Kreeg op mijn beurt, via pb een vraag, in verband met deze lens.
Als jullie mij toestaan behandel ik de vraag in dit topic.
De vraag komt er op neer waarom een
43mm. verloopring, in combinatie met Nikon BR 2A omkeerring gebruiken, om de lens op de camera te bevestigen?
Antwoord.
Om een lens omgekeerd op de camera te bevestigen, gebruiken we een omkeerring.
Vooraan bevat een lens schroefdraad, hierop kan je filters aansluiten,
je kan de lens door middel van deze schroefdraad, ook op bijvoorbeeld een omkeerring schroeven, dan dient ze als omgekeerde lens.
Vaak wordt een 50mm. lens met filtermaat 52mm. gebruikt als omgekeerde lens.
De Nikon BR2A omkeerring, heeft 52mm. schroefdraad, en is dus geschikt om alle lenzen met filtermaat 52mm. omgekeerd op de camera te bevestigen.
Willen we de vergrotingslens omgekeerd gebruiken, dan past deze niet op de Nikon BR2A omkeerring.
Op deze vergrotingslens zit vooraan 43mm schroefdraad, heeft dus filtermaat 43mm. om het zo uit te drukken.
Let op: verschillende vergrotingslenzen, kunnen verschillende diameters hebben.
We hebben voor deze vergrotingslens, een omkeerring nodig, die 43mm. schroefdraad heeft.
Heb geen idee of deze bestaan.
Heb je reeds een Nikon BR2A omkeerring, dan is het eenvoudig op te lossen met een verlloopring 43-52 mm.
Deze verloopringt moet van het type step up zijn.
Het ziet er dan zo uit.
Onderaan zit de vergrotingslens.(omgekeerd)
Deze is op de verloopring geschroefd via 43mm. schroefdraad, die zich vooraan op de lens bevindt. (vooraan, want achteraan is de schroefdraad 39mm.)
Op de verloopring komt de omkeerring met 52mm. schroefdraad.
De omkeerring komt tenslotte op de camera, of de balg, alles wat een Nikon F-mount heeft.
Zo hebben we, voor weinig geld, een configuratie waarmee we macro foto's kunnen maken.
Hieronder een afbeelding met de 4 componenten.
Camera.
Nikon BR-2A omkeerring.
Step up ring 43-52
Schneider Kreuznach Componon -S 50mm. 2.8 vergrotingslens.(omgekeerd)