Van D90 naar D300
Re: Van D90 naar D300
Ik wil wel meer dan die €3/400 uitgeven die ik nu kwijt zou zijn voor een D300 , maar met lichtsterk glaswerk ben ik toch een veelvoud kwijt om er echt iets mee op te schieten ?
Wanneer is de verwachting dan dat de opvolger van de D300 er komt ? Kan dan altijd nog kijken of die opvolger wat is .
Wanneer is de verwachting dan dat de opvolger van de D300 er komt ? Kan dan altijd nog kijken of die opvolger wat is .
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hoeft natuurlijk niet het hele bereik op lichtsterk over te stappen. Met name een standaardzoom zou ik doen.
Maar er zijn alternatieven. Koop een AFS 35mm f1.8, 50mm f1.x en/of 85mm f1.8D. Koop een mooie macro. Of koop een supergroothoek. Iets als een Tokina 12-24 f4. Daar wordt je allemaal blij van en branden die centen je zak niet meer uit!
Maar er zijn alternatieven. Koop een AFS 35mm f1.8, 50mm f1.x en/of 85mm f1.8D. Koop een mooie macro. Of koop een supergroothoek. Iets als een Tokina 12-24 f4. Daar wordt je allemaal blij van en branden die centen je zak niet meer uit!

- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tja......als we dat eens wisten??ramrod schreef:Wanneer is de verwachting dan dat de opvolger van de D300 er komt ? Kan dan altijd nog kijken of die opvolger wat is .
In ieder geval komt er een 'grote' aankondiging van Nikon in augustus volgens Nikonrumors.com......vaak hebben ze het wel goed wat aankondigingen betreft. En naar verwachting wordt er dan wel een (of meerdere) body's aangekondigd. Maar of daar ook de opvolger van de D300s bij zit, durf ik niet te zeggen. Houdt de site http://www.nikonrumors.com" onclick="window.open(this.href);return false; de komende maanden even in de gaten zou ik zeggen.
Mocht inderdaad de opvolger van de D300s in augustus worden aangekondigd, houd er dan ook rekening mee dat hij dan pas een maand of twee later in de winkels verschijnt.
Dus mocht je dat geduld op kunnen brengen, zou ik het zolang nog lekker met je D90 uitzingen

Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
lijkt mij de juiste keuze om de opvolger D300s af te wachten, je geeft aan een grotere body dan de D90/D7000 te willen en met hogere iso te werken zonder meer ruis als de D90. Die camera is er nog niet. Of je moet voor de boss family gaan, (D3 serie bedoel ik dan) en ja die prijsklasse ligt wel een stukje hoger, en je zal je 16-85 ook nog moeten vervangen. Dus dat is geen optie denk ik. Je kan dus lekker doorsparen voor de opvolger van de D300s of misschien wel D700. Als je nu een camera gaat kopen doe je altijd 1 of meerdere concessies.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Of batterijgrip kopen voor de D90. Ligt hij super in de hand.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Daar zít wel wat in! € 119,00.iefie schreef:Of batterijgrip kopen voor de D90. Ligt hij super in de hand.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Fera Albi
- Clublid
Ik begreep ergens dat de opzet met name voor reisfotografie bedoeld is. (en een statief is geen optie)
Houdt er dan ook zeker rekening mee dat een D300 (evt. met grip) en/of lichtsterk glas ook meteen een stuk meer weegt dan de huidige combi.
De 70-300 is op dit moment w.s. niet echt de bottleneck (vnl. buitenopnamen), dus daar zou ik voorlopig niet aan tornen.
Om t.o.v. je huidige16-85 een betere optische kwaliteit / meer lichtsterkte te krijgen, met hetzelfde bereik, zul je naar meerdere vervangende objectieven moeten omzien (twee tot vier primes of twee zoomobjectieven)
Kijk hier voor een vergelijkend overzicht van de mogelijkheden.
Mijn raad: Houd de huidige set-up voorlopig aan, overweeg idd een batterijgrip om de houvast te optimaliseren.
Houdt er dan ook zeker rekening mee dat een D300 (evt. met grip) en/of lichtsterk glas ook meteen een stuk meer weegt dan de huidige combi.
De 70-300 is op dit moment w.s. niet echt de bottleneck (vnl. buitenopnamen), dus daar zou ik voorlopig niet aan tornen.
Om t.o.v. je huidige16-85 een betere optische kwaliteit / meer lichtsterkte te krijgen, met hetzelfde bereik, zul je naar meerdere vervangende objectieven moeten omzien (twee tot vier primes of twee zoomobjectieven)
Kijk hier voor een vergelijkend overzicht van de mogelijkheden.
Mijn raad: Houd de huidige set-up voorlopig aan, overweeg idd een batterijgrip om de houvast te optimaliseren.
Met de groeten van Hans.
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...
Ik heb geen problemen met mn huidige D90 qua grip , ik heb wel problemen met de nieuwe D7000 qua grip (te klein ) dus een batterijgrip is voor mij geen optie .
De D300 ligt mij ook prima in de hand , dat deze zwaarder is dan de D90 is denk ik geen bezwaar , een tripod mee nemen is toch weer een ander verhaal qua afmetingen en vind ook dat ik hem maar zelden nodig heb .
Heb zelf ook de eventuele optie om een licht sterkere lens te nemen de 17-55 2.8 lijkt me dan wel wat maar daar hangt wel weer een aardig prijs kaartje aan .
Aan een prime heb ik nog niet gedacht , wat zou dan voor mijn doel een goede kunnen zijn ?
Ps mooie site met die lenzen vergelijk mogelijkheid , dank .
De D300 ligt mij ook prima in de hand , dat deze zwaarder is dan de D90 is denk ik geen bezwaar , een tripod mee nemen is toch weer een ander verhaal qua afmetingen en vind ook dat ik hem maar zelden nodig heb .
Heb zelf ook de eventuele optie om een licht sterkere lens te nemen de 17-55 2.8 lijkt me dan wel wat maar daar hangt wel weer een aardig prijs kaartje aan .
Aan een prime heb ik nog niet gedacht , wat zou dan voor mijn doel een goede kunnen zijn ?
Ps mooie site met die lenzen vergelijk mogelijkheid , dank .
- Fera Albi
- Clublid
Tja, welke prime?
Dat is voor mij niet te beantwoorden.
Je kunt daarvoor eigenlijk het best eens kijken in je fotoverzameling welke de fijnste platen zijn die je hebt geschoten, maak een top 25 van je eigen werk, en kijk dan welke uittrek (mm) je het meest gebruikt. Wellicht dat je daar een houvast aan kunt vinden.
Dat is voor mij niet te beantwoorden.
Je kunt daarvoor eigenlijk het best eens kijken in je fotoverzameling welke de fijnste platen zijn die je hebt geschoten, maak een top 25 van je eigen werk, en kijk dan welke uittrek (mm) je het meest gebruikt. Wellicht dat je daar een houvast aan kunt vinden.
Met de groeten van Hans.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Het kan ook handiger. Er zijn programma's die je over je foto's kan laten lopen en die een handig grafiekje maken van de meest gebruikte zoomstanden.
Deze bijvoorbeeld: Exposure Plot http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
Deze bijvoorbeeld: Exposure Plot http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html
Foto's met o.a. met een groothoek, en dan ook binnen, in moeilijke licht omstandigheden?...
Tokina 11-16mm f2.8
wel wat duurder dan de f4.0 versie, maar lijkt me vooral handig voor de al eerder genoemde slechte omstandigheden.
één van de nadelen: kost wel ongeveer een dikke 600 piek...
maar wél de snelste in zijn soort, super degelijk gebouwd, buiten de Nikon 14-24 om, maar dat ding is pas écht duur...
groeten; edwin.
Tokina 11-16mm f2.8
wel wat duurder dan de f4.0 versie, maar lijkt me vooral handig voor de al eerder genoemde slechte omstandigheden.
één van de nadelen: kost wel ongeveer een dikke 600 piek...
maar wél de snelste in zijn soort, super degelijk gebouwd, buiten de Nikon 14-24 om, maar dat ding is pas écht duur...
groeten; edwin.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je verwart duur met veel geld kosten...edwin73 schreef:maar wél de snelste in zijn soort, super degelijk gebouwd, buiten de Nikon 14-24 om, maar dat ding is pas écht duur...

Ik wil ook de Tokina 12-24 f4 even noemen. Goedkoper dan de 11-16, en een handiger bereik. Iets minder groothoek natuurlijk. Een dijk van een objectief, en kost ook nog een stuk minder geld. Ik loop er al jaren met veel plezier mee rond. Ook vandaag weer op landgoed Elswout bij Haarlem.
- Fera Albi
- Clublid
Tja, er is veel mogelijk. En iedereen heeft wel zo zijn of haar voorkeuren.
Kijk hier eens voor wat tests van de meest gangbare objectieven.
Kijk hier eens voor wat tests van de meest gangbare objectieven.
Met de groeten van Hans.
Ieder nadeel heb zn voordeel , zeker met de eventuele keuzes die ik kan maken .
Aangezien ik alleen eigenlijk op vakantie's flink fotografeer lijkt me de robuuste D300 wel een voordeel ,je stoot toch wat vaker ergens tegen aan of de kans daar op is groter , de snellere AF is ook een voordeel en dan de betere ruis bij hogere ISO en een prima grip voor mijn handen.
mm
Lichtsterker glas is ook een optie maar dit gaat me een aardig bedrag kosten , uitbreiding van lenzen ,tja ik doe het nu met 2 en die hebben een mooi bereik .Misschien een 35 of 50mm prime ,is nog wel te doen .
Gisteren toch ook weer wat met de D7000 in mn handen gestaan , blijft jammer dat de grip gewoon niet 100% is voor mijn handen het is allemaal net niet groot genoeg , nou heb ik als voordeel dat ik hem alleen op mn vakantie,s gebruik,bij dagelijks of wekelijks gebruik lijkt me dat nog vervelender .
Ik laat het even rusten nu,lees zo nu en dan nog eens wat , komt er een mooie D300s voor rond de €750 voorbij dan ga ik er denk ik wel voor en anders misschien een prime ,wordt dit beide niets dan wellicht toch de D7000 , ik heb nog de tijd tot september voor mn volgende reis , keuzes ,keuzes,keuzes .
Dank voor het mee denken zo ver .
Aangezien ik alleen eigenlijk op vakantie's flink fotografeer lijkt me de robuuste D300 wel een voordeel ,je stoot toch wat vaker ergens tegen aan of de kans daar op is groter , de snellere AF is ook een voordeel en dan de betere ruis bij hogere ISO en een prima grip voor mijn handen.
mm
Lichtsterker glas is ook een optie maar dit gaat me een aardig bedrag kosten , uitbreiding van lenzen ,tja ik doe het nu met 2 en die hebben een mooi bereik .Misschien een 35 of 50mm prime ,is nog wel te doen .
Gisteren toch ook weer wat met de D7000 in mn handen gestaan , blijft jammer dat de grip gewoon niet 100% is voor mijn handen het is allemaal net niet groot genoeg , nou heb ik als voordeel dat ik hem alleen op mn vakantie,s gebruik,bij dagelijks of wekelijks gebruik lijkt me dat nog vervelender .
Ik laat het even rusten nu,lees zo nu en dan nog eens wat , komt er een mooie D300s voor rond de €750 voorbij dan ga ik er denk ik wel voor en anders misschien een prime ,wordt dit beide niets dan wellicht toch de D7000 , ik heb nog de tijd tot september voor mn volgende reis , keuzes ,keuzes,keuzes .
Dank voor het mee denken zo ver .
- Fera Albi
- Clublid
Tja,
Dat is de makke van keuzes. :mrgreen:
Niet getreurd,
Kun je tot september nog fijn wikken en wegen...
Ik zou tot die tijd lekker veel oefenen met je D90. Lijkt mij geen straf hoor
Dat is de makke van keuzes. :mrgreen:
Niet getreurd,
Kun je tot september nog fijn wikken en wegen...
Ik zou tot die tijd lekker veel oefenen met je D90. Lijkt mij geen straf hoor

Met de groeten van Hans.