D200 lichtmeter zichtbaar op A

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
sanderdg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D200 lichtmeter zichtbaar op A

Bericht door sanderdg » do mei 12 2011 8:23 am

Als ik mijn D200 op S zet, zie ik de lichtmeter in de zoeker. ALs ik hem op A zet, heb ik dat niet. Is het mogelijk om op beide standen de lichtmeter zichtbaar te maken en zo ja, waar in het menu moet ik zijn? :D

Dank.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: D200 lichtmeter zichtbaar op A

Bericht door Léon Obers » do mei 12 2011 9:03 am

Dag, welkom op het forum (je eerste bericht).

In zowel de stand S als A zal de lichtmeter onder normale lichtomstandigheden helemaal niet zichtbaar zijn in de zoeker.
Alleen als het bereik van de sluitertijd/diafragma combinatie buiten de mogelijkheden gaat vallen van de heersende lichtomstandigheden komt de lichtmeter tevoorschijn en geeft aan hoeveel onder- of overbelichting er is.

Omdat een reeks van automatisch te kiezen diafragmawaarden door de camera bij een zelf gekozen sluitertijd (bij stand S) relatief beperkt is, kom je makkelijk aan een situatie dat de camera geen juiste diafragmawaarde erbij kan kiezen bij de aanwezige lichtomstandigheden, en toont dan de lichtmeter met de afwijking erbij.
(Bijv. bij zeer slechte lichtomstandigheden en je stelt een sluitertijd in van 1/2000 sec. bij gebruik van een lens met maximale opening van f2.8 kan die waarde onder die omstandigheid niet voldoende zijn, maar je hebt nu eenmaal niet meer en dan krijg je onderbelichting).

Andersom in de stand A als je zelf een diafragma kiest is het bereik dat de camera automatisch een sluitertijd erbij kiest heel groot.
Het kan van vele seconden (30) tot 1/8000 sec. gaan. Je zit dan niet makkelijk buiten een bereik van de mogelijkheden.
Dus de situatie dat je een lichtmeter gaat zien met de afwijking in de belichting omdat het buiten het bereik gaat vallen is bijzonder klein.

Als je zelf een + of - correctie instelt is ook dat te zien in de zoeker.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 12 2011 9:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

sanderdg
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D200 lichtmeter zichtbaar op A

Bericht door sanderdg » do mei 12 2011 9:16 am

Hoi Léon,

Hmm, je hebt inderdaad gelijk.. ik was er heilig van overtuigd dat het kon. Ben in de war dan vrees ik :( Bedankt voor de antwoord.

Ben inderdaad nieuw hier, en gelijk maar even lid geworden van de 'club' :D

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”