Tien schreef:Ik heb een SB-600 die net niet helemaal recht naar boven kan voor mijn gevoel, maar hij stond in zijn maximale rechte stand.
Dan is er kennelijk iets met het mechanisme van die flitser. Omdat het huis van de flitser net een tikkeltje naar voren schuin staat op de camera, zou de kop zelfs net een tikje "achterover" (in een knik) gekanteld kunnen worden ten opzichte van het huis.
Zoals gezegd, er zit bij opname 2 een relatief sterke overgang van licht tussen de 3e en 4e plank (en 7e en 8e) die als zodanig naar voren komt als een kop niet recht gekanteld is. Verder zit er een harde "flits-schaduw" in het schuurtje die weinig anders is als wat je met het rechtstreeks flitsen laat zien, alleen veel minder helder. Daaruit kun je opmaken dat de kop niet recht naar boven schijnt. Bij wel rechtstandige plaatsing is er namelijk geen mogelijkheid dat licht van de flitser zo "sterk" rechtstreeks het onderwerp verlicht. Dat laten mijn eigen opnamen zien, en die van Bert. Indirect licht via reflectie van bijv. een wand of gevel pal achter je (dan zou je letterlijk zelf tegen de muur moeten staan) geeft andere schaduwen en krijg je beslist geen harde licht overgangen zoals te zien tussen 3e en 4e plank (en 7e en 8e).
Tien schreef:Opname drie, met een paar graden gekantelde, maar zeker naar boven gerichte, flits is voor mij een leuk bruikbaar iets
Maar die belichting wat je daar ziet komt niet van je flits maar van het reeds aanwezige licht door de lange sluitertijd.
Als je een opname had gemaakt met die sluitertijd zonder flits had die er nauwelijks anders uitgezien.
Tien schreef:
Tuurlijk is het overduidelijk dat daarmee de lens in schaduw komt maar we hadden het over licht toch?
Waarom die SB-600 dan niet gewoon gebruiken en naar voren richten?
Het gaat om goede opties die de TS kan gebruiken. Niet simpel over licht met daarin schaduwen wat ook niet bruikbaar is.
Tien schreef:
De methode is praktisch absoluut bruikbaar, nogmaals, nadat je ook de andere tips in acht neemt en speelt met de sluitertijd.
Sluitertijd doet nauwelijks iets met die flits maar met het reeds aanwezige licht. Dan benut je die flitser dus niet.
Dan houdt je IMO jezelf voor de gek dat het iets zou uithalen om de flitser op die manier te gebruiken.
En sorry, geen één van de opnamen zou ik zo als resultaat aan mensen willen voorschotelen. Dat is voor mij echt allemaal onbruikbaar. Mislukte foto's.