flitslicht schreef:Het is zo, of schijnt zo te zijn (want ik heb het nooit geprobeerd), dat je met de huidige DSLR's nooit meer dan iets van f/2,5 in je zoekerbeeld ziet. Heb je dus een f/1.4 lens of een f/2.8 lens dan is het zoekerbeeld bij beide (praktisch) gelijk. Het heeft dan ook geen zin om een lens sneller dan f/2.5 te kopen om een helderder zoekerbeeld te krijgen. .
Als ik het diafragma op f/2.8 instel en de preview knop in druk wordt het donkerder en zie ik in feite het verschil tussen beide. Da's dan toch opmerkelijk.
flitslicht schreef:........... Of dit met de D7000 ook lukt weet ik eigenlijk niet, dat hangt ervan af of je het matglas eruit kunt halen.
Ja hoor, het kan eruit.
Léon Obers schreef:Dat lijken me allemaal wel heel rigoureuze stappen om met een nieuwe camera die Eeuw nog niet zolang heeft daarmee aan de gang te gaan. Dan zou ik toch eerder kiezen voor een andere lens zonder die problemen als oplossing.
Daar heb ik ook alle vertrouwen in.
Skippy schreef: 
Tja, ik snap nog steeds niet waarom je waarom je dan voor de Samyang gekozen hebt. Als je meestal tussen de f4 en f8 schiet dan heb je toch weinig aan de meerwaarde (meer lichtsterkte) van de Samyang en ben je toch meer gebaat bij de probleemloze AF van de Nikon?
Als deze Samyang f/1.8 was geweest had ik hem ook gekocht. Zoals eerder gezegd boeit me die 'f/1.4 gekte' niet. De scherpte en onscherpte spreken me veel meer aan dan de Nikon varianten. Inmiddels heb ik talloze voorbeelden gezien van de f/1.8 en dat is niet wat ik zoek. Zelfs de f/1.4 Nikkor overtuigt me niet. Misschien de nieuwste wel, weet ik niet, maar dat geld wil ik gewoon niet uitgeven. Deze Samyang heeft deze geweldige eigenschappen en daar ben ik voor gevallen. Zoals je begrijpt heb ik hem nog geen week in huis gehad en kan daarom nog niet precies zeggen hoe die lens ingezet gaat worden. Misschien dat ik hem toch meer wijd open ga gebruiken, wie weet. Het is in ieder geval niet de hoofd-reden.