P300 macro

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's
Plaats reactie
fremitus

P300 macro

Bericht door fremitus » zo mei 08 2011 11:18 pm

De P300 kan, in macrostand op 3 á 4 cm als kortste stand scherp schieten.
Maar wat is in macrostand nu de maximum afstand? Daar wordt nooit iets over verteld.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: P300 macro

Bericht door Hans Braakhuis » ma mei 09 2011 7:34 am

Heb geen P300 maar met mijn camera (in de dichtbij instelling) kan ik de camera met de voorzijde op de TV gids leggen en moet hem dan iets schuinhouden om toch nog ergens wat licht te vangen. Werkafstand is dan iets van 3 tot 5 millimeter. Je krijgt dan een beeld dat iets van 36 millimeter breed is. Omgerekend zal dat dan 1:3 à 1:4 zijn.
Meestal werkt een macro instelling alleen in de groothoekstand.

Met m'n oudere Coolpixen ongeveer dezelfde ervaring.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 09 2011 9:09 am

fremitus schreef:De P300 kan, in macrostand op 3 á 4 cm als kortste stand scherp schieten.
Maar wat is in macrostand nu de maximum afstand? Daar wordt nooit iets over verteld.
Oneindig. De afstand om landschappen te fotograferen. Het bereik is alles er tussenin. Dus van 3 cm tot oneindig.
Te vinden in de gebruikshandleiding blz 181onder de specificaties.
Vriendelijke groet, Léon Obers

fremitus

Bericht door fremitus » ma mei 09 2011 10:32 am

Léon Obers schreef:Oneindig. De afstand om landschappen te fotograferen. Het bereik is alles er tussenin. Dus van 3 cm tot oneindig.
Te vinden in de gebruikshandleiding blz 181onder de specificaties.
181. Oneindig. Had ik ook gelezen maar leek me zo vreemd en overbodig.
Als ook de macro tot oneindig kan, waarom dan bij 'gewoon' gebruik macro OFF zetten?
Wat doet macro dan anders?
Of zou het Marketing zijn? "Kijk eens. Deze kan ook op macro".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mei 09 2011 10:48 am

Dat heeft meer te maken met de keuze voor een aantal automatische Jip en Janneke functies van de camera.
Bij macro heb je doorgaans maar weinig scherptediepte. Met de mode "macro" zal wellicht meer prioriteit gegeven worden aan een iets kleinere diafragma-opening, als tegenhanger van bijv. een "sportstand" waar juist een snelle sluitertijd prioriteit krijgt.
Sommige functies zoals "Onderwerp volgen" of "Gezichtsprioriteit volgen" (bij AF) worden uitgeschakeld in de macrostand. Te vinden in de gebruiksaanwijzing.
Vanuit dat gegeven is dan simpel te beredeneren waarom er een aparte knop "macro" is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Coolpix”