Laptop en kalibratie

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
HeYokah
Forumlid
Forumlid

Laptop en kalibratie

Bericht door HeYokah » di mei 03 2011 7:56 am

Hallo super veel wetende mede fotografen!

Ik heb alleen een Dell laptop,. waar ik mijn foto's ook op bewerk.
Gister weer merkte ik op een andere laptop dat mijn foto's schrikbarend verknald doorkwamen,..geen gezicht eerlijk gezegd.
andersom ,.zie ik vaak vrij fletse foto's voorbijkomen hier op de site,.. waar andere bleren dat de kleuren zo mooi zijn,..

Dus,.. kalibreren??,.... vraag,.. lukt dat ook goed op mn lapgetobje??? ik bedoel werkt dat anders of überhaupt dan op een grote comp???

Zit dan te kijken naar een X-Rite i1Display 2,... is dat een goede keus voor mij ehh,....mijn laptop,.
hahha ik denk niet dat iets mij nog goed kan Kalibreren,... verloren zaak,..

ik hoor graag wat meer wijsheid over wat te doen!!!

Yoka,.. verbouwereerd want mn laptop en ik hebben heus erg mooie fotootjes,..maar die wil je toch ook welderus laten zien!!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Laptop en kalibratie

Bericht door Léon Obers » di mei 03 2011 8:15 am

Veel schermen van een laptop zijn feitelijk niet eens 24 bits (8 bit per RGB-kanaal), en komen kleuren tot stand door dithering. In dat geval kan het scherm niet gekalibreerd worden met zo'n hard- en softwaresetje zoals een X-Rite i1.
Andere schermen voldoen wellicht ook niet aan het juiste type om er goed beeld op te kunnen beoordelen.

Het beste is een los scherm te kopen wat wel geschikt is voor foto-beoordeling en dat aan je laptop aan te sluiten. Moet de videokaart wel voldoende power en geheugen hebben om een 2e scherm eraan te kunnen hangen.
Dat is zo niet te beoordelen zonder de specs van de laptop te kennen.

Uitleg beeldschermen en welk paneel erin hoort te zitten: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=17628
Zie ook topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=24336
en topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=20734

De handigste websites met info over beelschermen:
http://www.prad.de/en" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tftcentral.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flatpanelshd.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di mei 03 2011 12:02 pm

Beste Yoka,
Leon geeft goede raad.
Maar het onderliggende probleem is vaak het volgende:

Een laptop nodigt uit tot gebruik op verschillende locaties (ouderen herinneren zich nog de reclames van mensen die computeren in het park...)
Daar zit een deel van het probleem: als je wilt investeren in de goede raad die Leon andraagt moet je je realiseren dat variaties in licht-omstandigheden iedere calibratie de das om doen.

Oftewel: een investering in enig calibratie-middel is alleen zinvol als je de laptop vervolgens slechts op 1 plek gebruikt, met constante (afwezigheid van) lichtinval.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » di mei 03 2011 12:33 pm

Dank Leon en Gijs voor de raad,.. heb inmiddels Dell gebeld,.. heb een andere video kaart nodig en dan een scherm met vga aansluiting ,.. daarna ene kalibratiescherm,. wie ow wie heeft er geld teveel en wil wel wat schenken??? pfff,... of tweede hands ideeën/opties????
wie heeft raad?
voorlopig zijn mijn foto's dus alleen bij mij op zn paasbest,.... denk ik zo :mrgreen: U bent allen welkom!!!! in mn Ger/Yurt!!!!

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 03 2011 12:50 pm

HeYokah schreef:ideeën/opties???? wie heeft raad?
Recht voor het scherm gaan zitten, en proberen alles zo goed mogelijk handmatig af te regelen op mijn screen check pagina.
http://www.fotograaf.cc/ScreenCheck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 03 2011 1:36 pm

HeYokah schreef:Dank Leon en Gijs voor de raad,.. heb inmiddels Dell gebeld,.. heb een andere video kaart nodig en dan een scherm met vga aansluiting ,.. daarna ene kalibratiescherm,. wie ow wie heeft er geld teveel en wil wel wat schenken??? pfff,... of tweede hands ideeën/opties????
wie heeft raad?
voorlopig zijn mijn foto's dus alleen bij mij op zn paasbest,.... denk ik zo :mrgreen: U bent allen welkom!!!! in mn Ger/Yurt!!!!
Een andere videokaart? Er zal toch wel standaard zo'n blauwe aansluiting op zitten? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » di mei 03 2011 2:04 pm

Patrick schreef:
HeYokah schreef:Dank Leon en Gijs voor de raad,.. heb inmiddels Dell gebeld,.. heb een andere video kaart nodig en dan een scherm met vga aansluiting ,.. daarna ene kalibratiescherm,. wie ow wie heeft er geld teveel en wil wel wat schenken??? pfff,... of tweede hands ideeën/opties????
wie heeft raad?
Een andere videokaart? Er zal toch wel standaard zo'n blauwe aansluiting op zitten? :huh:
Jep Patrick ,.. klopt,.. maar Dell meneer meende dat ie op mijn inspider 6400 beter vervangen kon worden door een 256mb NJ887
die dell overigens niet meer verkopen ,. werd aangeraden op internet op zoek te gaan,...

foto's maken is best heel erg leuk,.. dit is ge-lap-tob,... :frown:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 03 2011 2:21 pm

Test Dell Inspiron 6400: http://www.notebookcheck.nl/Testrapport ... 922.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mei 03 2011 2:34 pm

Vreemd. De eisen aan je videokaart zijn helemaal niet zo groot. Ik kan me niet voorstellen dat de bestaande videokaart daar niet aan zou voldoen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mei 03 2011 2:43 pm

Uit de test:
"De negatieve aspecten zijn een paar onvolmaaktheden van verwerking en middelmatige prestaties van processor en videokaart. "
Dan heb je het nog niet over een extra scherm eraan hangen.
Meestal kun je het laptopscherm zelf daarbij niet uitschakelen, en stuurt die videokaart dan twee schermen aan. Is al gauw te krap voor een laptop videokaartje.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » di mei 03 2011 3:15 pm

We hebben het hier gewoon maar over simpele foto's hoor, en niet over video of 3D applicaties.

Bijna iedere laptop geproduceerd in de laatste 10 jaar kan met gemak 2 schermen aansturen.
Ook kunnen ze allemaal het laptop display uitschakelen.

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » di mei 03 2011 9:50 pm

Fijn,.. mannen,.. lekker samen voor me uitzoeken wat wijsheid is,.... ik zit aan het einde van mn kennis met dit,.. verder ben ik net lelijk gevallen,. . een rib doet erg zeer boven mn borst en mn pols,.... heeft er nix mee te maken,.. maar ben jullie dankbaar voor wat hulp!!!

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”