https://picasaweb.google.com/siesign/20 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan ze ook op.
alle foto's helemaal wit!
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: alle foto's helemaal wit!
En er wordt gedoeld op het smalle zwarte 'palletje' aan de achterkant van het objectief (je lens). Het zit net langs de opening aan de achterkant. Als je door de lens kijkt en dat 'palletje' op en neer beweegt moet het diafragma binnenin sluiten en openen. Het moet soepel lopen, kracht zetten moet niet nodig zijn!presies schreef:Ik heb geen andere lens. Je bedoelt toch het handeltje in de body, aan de zijkant.?
Er zit geen EXIF informatie bij die foto op Flickr. *edit: Wel bij de foto op Picasa). Wel vreemd want de variatie in de exif geeft m.i. geen reden voor deze extreme resultaten. Dat gezegd hebbende, die kleuren zijn ook heel vreemd (roze!). Dat duidt misschien op meer dan alleen een belichtingsprobleem. Het kan valschade zijn, maar aangezien je camera het soms wel goed doet kunnen het ook nog vuile contactpunten zijn (ik hoop het voor je want dan valt het mee). Een collega van me heeft mijn D40 overgenomen en die had vergelijkbare problemen, totdat de contactpunten waren schoongemaakt.
De contactpunten zijn de metalen 'bolletjes' achter aan de zijkant van je objectief. Die maken contact met contactpunten in je camera aan de binnenzijde van de mount (de metalen ring van je camera). Als de contactpunten vuil zijn kun je hele rare effecten krijgen (zoals overbelichting/verkeerde metingen). Ik het dat eens gehad met een 35mm lens op mijn D90, foto's werden soms wit en kregen rare kleuren (klinkt bekend, niet?).
Maar het kan ook zijn dat bij de val de mount verbogen is waardoor je slecht contact hebt, en dan wordt het een dure grap. Hoe is de camera precies gevallen (landde hij op het objectief of op de body, van hoe hoog etc.)?
Maar maak dus in ieder geval de contactpunten van je objectief eens schoon. Die van de camera kun je ook schoonmaken maar dan moet je wel een beetje oppassen. Als je dat niet durft kun je naar een fotozaak gaan. Wat je dan wel even kunt proberen is om het objectief een paar keer achter elkaar van je camera te halen en er weer op te zetten, dat zorgt meestal (tijdelijk) ook voor beter contact omdat het vuil er dan 'afgeschraapt' wordt. Maar het is meestal geen permanente oplossing.
Spul waarmee je foto's maakt...
Dat werkt prima.En er wordt gedoeld op het smalle zwarte 'palletje' aan de achterkant van het objectief (je lens). Het zit net langs de opening aan de achterkant. Als je door de lens kijkt en dat 'palletje' op en neer beweegt moet het diafragma binnenin sluiten en openen. Het moet soepel lopen, kracht zetten moet niet nodig zijn!
Hij is zachtjes gevallen op de body, maar heeft het daarna nog goed gedaan. Ineens, zo'n twee weken later, deed ie het niet meer goed.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met name deze foto vind ik vreemd: http://www.flickr.com/photos/38570994@N ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
De rechterkant is helemaal wit. In het onderwerp lijkt daar geen verklaring voor te zijn waarom het daar nog lichter zou moeten zijn in vergelijking met de rest.
Ook links over 1/3 deel zit er een onregelmatige meer heldere baan. Niet alleen in de glanzende tegels (verklaarbaar) maar ook in het kleed.
Het zou nog wel enigszins in de helderheid van het onderwerp te verklaren kunnen zijn, het rechterdeel helemaal wit in ieder geval niet.
Dat helemaal links iets donkerder weglopend gedeelte zou mogelijk aan een extreme oversturing van een sensor kunnen liggen.
Bij totale onderbelichting en oppeppen van het signaal zie je dikwijls het tegenovergestelde bij camera's. Dat verbaast me dus wat minder.
Ik denk dat het een ritje Nikon Service wordt, maar of dat nog economisch rendabel is voor dit model valt te betwijfelen.
De rechterkant is helemaal wit. In het onderwerp lijkt daar geen verklaring voor te zijn waarom het daar nog lichter zou moeten zijn in vergelijking met de rest.
Ook links over 1/3 deel zit er een onregelmatige meer heldere baan. Niet alleen in de glanzende tegels (verklaarbaar) maar ook in het kleed.
Het zou nog wel enigszins in de helderheid van het onderwerp te verklaren kunnen zijn, het rechterdeel helemaal wit in ieder geval niet.
Dat helemaal links iets donkerder weglopend gedeelte zou mogelijk aan een extreme oversturing van een sensor kunnen liggen.
Bij totale onderbelichting en oppeppen van het signaal zie je dikwijls het tegenovergestelde bij camera's. Dat verbaast me dus wat minder.
Ik denk dat het een ritje Nikon Service wordt, maar of dat nog economisch rendabel is voor dit model valt te betwijfelen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mei 12 2011 10:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Zowel je sluitertijd als diafragma veranderen. Je exposure program = 0, not defined.
Probeer eens op M foto's te maken en te plaatsen.
George
Probeer eens op M foto's te maken en te plaatsen.
George
Mag ik jullie eerst nog eens bedanken voor alle hulp. Heel fijn.
Hij doet nu ineens niet meer 'raar'. Ik heb in M foto's gemaakt en in Auto, maar die lijken normaal. Heeft weinig zin die te posten toch?
Hij doet nu ineens niet meer 'raar'. Ik heb in M foto's gemaakt en in Auto, maar die lijken normaal. Heeft weinig zin die te posten toch?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Als ze er normaal uitzien, dat geloven we wel, hoef je ze niet te posten als je dat verder goed vindt.
Maar het probleem kan later nog opnieuw de kop opsteken, dus houdt het in de gaten.

Maar het probleem kan later nog opnieuw de kop opsteken, dus houdt het in de gaten.
Vriendelijke groet, Léon Obers