Welke Tas voor 500m F4?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Arno P

Welke Tas voor 500m F4?

Bericht door Arno P » za apr 23 2011 3:07 pm

...Stel ik zou mijn lens meenemen op vakantie, dan moet er wel een aardige tas omheen en het liefst met de camera erop zodat het redelijk snel schietklaar kan zijn.
Op internet zie ik de Lowpro 600AWII staan.....beetje aan de te grote kant?
Of een Tamrac exp8?
Er was ook een limited edition van een 500AW maar dat zegt het al ...limited...dus niet te krijgen

Wat zijn jullie ervaringen/advies?

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Welke Tas voor 500m F4?

Bericht door Rob Smit » za apr 23 2011 4:04 pm

Hier de tamrac expedition 8 in gebruik.

Helaas geen 500 mm f4 aanwezig, maar echt voldoende ruimte lijkt mij.

Rugzakje bevalt prima trouwens, geen minpunten kunnen ontdekken tot op heden.
Is mee geweest naar Z-Afrika, geen hinder ondervonden in het vliegtuig, gewoon als handbagage mee.

Arno P

Bericht door Arno P » za apr 23 2011 5:02 pm

Rob Smit schreef:Hier de tamrac expedition 8 in gebruik.

Helaas geen 500 mm f4 aanwezig, maar echt voldoende ruimte lijkt mij.

Rugzakje bevalt prima trouwens, geen minpunten kunnen ontdekken tot op heden.
Is mee geweest naar Z-Afrika, geen hinder ondervonden in het vliegtuig, gewoon als handbagage mee.
Deze heeft in tegenstelling tot de lowpro in ieder geval een "rugzak" veelzijdigheid...
De lowpro is eigenlijk net iets te hoog, maar wel mooi smal en ondiep..

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » za apr 23 2011 6:39 pm

Ik kan alleen oordelen over de Tamrac expedition 8.

En dat is een erg positief oordeel...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo apr 24 2011 7:43 am

Op vakantie heb je vaak je cameratas bij je en daar moet dan ook alles in. In de mijne passen ook een blikje of flesje fris en een kleine regenjas. Er is een apart vak voor folders en tijdschriften, en er is een vak voor kleine paperassen. Maak niet de fout, dat je alle zaken in de cameratas stopt. Je zult toch je cameratas een keer ergens laten staan, inclusief reispapieren, paspoort en creditcard. Dan ben je echt alles kwijt. Draag dat soort spullen op je lichaam en niet in een cameratas.

Veel personen hebben graag een tas met het merk van de camera er groot op. Elke voorbijganger weet dan wat er in de cameratas zit. En dan maar hopen dat je niks gebeurd. Ook met duurdere merktassen loop je een risico. Je hebt niet voor niks een dure tas. De meeste fototassen schreeuwen het uit.... STEEL MIJ!!! Goedkopere merken fototassen, zien er ook altijd nog uit als fototas.

Handig kan het zijn dat de tas redelijk waterdicht is. Zodat je er in de regen toch gewoon mee kunt rondlopen. Als het echt waterdicht moet zijn, ga voor een drijvende koffer. Let op het verschil tussen regendicht en waterdicht.

Een kunststof tas trekt stof aan. De sensor in een digitale camera ook. Op de Photokina alle tassenfabrikanten wel eens langsgelopen. Die kijken je dan verbaasd aan: antistatische kunststof, daar vraagt niemand om ?? In 2006 en 2008 was een firma als Billingham niet eens aanwezig. Op zoek naar leer of katoen. Want dat is antistatisch. Domke en Billingham hebben tassen van canvas-katoen. Billingham heeft ook leren tassen leverbaar. Canvas is goedkoper en vraagt minder onderhoud dan leer.

Bij fototassen kan het handig zijn dat je er ook een (klein) statief aan kunt bevestigen. Dat gaat vaak middels twee lusjes waar het statief door heen gaat, of waarmee je het statief kunt vastzetten.

Waarom geen eenvoudige tas, een fototas in vermomming. Een tasje waar de ambtenaar zijn brood voor de middagpauze in mee neemt. Een pukkel uit de leger-dump-winkel bijvoorbeeld. De tas geeft dan hooguit bescherming tegen regen. Alle fotospullen zelf zijn apart te beschermen tegen stoten, en krassen door aparte foam-isolatietasjes. Ook hier heb je dan nog het nadeel van kunststof dat weer stof aantrekt. Een ander voordeel van zo’n eenvoudige tas zonder stevig binnenwerk is het gewicht. Bij een echt leuke fototas zit je zo op 1 kilo aan gewicht. De eenvoudige tas weegt zo de helft.

Wat is van belang bij aanschaf van een tas. Dat kan voor iedereen anders zijn. Bedenk van te voren dus goed wat je er mee wilt doen. Een lijstje van zaken om op te letten:

Alles moet er in passen. Is er ruimte voor een regenjas, paraplu, flesje drinken, boek, lap top computer, etc.
Je moet er op kunnen staan, want dan kun je bij manifestaties over anderen heen fotograferen.
Is de tas anti statisch?
De tas moet regendicht, of waterdicht zijn?
De tas moet niet opvallend zijn. Een camera merk is uit den boze. Een tas mag er eigenlijk niet uitzien als cameratas. Een leuke auto kun je ook bestellen zonder een naamsvermelding. Al die namen van Lowepro, Billingham, e.d. zie je eigenlijk alleen bij fototassen. De naam verklapt al wat er in zit.
Is de tas veilig zijn bij een wandeling, met meer riemen zit de tas vast aan je lijf. Heb je je handen vrij.
Heeft de rugzak een draadstalen net tegen diefstal van buitenaf, of een andere beveiliging.
Heeft de tas een aparte regenhoes?
Kunnen de vakken in de tas versteld worden?
Mag de tas mee het vliegtuig in? Elke vliegtuig maatschappij heeft een andere norm.
Is de tas shockproof?
Kun je er boven op staan? Handig als het druk is bij optochten en dergelijke.
Wat is het gewicht van de tas?
Wat past er allemaal in?
Wil je een heuptas, een schoudertas, een rugzak met een band over één schouder (slingback - snuittas) of een rugzak?
Wat kost de tas?

Meer lezen:
http://home.kpn.nl/braak117/Aanschaf%20 ... rugzak.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://home.kpn.nl/braak117/vakantie%20tips.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

iBub

Bericht door iBub » zo apr 24 2011 8:40 am

Ik heb de Tamrac Adventure 10, welke volgens mij groter is dan de Expedition 8 en daar paste mijn spullen net niet lekker in (D700+28-70 en 70-200)

Ik heb nu de Lowepro Vertex AW200, daar past alles lekker in maar is net iets te groot.

De Adventure 10 is overigens over dus als je interesse hebt...

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » zo apr 24 2011 10:20 am

De plaatjes die ik van de adventure 10 is maar een klein gedeelte foto-opberg, wel een vrij grote rugzak.

In mijn exp.8 nam ik o.a. mee naar Z-Afrika:
F4 body
D300 body
300mm f4
35-70 f3.3-4.5
135-400 f4.5-5.6
2 image tanks
TC16A
SB24
SB26
SB28
berg CF kaarten
camouflagenet
kabels
etc.etc.etc. aan klein spul

en nog volop ruimte voor regenjas, hoed etc.

De keuze voor mij was o.a. max maatvoering Schiphol handbagage.
Wilde ook onder geen enkele voorwaarde iets met merk dat bekend is in de fotografie zoals eerder genoemd.

Veel backpackers gebruiken deze rugzak ook, in plaats van 1 grote open stortbak losse compartimenten.
Sommige zelf in te delen, perfect.

Kees499
Forumlid
Forumlid

Bericht door Kees499 » zo apr 24 2011 11:05 am

ik heb een lowepro 600AW II is groot maar er past een 400 f2.8 , 500 f4, 600 f4 in met zonnekap erop en body eraan!!!

dus open doen lens eruit en schietklaar

mvg kees

Arno P

Bericht door Arno P » zo apr 24 2011 12:01 pm

iBub schreef:
De Adventure 10 is overigens over dus als je interesse hebt...
Even gekeken maar die haalt het m.i. niet voor een 500/F4

Arno P

Bericht door Arno P » zo apr 24 2011 12:02 pm

Kees499 schreef:ik heb een lowepro 600AW II is groot maar er past een 400 f2.8 , 500 f4, 600 f4 in met zonnekap erop en body eraan!!!

dus open doen lens eruit en schietklaar

mvg kees
Je zou bijna een klepje aan boven- en onderzijde verwachten dan kon je er mee schieten zonder uit te pakken :) :wink:

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Reest » do apr 28 2011 9:51 pm

Arno
De maten v/d 500mm heb ik niet, maar:
In de 600AW II past de 600mm+TC+DS3 gemonteerd met nog een 4cm speling (in lengterichting)
Niet helemaal schietklaar: de zonnekap eerst even omdraaien
De 200-400mm past 'schietklaar': met gemonteerde zonnekap.

De 600 AW II wordt wel geleverd met volledig uitstekend verstelbaar rugharnas.

Succes met je keuze
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

Arno P

Bericht door Arno P » do apr 28 2011 10:14 pm

En het is geworden.......(tromgeroffel.....)))) de Expedition 8 !!!!!
Toptas, had iets smaller/ondieper gemogen maar voor de rest keurig voor de 500mm met DSLR eraan....kap omgedraaid :wink:

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do apr 28 2011 10:29 pm

Gefeliciteerd, prima keuze...

Arno P

Bericht door Arno P » do apr 28 2011 10:37 pm

Rob Smit schreef:Gefeliciteerd, prima keuze...

Thx voor de tips allemaal!

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”