belichting

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
patricia

belichting

Bericht door patricia » wo mei 04 2011 1:46 pm

Morgen gaat het dan echt gebeuren, de tweeling van mijn broer op de foto zetten. Ze zijn net 2mnd oud.

Nou had ik al e.e.a. opgezocht, gelezen etc.
Ik had een notitie gemaakt met de instellingen ed.
Nu kan ben ik even de kluts kwijt en vraag jullie mij weer even op te helderen :)

Ik had ergens gelezen om de sluitertijd op minimaal 1/100 te houden. Mijn niet-wiskundig brein weet het even niet meer.
Min. 1/100, ik snap dat 1/50 bijv. meer is en 1/150 minder, maar klopt dit nu ook in wat ze bedoelen.
Mijn idee is dat ik dus bijv. nog wel 1/80 kan instellen, of bedoelen ze het nu juist andersom????

Wie helpt mij verder?

gr patricia

Adriaan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: belichting

Bericht door Adriaan » wo mei 04 2011 2:18 pm

Patricia: minimaal 1/100 is dus de langste voorgestelde tijd. 1/125 is korter, 1/80 is langer.
Ook voor niet wiskundigen: een koek delen met 100 mensen geeft een kleiner stukje dan delen met 80 mensen!

patricia

Bericht door patricia » wo mei 04 2011 2:52 pm

ja, ik raakte in de war door me af te vragen wat ze met minimaal bedoelden, langere tijd of juist kortere tijd. 1/100 is langer dan 1/125, dat snap ik, maar als je het dan hebt over minimaal,naar mijn idee bedoelen we dan niet minder dan..., dan zou ik denken niet korter dan 1/100.
snap je het nog??????

Pluruk

Bericht door Pluruk » wo mei 04 2011 3:19 pm

Je zit bijna goed, met minimaal (b.v. 1/100e) bedoelt men niet langer dan (b.v. 1/80e) korter wel (b.v. 1/125e of meer 1/200e). Ik denk dat je dit bedoelt.

patricia

Bericht door patricia » wo mei 04 2011 3:25 pm

ok, snap het geloof ik..... ik weet nu in ieder geval dat de sluitertijd niet langer moet zijn dan 1/100.
bedankt voor de uitleg!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”