Volgens mij gaat het hier om het dynamisch bereik:emdeklerk schreef: Wil je wel geloven dat ik dat ook niet helemaal begrijp? Zoals je zult begrijpen fotografeer ik zelf analoog. Wat ik weet over digitale fotografie is wat ik her en der lees in de fotobladen, boeken en op internet.
Nu lees ik heel verschillende opgaven over de contrast omvang van digitale camera's. De één zegt dat een digitale camera véééél meer contrast kan weergeven dan een analoge camera met een behoorlijke diafilm, de ander zegt dat digitale camera's nog steeds niet in staat zijn de contrast omvang van een analoge camera te evenaren. Schiet mij dus maar lek...
Maar ik constateer dus evengoed wel dat de luchten op digitale opnamen vaak volledig wit, zo niet uitgebleekt zijn.
Dus als je een donker vliegtuig correct hebt belicht, is je lucht te wit.
Groet, E.M. de Klerk
Daar wordt onder verstaan:
Het dynamisch bereik is de hoeveelheid detail dat zichtbaar is tussen de lichtste delen en de schaduwen in een foto. Een compositie met veel zonlicht en diepe schaduwen heeft een groot dynamisch bereik. Sommige camera's verlagen in deze situaties het contrast om het dynamisch bereik binnen die van de grenzen van de camera te laten vallen. Geen enkele camera en zelfs niet het menselijk oog is echter in staat om het dynamisch bereik van de realiteit te overbruggen en u zult compromissen moeten sluiten.
Het dynamisch bereik van een digitale camera is afhankelijk van de gevoeligheid van de beeldsensor en de bouw van de processor. Een kleuren filmpje heeft een dynamisch bereik van 5 stops, terwijl een zwart-witfilm 9 stops kan overbruggen. Het bereik van een beeldsensor ligt hier tussenin.
Is het dynamisch bereik van de compositie groter dan van de camera, dan moet u kiezen welk deel van de foto belangrijk is en detail moet hebben. U kunt de belichting baseren op de hoge lichten of juist op de schaduw, zodat dat gebied juist belicht is. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de Belichtingsvergrendeling (Exposure Lock) op uw camera. Een andere mogelijkheid is om met een invulflits de schaduwen op te lichten en het contrast te verlagen.
bron:
Ik denk dus dat als de luchten niet goed belicht zijn of het vliegtuig niet goed belicht is, de wijze van belichten niet juist is geweest (spot, centrum gericht of kleurenmatrix) of
Dat de verschillen tussen vliegtuig en lucht te groot zijn voor het dynamisch bereik.
Met een kleurenfilm had je dus nog grotere problemen gehad, met een zwart wit film minder grote problemen.
Wat het dynamisch bereik van een diafilm is tov digitaal weet ik niet.