Gebruiksaanwijzing Nikon in vreemde taal
Gebruiksaanwijzing Nikon in vreemde taal
Vorige week heb ik een nieuwe Nikon D700 gekocht en het bevreemd mij dat de bijgesloten gebruiksaanwijzing in het Duits is, dit terwijl de camera gewoon in Nederland bij een geauthoriseerde dealer (Konijnenberg in Den-Haag) is gekocht en er een NL garantie certificaat bijgesloten zit.
Nu las ik op de website van Nikon dat je deze per post naar Ierland kan sturen en dat hij dan voor een NL exemplaar omgeruild kan worden. Beetje onhandig. Heb inmiddels wel de NL -versie in pdf gedownload, echter het is altijd makkelijk om een boekje te hebben.
Ik dacht dat het wel zo'n beetje verplicht is om geleverde produkten binnen de EU met een gebruiksaanwijzing in het land van de taal te leveren.
Nu las ik op de website van Nikon dat je deze per post naar Ierland kan sturen en dat hij dan voor een NL exemplaar omgeruild kan worden. Beetje onhandig. Heb inmiddels wel de NL -versie in pdf gedownload, echter het is altijd makkelijk om een boekje te hebben.
Ik dacht dat het wel zo'n beetje verplicht is om geleverde produkten binnen de EU met een gebruiksaanwijzing in het land van de taal te leveren.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Gebruiksaanwijzing Nikon in vreemde taal
Dat is wel vreemd ja.
Je zou toch zeggen dat of Nikon of Konijn die moeite voor je zouden willen doen.
Een berichtje op de site zetten is wel een beetje erg gemakzuchtig.
Vorig jaar mijn D700 aangeschaft en daar zat gewoon een NL-boekje (bijbel) bij.
En ik moet zeggen dat ik dat nog steeds regelmatig raadpleeg.
Je zou toch zeggen dat of Nikon of Konijn die moeite voor je zouden willen doen.
Een berichtje op de site zetten is wel een beetje erg gemakzuchtig.
Vorig jaar mijn D700 aangeschaft en daar zat gewoon een NL-boekje (bijbel) bij.
En ik moet zeggen dat ik dat nog steeds regelmatig raadpleeg.
Vandaag naar Konijnenberg terug geweest om een NL-handleiding te krijgen. Werd eenvoudigweg aangegeven dat daar niet aan te komen is, alleen via Nikon Nederland en dat ik dat zelf moest regelen via de website van Nikon. Zij konden er niet aankomen (als fotospeciaalzaak...... en waarom zou ik er als consument dan wel aan kunnen komen...??
De reden dat je naar een fotospeciaalzaak gaat is toch een stukje service. Vorige week nog € 2,500 afgetikt voor een body en een prime en daar zal het ongetwijfeld niet bij blijven. Bovendien is een zaak eenvoudigweg verplicht om een NL-handleiding te leveren. Ik heb zeker begrip dat het gezien de omstandigheden in Japan het misschien wat langer kan duren en dat je je intussen een beetje moet behelpen met een PDF wat for the time being helemaal geen punt is.
Als men zo met haar klanten omgaat dan jaag je natuurlijk je klanten zo de zaak uit rechtstreeks naar een concurrent of een webshop. Ik vind het gewoon stuitend......
Nog wel even gekeken naar een groothoek zoom objectief 14 - 24 mm en een 16 - 35 mm, maar de overwegingen hiervan in mijn andere topic. Een groothoek zoomobjectief komt er wel, maar niet meer van Konijnenberg.
De reden dat je naar een fotospeciaalzaak gaat is toch een stukje service. Vorige week nog € 2,500 afgetikt voor een body en een prime en daar zal het ongetwijfeld niet bij blijven. Bovendien is een zaak eenvoudigweg verplicht om een NL-handleiding te leveren. Ik heb zeker begrip dat het gezien de omstandigheden in Japan het misschien wat langer kan duren en dat je je intussen een beetje moet behelpen met een PDF wat for the time being helemaal geen punt is.
Als men zo met haar klanten omgaat dan jaag je natuurlijk je klanten zo de zaak uit rechtstreeks naar een concurrent of een webshop. Ik vind het gewoon stuitend......
Nog wel even gekeken naar een groothoek zoom objectief 14 - 24 mm en een 16 - 35 mm, maar de overwegingen hiervan in mijn andere topic. Een groothoek zoomobjectief komt er wel, maar niet meer van Konijnenberg.
mmmm. ik heb hetzelfde bij Digicamshop.nl. Ik heb ze een mail gestuurd, met het verzoek voor een NL handleiding te zorgen. Ben het volledig met je eens dat je voor zo'n bedrag wel een NL handleiding mag verwachten als je de camera gewoon in Nederland koopt!
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471
Morgen gaat de gebruiksaanwijzing naar de "retour-service" van Nikon in Ireland...... Nou even afwachten of ze me daar aan een NL-gebruiksaanwijziging kunnen helpen.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ja dat heb ik al vaker gedaan, geen probleem. Ik had ze binnen een week of twee in huis.El Nino schreef:Morgen gaat de gebruiksaanwijzing naar de "retour-service" van Nikon in Ireland...... Nou even afwachten of ze me daar aan een NL-gebruiksaanwijziging kunnen helpen.
De omruilservice is uitstekend, het lijkt trouwens Nikon-beleid te zijn, dus ik weet niet of de fotozaak er veel aan kan doen (als de dozen met NL handleidingen op zijn moeten ze iets denk ik dan maar)... Overigens zijn winkels bij mijn weten niet verplicht om handleidingen te leveren in de nederlandse taal (of uberhaupt en handleiding).
Spul waarmee je foto's maakt...
- marbo
- Forumlid
Ik heb me ooit laten vertellen dat er vele producten bestaan zonder Nederlandse handleiding.
Het zijn importproducten die globaal voor de Europesche markt gemaakt en verhandelt worden.
Over het algemeen zijn die producten iets goedkoper en de handel steekt iets meer in z'n zak.
Oorzaak: ze worden in veel grotere partijen ingekocht.
Daarnaast (geen Nederlands) blijkt het met de garantie noal eens een probleem te zijn met die producten.
Alle producten waar wel een Nederlandse beschrijving bij zit is specefiek bedoeld voor de Nederlandse markt.
Of dit verhaal ook echt op waarheid berust weet ik niet.
Maar soms denk ik .... het zou best kunnen.
Heb het ooit nagevraagd bij twee handelaren en de 1 bevestigde dit maar ... nummer twee noemde het een lulverhaal. (zijn woorden)
Dus wie het echt weet mag het zeggen
Het zijn importproducten die globaal voor de Europesche markt gemaakt en verhandelt worden.
Over het algemeen zijn die producten iets goedkoper en de handel steekt iets meer in z'n zak.
Oorzaak: ze worden in veel grotere partijen ingekocht.
Daarnaast (geen Nederlands) blijkt het met de garantie noal eens een probleem te zijn met die producten.
Alle producten waar wel een Nederlandse beschrijving bij zit is specefiek bedoeld voor de Nederlandse markt.
Of dit verhaal ook echt op waarheid berust weet ik niet.
Maar soms denk ik .... het zou best kunnen.
Heb het ooit nagevraagd bij twee handelaren en de 1 bevestigde dit maar ... nummer twee noemde het een lulverhaal. (zijn woorden)
Dus wie het echt weet mag het zeggen
Niet de geschiedenis herhaalt zich, maar de mens herhaalt de geschiedenis!
Het lijkt erop dat door de beperkte import vanuit Nikon Corporation er D700 camera's vanuit de Duitse importeur naar de NL importeur zijn gegaan. Er zitten wel gewoon garantiecertificaten bij van Nikon Nederland en heb de producten ook bij hen geregistreerd. Verder is de camera gekocht bij een Nikon authorized dealer, dus over de garantie maak ik me niet zo'n zorgen.
Het verhaal dat voor sommige producten er geen NL-handleiding bestaat klopt wel en wordt door Nikon ook op hun website vermeld. Van de D700 is dit niet het geval, want er is wel gewoon een NL pdf versie van beschikbaar. Daar kan ik me voorlopig wel mee redden, maar het is gewoon handig om een compact boekje te hebben voor als je eens niet online bent.
Het verhaal dat voor sommige producten er geen NL-handleiding bestaat klopt wel en wordt door Nikon ook op hun website vermeld. Van de D700 is dit niet het geval, want er is wel gewoon een NL pdf versie van beschikbaar. Daar kan ik me voorlopig wel mee redden, maar het is gewoon handig om een compact boekje te hebben voor als je eens niet online bent.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een en ander kan allemaal nog te maken hebben met de leveringsproblemen van producten die vele Japanse bedrijven hebben als nasleep van de aardbeving en tsunami in Japan. Mogelijk is de beperkte voorraad in samenspraak met Nikon Japan door importeurs over diverse landen verdeeld. Kun je een fotowinkel in Nederland er wel op aankijken dat die geen goede service verleend als er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bijzit. Ik denk eerder dat je blij mag zijn dat je überhaupt een D700 hebt kunnen kopen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Léon Obers schreef: Kun je een fotowinkel in Nederland er wel op aankijken dat die geen goede service verleend als er geen Nederlandse gebruiksaanwijzing bijzit. Ik denk eerder dat je blij mag zijn dat je überhaupt een D700 hebt kunnen kopen.
Service gaat bij mij verder dan alleen het aankoopmoment en ik ben van mening dat indien er een handleiding niet in de taal geleverd wordt, de fotozaak zich er wel voor mag inzetten om dit alsnog te regelen voor een klant. Indien er in z'n geheel niet aan te komen is dan houdt het op, maar om nu op het eerste verzoek van een klant te zeggen: "dat moet je zelf maar regelen" heeft niets te maken met de situatie in Japan.El Nino schreef:Ik heb zeker begrip dat het gezien de omstandigheden in Japan het misschien wat langer kan duren en dat je je intussen een beetje moet behelpen met een PDF wat for the time being helemaal geen punt is.
Ze hadden ook kunnen reageren door te zeggen: "meneer wij gaan een NL-handleiding voor u aanvragen, mogelijk is de levertijd hiervan iets langer door de beperkte beschikbaarheid, maar zodra deze binnen is sturen we hem even naar uw huisadres of bellen we u dat hij klaar ligt".
Hierover is een leuk filmpje op Youtube van Lebbis: Welcome to Paradise - scene Terrasje.......
Laatst gewijzigd door El Nino op di mei 10 2011 7:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Ik vraag mij werkelijk af hoe het komt dat er een Nederlands garantie bewijs tezamen met een Duitse handleiding in één doos zit.
Is Nikon Nederland de importeur of Nikon Duitsland?
En: is er in dat laatste geval sprake van grijze import?
Vindt het veel erger dat op de zonnekap een product van een Japans merk "made in China" staat........, doet toch een beetje afbreuk aan een premium product als Nikon....... ik bedoel dat hadden ze er ook af kunnen laten.Marten schreef: En: is er in dat laatste geval sprake van grijze import?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Als ik mij niet vergis, is Nikon Nederland al een aantal jaren onderdeel van Nikon Duitsland.Marten schreef:Ik vraag mij werkelijk af hoe het komt dat er een Nederlands garantie bewijs tezamen met een Duitse handleiding in één doos zit.
Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Dat laatste klopt: Nikon GmBH.
Maar de algehele import en distributie komt van Nikon Europe, en dat is een bv in Lijnden.
Maar de algehele import en distributie komt van Nikon Europe, en dat is een bv in Lijnden.
Ik had vorige week mijn Duitse d700-handleiding dus naar Ierland gestuurd, en heb gisteren keurig een NL handleiding retour gekregen. Prima geregeld zo!
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471