Slechte belichte foto,s
Slechte belichte foto,s
Vraagje over belichting correctie.
Door onervarenheid heb ik slechte foto’s in een slechte verlichte fabriekshal gemaakt.
Helaas kwam ik er te laat achter om de camera anders in te stellen d.m.v. de belichting correctie, stops naar boven of beneden.
Naar mijn mening had ik mijn camera op + in moeten stellen. Al de foto’s zijn op 0 stops gefotografeerd en in de automatische stand.
Kan iemand mij vertellen over belichting correctie. Had ik mijn camera op + moeten instellen om goede belichte foto’s te krijgen.
Is er een tabel met daar op de stops erop om af te lezen op welke waarde dat ik mijn camera moet instellen.
aart
Door onervarenheid heb ik slechte foto’s in een slechte verlichte fabriekshal gemaakt.
Helaas kwam ik er te laat achter om de camera anders in te stellen d.m.v. de belichting correctie, stops naar boven of beneden.
Naar mijn mening had ik mijn camera op + in moeten stellen. Al de foto’s zijn op 0 stops gefotografeerd en in de automatische stand.
Kan iemand mij vertellen over belichting correctie. Had ik mijn camera op + moeten instellen om goede belichte foto’s te krijgen.
Is er een tabel met daar op de stops erop om af te lezen op welke waarde dat ik mijn camera moet instellen.
aart
Re: Slechte belichte foto,s
Een belichtingsmeter maakt alles 18% grijs. Hij maakt een witte wand grijs en een zwarte wand grijs.rendier schreef:Vraagje over belichting correctie.
Door onervarenheid heb ik slechte foto’s in een slechte verlichte fabriekshal gemaakt.
Helaas kwam ik er te laat achter om de camera anders in te stellen d.m.v. de belichting correctie, stops naar boven of beneden.
Naar mijn mening had ik mijn camera op + in moeten stellen. Al de foto’s zijn op 0 stops gefotografeerd en in de automatische stand.
Kan iemand mij vertellen over belichting correctie. Had ik mijn camera op + moeten instellen om goede belichte foto’s te krijgen.
Is er een tabel met daar op de stops erop om af te lezen op welke waarde dat ik mijn camera moet instellen.
aart
Als je een absoluut witte wand weer wit wil hebben kun je deze met +2.5 stops corrigeren en een absoluut zwarte wand wordt weer zwart als je deze -2.5 stops corrigeerd.
Je handpalm is +1.3 stops.
Tegenwoordig wordt het je gemakkelijk gemaakt en kun je achteraf op je LCD en je histogram zien of je goed aan het belichten bent. Zit je histogram te ver naar links, corrigeer dan positief en je data schuift naar rechts op je histogram.
Het laatste (vierde) kwart in je histogram bevat de helft van al je beschikbare datapunten. Het laatste kwart is 1EV. Als je dus 1EV (1.0-stops) teveel onderbelicht verlies je de helft van de data die je had kunnen opslaan. Posterisatie gaat dan toenemen. Schaduwen lopen dicht en ruis is sneller zichtbaar.
Het derde kwart is ongeveer 1,3EV en het tweede is ongeveer 1,7EV. Het eerste is afhankelijk van het dynamisch bereik van je camera en verschilt ook per ISO stand. Het dynamisch bereik neemt af bij hogere ISO waarden.
Zitten je laatste datapunten dus tegen het laatste kwart aan, corrigeer dan met +0,7EV en je data zal 0,3EV tegen clippen aan komen. Perfekt belicht indien je in RAW werkt.
Dit is overigens wel afhankelijk van hoe groot het contrastverschil is in de scene. Een extreem felle lamp in je beeld zal waarschijnlijk zowieso gaan clippen. Neem de data van die lamp dan niet mee in je correctie, omdat je anders toch gaat onderbelichten. (Laat die lampdata clippen in je histogram)
Overweeg bij extreme contrasten de HDR techniek. (even zoeken op dit forum)
Stel ook direct zo goed mogelijk de witbalans in zodat er niet een kleurkanaal gaat clippen zonder dat je daar erg in hebt. De meeste camera's geven namelijk alleen het groene kanaal weer in het histogram.
Het derde kwart is ongeveer 1,3EV en het tweede is ongeveer 1,7EV. Het eerste is afhankelijk van het dynamisch bereik van je camera en verschilt ook per ISO stand. Het dynamisch bereik neemt af bij hogere ISO waarden.
Zitten je laatste datapunten dus tegen het laatste kwart aan, corrigeer dan met +0,7EV en je data zal 0,3EV tegen clippen aan komen. Perfekt belicht indien je in RAW werkt.
Dit is overigens wel afhankelijk van hoe groot het contrastverschil is in de scene. Een extreem felle lamp in je beeld zal waarschijnlijk zowieso gaan clippen. Neem de data van die lamp dan niet mee in je correctie, omdat je anders toch gaat onderbelichten. (Laat die lampdata clippen in je histogram)
Overweeg bij extreme contrasten de HDR techniek. (even zoeken op dit forum)
Stel ook direct zo goed mogelijk de witbalans in zodat er niet een kleurkanaal gaat clippen zonder dat je daar erg in hebt. De meeste camera's geven namelijk alleen het groene kanaal weer in het histogram.
- Roelof
- Clublid
- Berichten: 5390
- Lid geworden op: vr dec 29 2006 1:43 am
- Locatie: Hoogeveen
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wat was er mis met de belichting? De hele foto te donker of het onderwerp? Welke lichtmeting heb je gebruikt: matrix, spot of centrumgericht? (Hebben de D70 en D80 die laatste stand wel?)
De lichtmetring van de camera is wel goed, maar je moet hem wel even vertellen waar hij op moet meten, als je met spotmeting net op die ene lamp in de fabriek meet, dan is de hele hal te donker, in zo'n geval is matrixmeting een goed idee. Is je onderwerp te donker doordat ie in de schaduw staat, dan is spotmeting op je onderwerp niet verkeerd.
De lichtmetring van de camera is wel goed, maar je moet hem wel even vertellen waar hij op moet meten, als je met spotmeting net op die ene lamp in de fabriek meet, dan is de hele hal te donker, in zo'n geval is matrixmeting een goed idee. Is je onderwerp te donker doordat ie in de schaduw staat, dan is spotmeting op je onderwerp niet verkeerd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Mag ik jullie bedanken voor de reactie.
Ik ben eventjes bezig geweest om de foto’s te verbeteren.
Eerst een demo van capture nx gedownload. Toen de foto’s daarin bewerkt.
De foto’s zijn met een meervelds meting genomen en zijn in het geheel donker.
Als ik een foto in capture nx opent dan kan ik hem software matig de belichting 1 of meerdere stops verhogen of verlagen.
De foto komt er wel beter uit te zien op mijn monitor.
Hier een foto wat ik te donker vind.
Foto 1 is onbewerkt.

Foto 2 heb ik alleen de belichtingcorrectie op +1 staan.
Verder sharping op normal.

Hij is iets beter
Nu zit ik er naar te kijken en denk dat het een groot gedeelte aan mezelf ligt en geen goede flitser.
Alleen weet m'n collega niet dat hij hier opsta.
Ik sta open voor negatief advies. Ik kan daar mijn voordeel uit halen.
Ik weet zelf ook wel dat ik hier niet tevreden over bent.
aart
Ik ben eventjes bezig geweest om de foto’s te verbeteren.
Eerst een demo van capture nx gedownload. Toen de foto’s daarin bewerkt.
De foto’s zijn met een meervelds meting genomen en zijn in het geheel donker.
Als ik een foto in capture nx opent dan kan ik hem software matig de belichting 1 of meerdere stops verhogen of verlagen.
De foto komt er wel beter uit te zien op mijn monitor.
Hier een foto wat ik te donker vind.
Foto 1 is onbewerkt.

Foto 2 heb ik alleen de belichtingcorrectie op +1 staan.
Verder sharping op normal.

Hij is iets beter
Nu zit ik er naar te kijken en denk dat het een groot gedeelte aan mezelf ligt en geen goede flitser.
Alleen weet m'n collega niet dat hij hier opsta.

Ik sta open voor negatief advies. Ik kan daar mijn voordeel uit halen.
Ik weet zelf ook wel dat ik hier niet tevreden over bent.
aart
Als ik de foto zo zie denk ik dat het lasapparaat/snijbrander de boosdoener was. Deze geeft een dermate fel licht dat de belichtingsmeter gaat onderbelichten.
Hoe je nu verder je camera gaat bedienen hangt af van de camera en hoe je het liefst werkt. Manual of in A-, S- of P-mode met een belichtingscorrectie.
In situaties waar je veel extreem felle lichtbronnen hebt en waar het algemene lichtniveau niet (veel) varieerd (binnen situaties) is manual vaak het makkelijkst. Je stelt één keer je camera in en je moet af een toe corrigeren na het beoordelen van het histogram.
Hoe je nu verder je camera gaat bedienen hangt af van de camera en hoe je het liefst werkt. Manual of in A-, S- of P-mode met een belichtingscorrectie.
In situaties waar je veel extreem felle lichtbronnen hebt en waar het algemene lichtniveau niet (veel) varieerd (binnen situaties) is manual vaak het makkelijkst. Je stelt één keer je camera in en je moet af een toe corrigeren na het beoordelen van het histogram.
Dat kleine lichtpuntje van het lasapparaat kan nooit zo veel invloed op de matrix lichtmeting hebben , lijkt mij meer een geval van de popup flitser die natuurlijk nooit die hele ruimte kan verlichten wat je ziet is dat de voorgrond wel goed belicht is en dat het naar achteren toe steeds donkerder wordt.
Een lichtsterk objectief en een wat hogere iso instelling zou hier kunnen helpen dan hoef je niet te flitsen.( De 85MM 1.2VR zou ideaal zijn in dit geval)
Of indirect flitsen via het plafond maar dat zal wel erg hoog zitten in zo’n werkplaats en dan is dat ook geen optie.
Wat ook nog kan is de kamera op een statief zetten dan niet flitsen en aan je collega vragen of ie even stil wil blijven zitten en dan met je afstandsbediening afdrukken , dan wordt je lasvlam wel wit helaas .
Groeten Jan.
Een lichtsterk objectief en een wat hogere iso instelling zou hier kunnen helpen dan hoef je niet te flitsen.( De 85MM 1.2VR zou ideaal zijn in dit geval)

Of indirect flitsen via het plafond maar dat zal wel erg hoog zitten in zo’n werkplaats en dan is dat ook geen optie.
Wat ook nog kan is de kamera op een statief zetten dan niet flitsen en aan je collega vragen of ie even stil wil blijven zitten en dan met je afstandsbediening afdrukken , dan wordt je lasvlam wel wit helaas .
Groeten Jan.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Berichten: 6048
- Lid geworden op: ma nov 29 2004 1:03 pm
- Locatie: Gelderland
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Toch heeft je camera een uitstekende belichting gemaakt in de meer velden meting. De onderste helft van de opname is veel te licht en de bovenste helft is veel te donker. Samen is het dus mooi grijs.
Wil je dit goed doen, een meer tele objectief is al genoemd en anders de spotmeting op je onderwerp.
Wil je dit goed doen, een meer tele objectief is al genoemd en anders de spotmeting op je onderwerp.
Mag ik een ieder die gereageerd heeft bedanken.
Over wat grojan zegt over de lichtsterk objectief.
Was al op zoek naar een lichtsterk objectief.
De volgende heb ik in het vizier:
1 85mm f/1.8D AF Nikkor
2 24mm-80mm f2.8
3 50mm f1.8
Over de 2e lens ben ik niet zeker die staat bij een vakhandel in de vitrine.
Ga daar van uit dat hij 2e hands is.
Er zat bij die drie ook een macro lens bij maar die heb ik weg gestreept.
Mocht het financieel meevallen dan komt er een flitser bij.
aart
Over wat grojan zegt over de lichtsterk objectief.
Was al op zoek naar een lichtsterk objectief.
De volgende heb ik in het vizier:
1 85mm f/1.8D AF Nikkor
2 24mm-80mm f2.8
3 50mm f1.8
Over de 2e lens ben ik niet zeker die staat bij een vakhandel in de vitrine.
Ga daar van uit dat hij 2e hands is.
Er zat bij die drie ook een macro lens bij maar die heb ik weg gestreept.
Mocht het financieel meevallen dan komt er een flitser bij.
aart