Eeuw schreef:Morgen ga ik eens terug naar de winkel, maar ik kan natuurlijk onmogelijk à la minute bekijken of de Nikkor interessanter is voor mij dan de Sam. Is die wel net zo scherp en degelijk? Patrick, jij bent er gelukkig mee lees ik hier en daar. Vind je hem ook voldoende snel en fris?
Eerlijk gezegd heb ik 'm niet meer. Ik heb 'm ooit tweedehands-nieuw gekocht. Later kwam de verkoper bij me terug of hij 'm voor dezelfde prijs weer terug kon kopen. Dat vond ik wel een leuk idee en heb dat toen gedaan.
De reden dat ik er best afstand van wilde doen was voor mij dat ik vaak liever de 105 VR micro meezeul en de 85mm dan eigenlijk een beetje meer van hetzelfde is, zei het zonder macrofunctie. Wat eigenlijk onzin is (zet ze maar eens naast elkaar!). De lichtsterkte, het formaat, het gewicht. Eigenlijk een heel ander ding.
Het zou best kunnen dat ik er weer eentje koop als ik tegen een mooie aanloop voor een goede prijs.
Ik heb trouwens geen idee wat je bedoelt met "voldoende snel en fris"... Hij focust heel snel, in ieder geval op mijn D300s en ook op de D200 die ik hiervoor had.
Een dingetje: het bokeh van de 85mm f1.8D is heel fraai, maar niet zo mooi als dat van de 1.4D versie. De AFS versie ken ik niet uit eigen ervaring maar die is ook veel, veel duurder. Het enige dat ik wat minder mooi vind in het bokeh van de 1.8D zijn highlights, bijvoorbeeld kerstboomlichtjes. Dan zie je dat het een 7 lamellen diafragma is, wat ik wat minder fraai vind. Voor zoiets pak ik dus wel de 105 VR micro.
Kan je hier wat mee?