Ik wil een polarisatie filter / cpl kopen voor mijn D3100 met de 18-105 VR lens.
Ik heb de kan om een 3 jaar ou polarisatiefilter te kopen van iemand (Sigma Wide Multi-coated circulair PL). Ik heb echter gezien dat de nieuwe filters (ook van Sigma) geoptimaliseerd zijn voor DSLR's. Dat heeft kennelijk te maken met de hoge spiegeling van de sensor en interne reflecties.
Is het daarmee dus niet verstandig om een oud polarisatiefilter te kopen, of is 'digitally optimized' een marketing term voor 'je moet weer een nieuw filter kopen, anders worden we niet rijk'
'Oud' polarisatie filter op DSLR
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
'Oud' polarisatie filter op DSLR
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: 'Oud' polarisatie filter op DSLR
Zoals je zegt, een marketing term.
Bepaal dan zelf hoe zwaar je die marketing argumenten belangrijk vindt.
Ik merk geen verschil in een filter wat al 20 jaar oud is of een nieuwe.
Bepaal dan zelf hoe zwaar je die marketing argumenten belangrijk vindt.
Ik merk geen verschil in een filter wat al 20 jaar oud is of een nieuwe.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je schroeft het filter uiteindelijk op je objectief, niet op je camera. En licht dat er doorheen gaat is nog steeds analoog. Dus heel veel veranderen kunnen ze niet om het "beter voor digitaal" te maken. Met de objectieven zelf is dat wat anders, want de chips hebben het licht liefst zoveel mogelijk onder een hoek van 90 graden vallend op het oppervlak. Dat was vroeger in het analoge tijdperk veel minder belangrijk. Maar het filter zit normaal gesproken voorop je objectief en heeft daar niets mee te maken.
-
- Forumlid
Bedankt voor de reactie...
Het verhaal wat ik ergens gelezen heb (van een fabrikant) is dat het hem in de coating zou zitten, die zou voorkomen dat het teruggekaatste licht vanaf de sensor weer via het filter terug naar de sensor zou gaan een zo een ghost image veroorzaakt.
Ik denk dat ik maar een bod ga uitbrengen.
Het verhaal wat ik ergens gelezen heb (van een fabrikant) is dat het hem in de coating zou zitten, die zou voorkomen dat het teruggekaatste licht vanaf de sensor weer via het filter terug naar de sensor zou gaan een zo een ghost image veroorzaakt.
Ik denk dat ik maar een bod ga uitbrengen.
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6
- Léon Obers
- Forumlid
Dat doet elk filter of het nu een polarisatiefilter is of een UV-filter, hoe goed die coating ook is.MBlink schreef: Het verhaal wat ik ergens gelezen heb (van een fabrikant) is dat het hem in de coating zou zitten, die zou voorkomen dat het teruggekaatste licht vanaf de sensor weer via het filter terug naar de sensor zou gaan een zo een ghost image veroorzaakt.
Met goede coating wel minder, maar het is gewoon de eigenschap van een plan parallel glas voor een objectief.
Maar dat was al zo bij gebruik van film, niet speciaal bij digitale camera's en sensors.
Die ghosting heeft dus ook met iets anders te maken dan met die sensor.
Zie: http://toothwalker.org/optics/flare.html" onclick="window.open(this.href);return false; wat verder naar beneden onder "Filter Flare" en die tekening van de stralengang van licht bij een filter in relatie tot een objectief.
Verder: http://toothwalker.org/optics/filterflare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ghosting treedt met name op bij avondopnamen met veel donkere vlakken en heldere lichtbronnen, of bijv. bij live optredens van bands op een podium met al die theaterlampen. Eigenlijk in die omstandigheden dat je toch geen polarisatiefilter gaat gebruiken (maar misschien wel een ander filter).
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Heel verhelderend dat artikel. Ik heb nu ook altijd een protect filter op mijn objectief zitten, daar moet ik onder sommige omstandigheden dus wel rekening mee houden.
Sigma 10-20mm F/4-5.6
Sigma 10-20mm F/4-5.6