Negatieven scanner.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Negatieven scanner.

Bericht door Stingray » wo mei 04 2011 10:39 pm

Beste Forum'ers,

Graag wil ik een topic opstarten wb. negatieven scanners. Ik weet dat dit al eens een keer is gebeurt maar ik zoek naar een hedendaagse betaalbare scanner met voldoende features.

Graag jullie reactie of tips.

Mvrgr.,

Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Negatieven scanner.

Bericht door Skippy » wo mei 04 2011 10:58 pm

2e hands Minolta scanner, nu ze nog redelijk goedkoop te krijgen zijn. Nikon maakt ze niet meer en ze zijn 2e hands (te) duur.

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » do mei 05 2011 7:08 am

Wat wil je scannen? Alleen klenbeeld of ook middenformaat?
Say what you like
Do what you feel

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » do mei 05 2011 9:57 am

@Stingray: Hier zit ik ook mee dus ik blijf dit draadje volgen.
Groeten Marcel

Stingray
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Stingray » vr mei 06 2011 12:06 am

Hi Antoinette,

Ik wil enkel klein beeld scannen. De reden hiertoe is dat ik nog steeds analoog fotografeer en nog steeds ben ik eraan verknocht. Ik weet niet waarom maar ik zie nog steeds geen dringende reden om naar digitaal over te stappen.

Ik wil ooit eens een beetje gaan klungelen met ontwikkelen (ontwikkelzak, tankje en hop alweer een filmpje ontwikkeld) en dan lijkt het me een goed idee om een scanner bij de hand te hebben om mijn negatieven te digitaliseren en op te slaan.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb gebracht in mijn beweegredenen.

Mvrgr.,

Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr mei 06 2011 12:32 am

Stingray schreef:Ik wil enkel klein beeld scannen.
Daar ging ik al vanuit, vandaar mijn tip voor een 2e hands Minolta scanner. Google maar eens op "Minolta Dimage Scan" voor meer info.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mei 06 2011 7:16 am

lees deze ervaringen eens:
http://www.box.net/shared/x8xutlmm1r" onclick="window.open(this.href);return false;

fredje

Bericht door fredje » vr mei 06 2011 8:56 am

ik heb een ion film2sd pro en heb er meer dan 900 dia's mee in geschant
http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/914 ... eviews.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Frederix

Bericht door Frederix » vr mei 06 2011 9:57 am

Stingray schreef:Hi Antoinette,

Ik wil enkel klein beeld scannen. De reden hiertoe is dat ik nog steeds analoog fotografeer en nog steeds ben ik eraan verknocht. Ik weet niet waarom maar ik zie nog steeds geen dringende reden om naar digitaal over te stappen.

Ik wil ooit eens een beetje gaan klungelen met ontwikkelen (ontwikkelzak, tankje en hop alweer een filmpje ontwikkeld) en dan lijkt het me een goed idee om een scanner bij de hand te hebben om mijn negatieven te digitaliseren en op te slaan.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb gebracht in mijn beweegredenen.

Mvrgr.,

Stingray.
Hi Stingray,

Mijn opmerking heeft niet rechtstreeks met scanners te maken en is een beetje off-topic
[offtopic]
Je gaat mij toch niet vertellen dat je al jouw negatieven digitaal wil opslaan? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je kunt toch gewoon jouw negatieven opslaan? Beter en betrouwbaarder kan haast niet.

Ik denk dat ikzelf zo'n 57K negatieven heb (ik zal ze straks eens gaan tellen) , allemaal gescand in een resolutie van 300x200 pixels als een soort digitale contactdruk (jaaaren werk). Alleen de negatieven die werkelijk de moeite waard zijn ga ik serieus scannen en laat ik bv op dit forum zien.

Ik berg mijn negatieven daarentegen zorgvuldig op in negatiefbladen in ordners.
[/offtopic]

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 06 2011 10:01 am

De Epson V300/500/700 kunnen zowel kleinbeeld als midden formaat scannen

Frederix

Bericht door Frederix » vr mei 06 2011 10:35 am

Daniël schreef:De Epson V300/500/700 kunnen zowel kleinbeeld als midden formaat scannen
Ik heb zelf ervaring met de Epson V500, de resultaten voor kleinbeeld halen het bij lange na niet t.o.v. een filmscanner. Als TS het budget er voor heeft zou ik gaan voor een filmscanner, eventueel een 2e hands apparaat zoals door Skippy is gesuggereerd.

Daniël

Bericht door Daniël » vr mei 06 2011 10:50 am

Dat viel inderdaad wel wat tegen.

Max 1270 pixels.
Fred, wat adviseer je dan voor Middenformaat (6x6)

Frederix

Bericht door Frederix » vr mei 06 2011 12:25 pm

Daniël schreef:Dat viel inderdaad wel wat tegen.

Max 1270 pixels.
Fred, wat adviseer je dan voor Middenformaat (6x6)
Ik gebruik de Epson V500 voor middenformaat. Ik vind de resultaten best wel goed. Ongetwijfeld zal een filmscanner, die middenformaat aan kan, een beter resultaat geven. Voor mij volstaat de V500 hiervoor.

george013

Bericht door george013 » za mar 31 2012 3:53 pm

Mijn flatbedscanner met diaframe, HP, heeft het begeven. Ben nu zoekende naar een andere. Heeft iemand ervaring met de Canon 5600F?
George

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za mar 31 2012 4:45 pm

Ik heb een Minolta Scan Dual II. De eerste filmscanner met USB aansluiting die op de markt kwam. Goede resultaten, maar wat traag. Enkel kleinbeeld. Is inmiddels verouderd en drivers/software wordt misschien wel een probleem. VueScan (Hamrick) kan met deze (en veel meer) scanners omgaan.
Omdat ik al mijn analoge beelden wil gaan digitaliseren in hoge resolutie heb ik onlangs een Epson Perfection V700 Photo flatbedscanner gekocht. Reflecterend, kleinbeeld, rolfilm en vlakfilm. Razend snel en een vreselijk hoge resolutie. USB 2.0 en FireWire interface. Software is matig (instabiel, buggie en onhandig voor Mac). Je krijgt er wel een huis, tuin en keuken versie van Silverfast bij.
Over de resultaten ben ik meer dan tevreden; de Minolta gebruik ik niet meer.

Rolfim:
Afbeelding

Edit: typefout
Laatst gewijzigd door ArjanL op zo apr 01 2012 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”