Foto's spontaan gewist!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Witte_Elvis

Foto's spontaan gewist!

Bericht door Witte_Elvis » za apr 30 2011 8:14 am

Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Nikon D3100. Ben erg blij met de camera hij maakt zeer mooie foto's. Alleen nu is
er gisteren iets gebeurd dat mij zorgen maakt. Nadat ik een aantal foto's heb gemaakt van onze dochter in een optocht voor koninginnedag
zijn deze foto's spontaan van de geheugenkaart verdwenen. Tijdens en na de optocht heb ik de foto's nog bekeken en laten zien aan een andere
ouder echter bij thuis komst wilde ik de geheugenkaart uitlezen via de kaartlezer op mijn laptop zijn alle foto's verdewenen. Er stonden ook nog
oude foto's op deze zijn ook voor een deels verdwenen.

Bij het uitlezen van de geheugenkaart heb ik ook wel eens bestanden op de geheugenkaart zien staan met 'rare' naamgeving (allerlei tekens) zonder extensie JPEG. Is mijn camera dan soms defect?

Ben op dit moment bezig om met een recovery tool de foto's weer terug te krijgen maar vrees het ergste. Kan iemand mij misschien vertellen
wat hier gebeurd is of misschien dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt. Alle tips zijn welkom.

Voor alle reacties alvast mijn grote dank!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Foto's spontaan gewist!

Bericht door Léon Obers » za apr 30 2011 8:25 am

Witte_Elvis schreef: Bij het uitlezen van de geheugenkaart heb ik ook wel eens bestanden op de geheugenkaart zien staan met 'rare' naamgeving (allerlei tekens) zonder extensie JPEG. Is mijn camera dan soms defect?
Ik denk eerder je cardreader (kaartlezer). Is al vaker voorgekomen.
Mogelijk gebruik je een SDHC geheugenkaartje, maar een cardreader die deze niet kan uitlezen.
Probeer het eens met de USB-kabel van de camera te verbinden met de PC en dan je bestanden over te zetten, met Nikon Transfer (onderdeel van ViewNX2 software), of anders gewoon met een andere cardreader.

Foto's worden niet spontaan gewist. En als je ze zelf wist kun je ze met een recoverytool wel weer terughalen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Witte_Elvis

Bericht door Witte_Elvis » za apr 30 2011 8:32 am

Bedankt voor je snelle reactie.

Heb jij nog een tip voor een goede recovery tool?

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » za apr 30 2011 8:35 am

Hopelijk krijg je alles terug! Maar ik zou zeker de tip van Leon uitproberen.
Zelf gebruikte eens ik met succes: PC Inspector File Recovery
Groet, Jeroen

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 30 2011 8:36 am

Witte_Elvis schreef: Heb jij nog een tip voor een goede recovery tool?
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 45#p306045" onclick="window.open(this.href);return false;

Kroontje

Bericht door Kroontje » za apr 30 2011 8:38 am

Hallo

Neem deze maar : http://www.lc-tech.com/software/rprodetail.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze heb ik gebruikt nadat mijn D90 fout ging. Ging om 9 foto's.
Hij haalde de rest ook terug 319 Foto's.

Geweldig. Succes Kroontje

Witte_Elvis

Bericht door Witte_Elvis » za apr 30 2011 9:35 am

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie! Echt top. Intussen heb ik alle (!) foto's kunnen herstellen. Ik neem jullie advies mee om in het
vervolg niet meer de cardreader te gebruiken maar de usb kabel icm de geleverde software.

Deze topic mag wat mij betreft sluiten.

Groet,
Jeroen

Kroontje

Bericht door Kroontje » za apr 30 2011 9:40 am

Hallo

Mooi dat het gelukt is.
Je kan best een cardreader blijven gebruiken :wink: Als het maar een goede is die de snelle kaartjes aan kan.
Goede ook wat betreft merk.

Kroontje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 30 2011 9:46 am

Cardreader niet gebruiken is alleen van toepassing als de cardreader niet goed werkt , dan kun je teruggrijpen naar directe verbinding.
Maar ik zou er beslist altijd nog een goede cardreader bijkopen. Kabeltjes van camera naar PC zijn namelijk best gevoelig voor storing.
Heb je daar mogelijk volgende keer een probleem mee, zit je daar weer mee vast. Een cardreader heb je voor minder dan € 10,-
Ik heb bijv. deze: http://www.mycom.nl/Product/Geheugen%20 ... der/149868" onclick="window.open(this.href);return false;
Leest kaartjes sneller uit dan een 3x duurdere Sandisk cardreader die ik ook heb.

Sluiten van topics is niet aan de orde. Er kunnen namelijk reacties komen van mensen met soortgelijke problemen.

Goodje

Bericht door Goodje » za apr 30 2011 10:35 am

Witte_Elvis schreef:Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie! Echt top. Intussen heb ik alle (!) foto's kunnen herstellen. Ik neem jullie advies mee om in het
vervolg niet meer de cardreader te gebruiken maar de usb kabel icm de geleverde software.

Deze topic mag wat mij betreft sluiten.

Groet,
Jeroen
Maar ze waren dus toch beschadigt?
Door de cartreader of de camera is dat al bekend want als het de camera was is dat niet goed! :wink2:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 30 2011 10:43 am

Ze waren niet beschadigd, dat leek alleen maar zo. Voor het probleem en de oplossing nog een keer goed het draadje lezen Goodje.

Witte_Elvis

Bericht door Witte_Elvis » za apr 30 2011 12:42 pm

Dat weet ik niet zo goed. Ik ga ervan dat de bestanden nu beschadigd zijn door de interne cardreader van mijn laptop.
De komende periode zal ik de foto's importeren via usb. Mocht dit ook problemen opleveren dat gaat er iets bij de camera
niet goed. Maar ik kan daar nu geen duidelijkheid over geven.

Witte_Elvis

Bericht door Witte_Elvis » za apr 30 2011 12:45 pm

Schiet mij zo even te binnen. Kunnen de problemen ook door het kaartje zelf worden veroorzaakt vanwege de (goedkope) kwaliteit?
Het kaartje is van EMTec SDHC Class6 8GB (133x).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za apr 30 2011 1:21 pm

Het overhalen van bestanden via de USB-kabel heeft geen problemen opgeleverd, zoals je aangeeft, dan was je dus ook geen data kwijt op een kaartje. Als de camera er zelf geen problemen mee heeft om de data door te sturen naar de PC via een kabeltje, lijkt het probleem wat dat betreft dus niet bij het kaartje te liggen.

Het probleem heb je kennelijk alleen met het gebruik van de interne cardreader. Moet je het probleem dus daar gaan zoeken.
Toevallig al een wat oudere computer?
Kan het probleem dus zijn dat die interne reader niet goed overweg kan met SDHC kaartjes zoals eerder vermeld.
SDHC is een latere standaard dan "gewoon" SD. Oudere cardreaders voldoen nog niet aan die latere standaard.
Kaartjes boven 4Gb zijn allen van het SDHC type (op misschien een enkele "oude" uitzondering na voor 4Gb).

Als data eenmaal op het kaartje is weggeschreven, staat het erop. Heb je daar geen problemen, werkt het kaartje dus.
Alleen kunnen die goedkope kaartjes wel eens problemen geven als je continue opnamen maakt (aantallen opnamen per seconde), of filmpjes waar het aankomt op een continue snelle wegschrijf-actie. Misschien wordt het dan niet feilloos meer weggeschreven van camera naar kaartje. Kwestie van simpel uitproberen, en je weet het. O.a. de goedkoopste compact flash kaarten (voor gebruik in bijv. een D700) van Paradigit - het merk "Adata" hebben dat probleem.

Corrupte bestanden fout op de kaart weggeschreven kun je ze met geen mogelijkheid meer goed terughalen. Niet met een USB-kabel, niet met een cardreader. De basis data van bestanden op de kaart is dan fout. Iets wat fout is weggeschreven kan in het beste geval alleen maar met dezelfde fouten worden overgenomen.

Als je zeker wilt weten of het kaartje zelf oorzaak is van het slecht uitlezen door de interne carderader, is het simpel hetzelfde eens gaan proberen met wel een als kwalitatief goed bekend staand SDHC kaartje (bijv. Sandisk). Maar ik denk eerder dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt, dat ook die niet goed gelezen wordt.
Voor een tientje wat een nieuwe cardreader kost zou ik niet blijven aanklooien met een reader die problemen geeft.

JosK
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door JosK » zo mei 08 2011 8:34 pm

Even een vraagje, maak je misschien gebruik van een niet-Nikon flitser (reportageflitser)? Ik heb namelijk zelf meegemaakt met mijn D50 destijds dat foto's meteen na het fotograferen en het bekijken verdwenen voor mijn ogen. Kwam door de flitser, althans de valse stroom ervan. Toen een SB-600 gekocht en nooit meer last van gehad.
klijnfotografie.com

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”