Stofdeeltjes in de zoeker, maar niet op de foto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Stofdeeltjes in de zoeker, maar niet op de foto

Bericht door Patrick » ma mei 02 2011 12:19 am

Brava schreef:
Patrick schreef:Goede kans dat dat hier geen oplossing voor gaat zijn! :!:
Ben je niet wat voorbarig Patrick waar baseer je dat op ??

Een paar weken geleden bij Chipclean geweest met zelfde probleem -voor zover ik kan lezen uit post- en is 100% opgelost met de schoonmaak beurt
Omdat je niet weet waar het zit. Er zijn heel wat plaatsen waar ze niet bij komen.

Maar ik zeg niet dat het geen oplossing zou kunnen zijn, maar het is echt niet zeker! Kwaad om het te proberen kan het in ieder geval niet...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ruudvw

Bericht door ruudvw » ma mei 02 2011 12:32 am

Jullie forum ververst te snel haha, ik ben nog bezig met typen en ik zie al een nieuwe reactie, haha.

Ik weet nu dus nog steeds niet wat ik moet doen... laten zitten waarschijnlijk, want een goede kans dat hier niks aan te doen valt

Maar dan? pfff.. sorry als ik lastig ben hoor....

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mei 02 2011 12:41 am

Ik had na de ''schoonmaak'' door het servicebdrijf van Nikon in Barcelona een nog vuilere cam teruggekregen en gezien de slechte reputatie van Finicon en mijn ervaring afgezien van een herhaal beurt. Moest voor werk in NL zijn en tussendoor naar Heumen gegaan 20 minuten wachten en klaar tip top sensor spiegel matglas schoon terwijl ik daarvoor toch echt stof en spatten (?)in de zoeker had. K'ga in het vervolg dus voor de grote schoonmaak mijn camera opsturen naar NL t'is van de zotte ik weet het maar het is niet anders.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 02 2011 12:44 am

Dat klinkt in ieder geval hoopvol.

Vraag blijft of je het zou moeten doen voor wat hinderlijke stofjes in de zoeker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mei 02 2011 12:51 am

nee denk ik niet - afhankelijk van vervuiling- maar naast het zelf zwabberen gaat de camera minstens 1 x per jaar op voor de de grote schoonmaak en in tegenstelling tot veel andere bedrijven neemt Chipclean ook het camerahuis mee.

ruudvw

Bericht door ruudvw » ma mei 02 2011 1:04 am

Patrick schreef:Dat klinkt in ieder geval hoopvol.

Vraag blijft of je het zou moeten doen voor wat hinderlijke stofjes in de zoeker.
Wie zegt dat het hem zit in de zoeker? Ik heb zelf geen idee (na wat reacties wel iets meer hoe een cam in elkaar zit) maar toch blijft het voor mij nieuw.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mei 02 2011 1:57 am

ruudvw schreef:
Patrick schreef:Dat klinkt in ieder geval hoopvol.

Wie zegt dat het hem zit in de zoeker? Ik heb zelf geen idee (na wat reacties wel iets meer hoe een cam in elkaar zit) maar toch blijft het voor mij nieuw.
Wellicht niet helemaal 100% correct verwoord, maar ik doelde op je openingspost:
Ik was vanmiddag bezig met fotograferen toen ik een flink aantal stofdeeltjes zag toen ik door de zoeker van mijn camera keek.
Anders en beter verwoord: "Vraag blijft of je het zou moeten doen voor wat hinderlijke stofjes die niet zichtbaar zijn op foto's maar slechts zichtbaar zijn kijkend door de zoeker."

henkD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door henkD90 » ma mei 02 2011 10:09 am

Chipclean is absoluut een aanrader voor het reinigen van de camera ( ben er al een paar keer geweest) , maar het interne stof is bij mij ook niet geheel weg helaas.
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

Brava
Forumlid
Forumlid

Bericht door Brava » ma mei 02 2011 10:17 am

Zou o.a. dat geblaas met de blaaspeer niet een oorzaak kunnen zijn van stof op de onmogelijkste plaatsen bijvoorbeeld stof is al aanwezig en je blaast het nog verder het camerahuis in? Chipclean adviseert ook om de blaaspeer niet te gebruiken (wat ik nu ook aan het uittesten ben) ivm ingeblazen stof etc.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » ma mei 02 2011 12:03 pm

Hier nog een fan van Clipclean.
Die genoemde stofjes op het prisma etc zijn mij helaas ook bekend.
Ik wissel nogal veel objectieven - ringen - balgen en microscopen.
Ik kom er twee keer per jaar met mijn handel, body en objectieven.
Voor die 100 Euro per jaar (50 voor de D700) heb ik elke keer weer een brandschone kamera en objectievenserie.
Ook het stof dat ik in de zoeker zag is dan weg.
Wat niet wegneemt dat het mogelijk wel op een plaats ( is gaan zitten / blaasbalg) kan zitten waar hij ook niet bij kan.
Je kunt hem gerust een veer in zijn.. duwen, hij leest toch niet mee op ons forum. (Canonfan)

ruudvw

Bericht door ruudvw » ma mei 02 2011 10:22 pm

Inmiddels zijn de stofdeeltjes dus ook op mn foto's te zien... Moet hem dan toch maar wegbrengen/opsturen...

Stof is net water, het kruipt overal tussen... maarja was te verwachten, ik wissel nogal vaak van lens.

Jasper
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jasper » di mei 03 2011 12:38 am

ruudvw schreef:Inmiddels zijn de stofdeeltjes dus ook op mn foto's te zien... Moet hem dan toch maar wegbrengen/opsturen...

Stof is net water, het kruipt overal tussen... maarja was te verwachten, ik wissel nogal vaak van lens.
Met al dat stof, zou ik nu maar een uitstapje naar Chipclean maken, zoals al genoemd werd.

Jasper.
Groeten, Jasper.
Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”