Wildfotograferen en sluitertijden/diafragma
Wildfotograferen en sluitertijden/diafragma
Volgende week ben ik een weekje op de Veluwe. Ik wil daar wild gaan fotograferen.
Ik ga nijn 70-210 AF lens gebruiken . Deze heeft een lichtsterkte van 4,5-5,6. Ik heb altijd geleerd dat je de sluitertijd korter of gelijk moet houden aan je brandpuntsafstaand ivm beweging (ik heb geen beeldstabilisatie). Dat zou in dit geval betekenen dat ik de sluitertijd op 200 of 250 moet zetten, maar ik heb net bij een korte test al gezien dat ik dan meestal te weinig licht heb.
Heeft iemand hier tips voor?
Ik kan de ISO verhogen, maar is dat een goed idee?
Een statief heb ik nog niet en bovendien staan de dieren veelal niet stil, dus dat zal ook geen geweldige oplossing zijn.
Alvast bedankt voor eventuele tips en ideeen.
Ik ga nijn 70-210 AF lens gebruiken . Deze heeft een lichtsterkte van 4,5-5,6. Ik heb altijd geleerd dat je de sluitertijd korter of gelijk moet houden aan je brandpuntsafstaand ivm beweging (ik heb geen beeldstabilisatie). Dat zou in dit geval betekenen dat ik de sluitertijd op 200 of 250 moet zetten, maar ik heb net bij een korte test al gezien dat ik dan meestal te weinig licht heb.
Heeft iemand hier tips voor?
Ik kan de ISO verhogen, maar is dat een goed idee?
Een statief heb ik nog niet en bovendien staan de dieren veelal niet stil, dus dat zal ook geen geweldige oplossing zijn.
Alvast bedankt voor eventuele tips en ideeen.
Je kunt natuurlijk uitproberen of je met langzamere sluitertijden ook nog scherpe foto's krijgt. Het hangt er vanaf hoe stil jij de combinatie kunt houden. Zoek steun tegen een boom, of neem een stevige tak met een Y vorm en gebruik dit als "statief". Een bonenzak op je portier-raam van de auto, noem maar op. Als je dat allemaal niet red, rest voor jou alleen het verhogen van je ISO. Dit kan best zonder al te veel ruis tot iso 400 hoor.
Veel plezier op de veluwe.
Veel plezier op de veluwe.
Yvette, sluitertijd gelijk of korter dan brandpuntafstand heeft te maken met het bewegen van de camera. Hij langer de brandpuntafstand hoe meer invloed een beweging heeft op de foto. (onscherpte). Werk je dus met een statief gaat die regel niet op. Je hebt echter geen statief. Er is laatst een topic geweest waarin het gebruik van een rijstzak werd besproken. (Een goedkoop alternatief). Als je dus een plekje kunt vinden waar je die rijstzak op kunt leggen ben je "gered". Wat de ISO betreft; ik weet niet wat je met de foto's wilt maar tot 400 iso kunt je probleemloos gaan.
Succes,
Rik
Succes,
Rik
Laatst gewijzigd door rik6230 op ma jun 18 2007 10:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi ML,
Ik had net met zoeken ook al iets gevonden over ISO's en wild. 400 ISO zal al zeker gaan schelen en de steun van een boom of iets dergelijks ook. Ik begrijp uit het andere onderwerp dat 400 ISO nog niet al te veel ruis geeft en dat ik ruisonderdrukking uit moet laten ivm scherpte, klopt dit een beetje?
Ik had net met zoeken ook al iets gevonden over ISO's en wild. 400 ISO zal al zeker gaan schelen en de steun van een boom of iets dergelijks ook. Ik begrijp uit het andere onderwerp dat 400 ISO nog niet al te veel ruis geeft en dat ik ruisonderdrukking uit moet laten ivm scherpte, klopt dit een beetje?
Met 'n lens die maar 200 mm kan halen, denk ik niet dat je veel wild kunt schieten. Zelfs 300 is vaak al te kort. Uit de hand kun je nog vrij goed op 1/60 fotograferen zelfs al zoom je helemaal in. Maar dat is vaak al weer te langzaam voor bewegende dieren. Iso 400 is geen probleem en zelfs op 800 kan 't nog best goed te doen zijn.
Bedankt voor de reacties.
210 is inderdaad niet super, maar het gaat wel lukken, denk ik. Ik heb de Iso op 500 gezet en dat scheelt zeker. Ik ga de sluitertijd tussen 125, 160 en 200 varieeren en zoveel mogelijk steuntjes zoeken. Ik denk dat ik er daarmee moet komen.
In de toekomst wil ik de 70-300 VR lens kopen. Daarmee zal het zeker een stuk beter gaan, maar voor nu is dit okay (ik heb zelfs heel aardig wild gefotografeerd met een olympus compact met 3xoptische zoom, zolang je maar dichtbij genoeg weet te komen, lukt dat wel).
210 is inderdaad niet super, maar het gaat wel lukken, denk ik. Ik heb de Iso op 500 gezet en dat scheelt zeker. Ik ga de sluitertijd tussen 125, 160 en 200 varieeren en zoveel mogelijk steuntjes zoeken. Ik denk dat ik er daarmee moet komen.
In de toekomst wil ik de 70-300 VR lens kopen. Daarmee zal het zeker een stuk beter gaan, maar voor nu is dit okay (ik heb zelfs heel aardig wild gefotografeerd met een olympus compact met 3xoptische zoom, zolang je maar dichtbij genoeg weet te komen, lukt dat wel).
Als je het goed aan wil pakken zou ik voor die dagen ergens gewoon proberen een 400 mm f2.8 tele te huren gecombineerd met een eenbeenstatief is wel het minste om wild te doen. Misschien dat je met een 80-400 f4 VR ook nog wel weg komt.
Nadeel is wel dat meestal nogal veel borg moet betalen en dat je voor een aantal dagen al snel enkele honderden euro's kwijt bent aan huur.
ik geloof dat een 400mm f2,8 iets van 50 euro per dag kost voor een dag is dat nog wel te overzien maar voor een hele week.......
Luc.
Nadeel is wel dat meestal nogal veel borg moet betalen en dat je voor een aantal dagen al snel enkele honderden euro's kwijt bent aan huur.
ik geloof dat een 400mm f2,8 iets van 50 euro per dag kost voor een dag is dat nog wel te overzien maar voor een hele week.......
Luc.
Voor zo'n duur objectief zou ik 't geld sowieso niet over hebben. Maar de 70-300 vr is 'n prima lensje, door de vr kun je er ook langere sluitertijden uit de hand mee maken en die kost in Nederland misschien iets van 500-600 euro? De 80-400 kost gelijk weer dubbel zo duur en ik heb al gelezen dat de kwaliteit minder is dan van de 70-300, dus die keuze is dan niet moeilijk. Natuurlijk zijn er altijd wel onderwerpen waarvoor je nog te kort komt met 300, maar ik vraag me werkelijk af of die mannen met die lenzen van meer dan 50 cm lang en weet ik hoeveel kilo's zwaar, wel scherpe plaatjes krijgen als ze uit de hand bewegende objecten fotograferen (zag er een stel bij de vliegshows zo bezig)
Ja paparazzi en dat doen ze ook
http://www.steehouwer.com/
Deze jongen heeft een 300mm f2,8 met converter
dat is bijelkaar een best kanon.
En dat is maar een voorbeeldje
Je moet minimaal in de cockpit kunnen kijken wil je bijondere foto's maken 300MM is eigenlijk behoorlijk te kort.
Ik vind je Vr het prima doen hoor maar als je hierin wilt specialiseren moet je gewoon meer hebben.
Ik heb wel "fotografen"gezien die met hun dure apparatuur bij stonden te flitsen en dan denk ik bij mezelf tja
groetjes
http://www.steehouwer.com/
Deze jongen heeft een 300mm f2,8 met converter
dat is bijelkaar een best kanon.
En dat is maar een voorbeeldje
Je moet minimaal in de cockpit kunnen kijken wil je bijondere foto's maken 300MM is eigenlijk behoorlijk te kort.
Ik vind je Vr het prima doen hoor maar als je hierin wilt specialiseren moet je gewoon meer hebben.
Ik heb wel "fotografen"gezien die met hun dure apparatuur bij stonden te flitsen en dan denk ik bij mezelf tja

groetjes
VR is leuk als je object stil staat en misschien als je heel goed kunt meetrekken.
Gaat het wat sneller bewegen dan wordt het al meteen een stuk minder.
Dan heb je dus gewoon wat snellere sluiter tijden nodig om de boel te bevriezen en dus automatisch een licht sterker objectief.
Vandaar ook dat de 80-400 VR misschien wel geschikt is om een stilstaand ree te schieten maar veel minder geschikt om de wielrenner die tegen de 50 km voorbij komt te bevriezen.
Het bijflitsen bij lange tele's wordt vaak gedaan om de voorgrond wat op te lichten.
Als je niet weet waarom ze het doen ziet het er inderdaad raar uit .. duizenden euro's aan apparatuur genoeg licht en toch nog flitsen
Luc.
Gaat het wat sneller bewegen dan wordt het al meteen een stuk minder.
Dan heb je dus gewoon wat snellere sluiter tijden nodig om de boel te bevriezen en dus automatisch een licht sterker objectief.
Vandaar ook dat de 80-400 VR misschien wel geschikt is om een stilstaand ree te schieten maar veel minder geschikt om de wielrenner die tegen de 50 km voorbij komt te bevriezen.
Het bijflitsen bij lange tele's wordt vaak gedaan om de voorgrond wat op te lichten.
Als je niet weet waarom ze het doen ziet het er inderdaad raar uit .. duizenden euro's aan apparatuur genoeg licht en toch nog flitsen

Luc.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Berichten: 3996
- Lid geworden op: vr mei 19 2006 10:04 am
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Even nog als aanvulling:
Zet je camera op sluitertijd voorkeuze en stel de sluitertijd in op 1/200-250e camera pakt wel het juist diafragma erbij, niet gaan klooien met langere sluitertijden, want dat oogt op het display wel scherp maar thuis komt de teleurstelling dat ze onscherp/ bewogen zijn. ISO 200 bij een zonnige dag ISO 400-800 bij bewolkte dag. En niet proberen 1 foto te maken gewoon een paar klikken terwijl je rustig de dieren in je zoeker volgt.
Suc6 ermee en uiteraard willen we resultaten zien
Zet je camera op sluitertijd voorkeuze en stel de sluitertijd in op 1/200-250e camera pakt wel het juist diafragma erbij, niet gaan klooien met langere sluitertijden, want dat oogt op het display wel scherp maar thuis komt de teleurstelling dat ze onscherp/ bewogen zijn. ISO 200 bij een zonnige dag ISO 400-800 bij bewolkte dag. En niet proberen 1 foto te maken gewoon een paar klikken terwijl je rustig de dieren in je zoeker volgt.
Suc6 ermee en uiteraard willen we resultaten zien

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- alfredo
- Forumlid
- Berichten: 994
- Lid geworden op: di sep 26 2006 4:08 pm
- Locatie: Huizen
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
op marktplaats een lichtsterke lens 2e hands kopen is ook zeer goed te doen..ik hoop voor je dat het gaat lukken, want in de bossen is natuurlijk niet veel licht.... een lichtsterke lens is dan eigenlijk een must.. ik ben erg benieuwd..laat je de foto's zien?
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..