ding heeft een keer kennis gemaakt met straatstenen.Eeuw schreef:Jij weet meer dan ikMelliw schreef: ..... door de klap ............
5 keer, helaas. Zelfs in Parijs.
Daar kan het bijna niet aan liggen, want hij doet het pas sinds 2 weken terug , en de laatste keer dat hij viel was rond Oktober.
Overigens draait de diafragma ring wel erg stroef, ongeacht het diafragma. Denk dat het dan hoort.
Wat jij zegt Henk, over het in de M-stand proberen en dan aan de diafragmaring te draaien is me nog niet gelukt, moet nog even kijken of iki dat nog voor elkaar krijg.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Daar kan het bijna niet aan liggen, want hij doet het pas sinds 2 weken terug , en de laatste keer dat hij viel was rond Oktober.
Overigens draait de diafragma ring wel erg stroef, ongeacht het diafragma. Denk dat het dan hoort.
Wat jij zegt Henk, over het in de M-stand proberen en dan aan de diafragmaring te draaien is me nog niet gelukt, moet nog even kijken of iki dat nog voor elkaar krijg.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.