diepteonscherpte?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo jun 17 2007 5:48 pm

zal ik eens goed moeten, lezen, want klinkt heel ingewikkeld :)

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo jun 17 2007 7:46 pm

of ik die iets grandioos verkkerd of ik snap die oefening met die blikjes ( bij mij flessen ) niet

ik krijg op alle diafragma's en afstanden dezelfde diepte enkel de belichting is anders ( hoe kleiner driafragma ( groter f-getal ) hoe meer overbelicht

de foto's staan op deze link test foto's
ze zijn genomen met het grootste en kleinste diafragma en met f9
bij de eerst 2 reeksen is de afstand hetzelfde gebleven enkel mm veranderd van 195 naar 70 en bij de 2 laatste ben ik dichter gegaan en de 70mm gehouden ( ik had niet meer ruimte voor op 300mm te proberen )
Laatst gewijzigd door joerig1970 op zo jun 17 2007 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo jun 17 2007 8:04 pm

Ik zie geen link.
Als de belichting niet klopt, dan gebruik je waarschijnlijk geen diafragma voorkeuze (de A-modus op mijn D200), maar doe je alles op hand (M-modus)
Alleen zou je dan verwachten dat een groot diafragma (klein f-getal) een overbelichte foto geeft en niet het kleine diafragma.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo jun 17 2007 8:25 pm

link werkt nu wel

en ik stond wel de diafragma voorkeur ( A-Stand )

tepami

Bericht door tepami » zo jun 17 2007 8:28 pm

Je moet de flessen achter elkaar zetten, met een afstandje er tussen. Je kan dan scherpstellen op de eerste, of de tweede of de derde. Als je dan met je diafragma gaat spelen, zie je het verschil in DOF

joerig1970

Bericht door joerig1970 » zo jun 17 2007 8:44 pm

ze moest schijn achterelkaar staan was er hier gezegd

en ik heb scherpgesteld op de eersts

rik6230

Bericht door rik6230 » zo jun 17 2007 8:47 pm

Joeri, ik kom net thuis en heb heel snel wat foto's gemaakt. Niet op statief gewoon uit de hand op de A stand met de Nikkor 85 1.8. Ik heb niets aan de foto's gedaan, zo uit het toestel op de site.
De eerste heeft een diafragma van 1.8 de tweede 3.2 en de laatste 14

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet duidelijke verschillen. Je kunt ook de voorwerpen nog iets verder uit mekaar zetten en dan scherp stellen op de middelste fles (pak blik whatever). Je kunt ook nog meer voorwerpen achter elkaar zetten. Als je een beetje gevoel krijgt bij jouw lens kun je ook oefenen met mensen. Neem foto's van vrienden, vriendinnen en kijk daarna naar de exif gegevens. Is echt leerzaam.

Als ik naar jouw foto 's kijk zie ik ook dat je steeds een andere afstand heb t.o.v. de flessen. Dat moet je niet doen. De afstand moet gelijk zijn. Zet je toestel op en statief of stoel en stel alleen het diafragma bij. (op de A stand dan pakt het toestel zelf de passende sluitertijd)

succes Rik

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”