overbelichting
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: overbelichting
wat is de vraag,zie alleen dit.toepus schreef:[/img]https://lh4.googleusercontent.com/_zvjUujab2ZM/TcTmCz_ZDUE/AAAAAAAAABQ/cLgm7T-um8Q/s144-c/7Mei2011.jpg[img]
na even zoeken foto jongen en meisje met volle flits van voren.
plaats de foto even over er is iets fout gegaan met plaatsen
gr bert
Laatst gewijzigd door a vgastel op za mei 07 2011 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Op de een of andere manier heb je de eind- en begintag verwisseld. [/img] is je eindtag en [img] je begin.
George
George
- plincky
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Hier de foto maar wel super klein.

Nu missen we nog steeds de vraag natuurlijk. Of hij wilde alleen melden dat hij overbelicht was

Nu missen we nog steeds de vraag natuurlijk. Of hij wilde alleen melden dat hij overbelicht was

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Zo gaat het beter:
Resultaat:

Tja, knalhart inflitsen. Dan krijg je dit. Goed flitsen is helemaal niet zo makkelijk; dat moet je leren. Op je camera afgaan is in dit soort gevallen niet echt mogelijk, je moet het echt zelf instellen.
Code: Selecteer alles
[img]https://lh4.googleusercontent.com/_zvjUujab2ZM/TcTmCz_ZDUE/AAAAAAAAABQ/cLgm7T-um8Q/s912/7Mei2011.jpg[/img]

Tja, knalhart inflitsen. Dan krijg je dit. Goed flitsen is helemaal niet zo makkelijk; dat moet je leren. Op je camera afgaan is in dit soort gevallen niet echt mogelijk, je moet het echt zelf instellen.
- Léon Obers
- Forumlid
En gezond fotografisch verstand erbij gebruiken.
Door de flinke donkere ruimte erachter zal de lichtmeting gauw kiezen voor meer licht om de achtergrond wat helderder proberen te krijgen, dat is dan te licht voor het hoofdonderwerp zelf. Belichtingscorrectie naar beneden zetten of die van de flitser naar beneden.
In die soort gevallen helpt het ook door meer afstand tot het onderwerp te nemen. Dan wordt het contrast in verlichting minder groot tussen hoofdonderwerp en de achtergrond.
Verder ISO omhoog, diafragma meer open en proberen het aanwezige licht meer aandeel te laten zijn in de opname.
Door de flinke donkere ruimte erachter zal de lichtmeting gauw kiezen voor meer licht om de achtergrond wat helderder proberen te krijgen, dat is dan te licht voor het hoofdonderwerp zelf. Belichtingscorrectie naar beneden zetten of die van de flitser naar beneden.
In die soort gevallen helpt het ook door meer afstand tot het onderwerp te nemen. Dan wordt het contrast in verlichting minder groot tussen hoofdonderwerp en de achtergrond.
Verder ISO omhoog, diafragma meer open en proberen het aanwezige licht meer aandeel te laten zijn in de opname.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Toffe bovenstaande tips eerst proberen.
Wat mij laatst wel aardig lukte in ogenschijnlijk gelijke omstandigheden: externe flits uitzetten, onderwerp belichten op de P-stand (verhoog gerust de ISO wat), gegevens onthouden, draaiwiel naar M-stand, gegevens overnemen van P-stand, flits aanzetten (TTL) en omhoog richten (tenzij je onder een carpoort staat, dan naar achter) en afdrukken.
Hopelijk staan je figuranten er nog als je klaar bent
Wat mij laatst wel aardig lukte in ogenschijnlijk gelijke omstandigheden: externe flits uitzetten, onderwerp belichten op de P-stand (verhoog gerust de ISO wat), gegevens onthouden, draaiwiel naar M-stand, gegevens overnemen van P-stand, flits aanzetten (TTL) en omhoog richten (tenzij je onder een carpoort staat, dan naar achter) en afdrukken.

D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Léon Obers
- Forumlid
Ik kan me niet voorstellen wat het voor nut heeft om je flitser in dergelijke omstandigheden naar boven te richten. Je hebt geen wit plafond waartegen het flitslicht reflecteert. Heeft het flitslicht geen functie, kun je de flitser net zo goed uitzetten.Tien schreef:flits aanzetten (TTL) en omhoog richten
In het geval dat je bedoelt flitser met een bounce-kapje, heeft ook dat in dergelijke gevallen geen zin.
Je gooit alleen lichtvermogen wat er aan de bovenkant uitkomt weg, wat in dat geval geen aandeel heeft in de opname.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
pak dan de groene stand zonder flits iso autoTien schreef:Toffe bovenstaande tips eerst proberen.
mvgr bert
mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Behalve de filts omhoog richten in deze situatie, lijkt me dat de rest van de tip goed en niet hetzelfde teweeg brengt als de 'groene' stand zonder flits met auto iso. Deze tip ben ik overigens vaker tegengekomen en ook al eens geprobeerd. De achtergrond was goed belicht, en het hoofdonderwerp was goed uitbelicht door de flitser.a vgastel schreef:pak dan de groene stand zonder flits iso autoTien schreef:Toffe bovenstaande tips eerst proberen.
mvgr bert
Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
En zodra je de flitser aanzet gaat de sluitertijd naar 1/60. Sorry, geen handige tip.a vgastel schreef:pak dan de groene stand zonder flits iso autoTien schreef:Toffe bovenstaande tips eerst proberen.
mvgr bert
Weet even niet of je op groen of op mij reageert maar als je de gegevens onthoudt van de P stand en ze instelt in de M stand, waarop je hem laat staan als je de flitser aandoet, gaat de vlieger toch op.Tom schreef: En zodra je de flitser aanzet gaat de sluitertijd naar 1/60. Sorry, geen handige tip.
Groene stand vind ik sowieso in deze situaties behelpen, zeker als je ook nog een opklapflits hebt die dan in actie komt.
En als het echt vrij donker is, voorbij schemer, zou ik hem toch iets, eigenlijk best veel, omhoog richten. Maar goed, het blijft proberen. Hangt ook van het weer af (nevel), de genoemde afstand, hoe donker het echt is, wat je wil met de achtergrond, of er net een duif komt overvliegen. Gewoon eens doen en kijken wat er gebeurt. Ik heb er best geestige platen mee gemaakt bij wijze van experiment.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Léon Obers
- Forumlid
Wat wil je daarmee bereiken dan?Tien schreef: En als het echt vrij donker is, voorbij schemer, zou ik hem toch iets, eigenlijk best veel, omhoog richten.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Je bereikt ermee dat je batterijen eerder leeg zijn...Léon Obers schreef:Wat wil je daarmee bereiken dan?Tien schreef: En als het echt vrij donker is, voorbij schemer, zou ik hem toch iets, eigenlijk best veel, omhoog richten.

Weet ik het, ik heb het gewoon geprobeerd nadat ik verblind was door VW Golfjes met bestuurders met petjes op en nep-xenon: strooilichtLéon Obers schreef:Wat wil je daarmee bereiken dan?Tien schreef: En als het echt vrij donker is, voorbij schemer, zou ik hem toch iets, eigenlijk best veel, omhoog richten.