toestel drukt bij 70mm niet af

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
remco66

toestel drukt bij 70mm niet af

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 11:51 am

ik wou een makro shot doen, maar als ik de lens ingezoomd op 70 laat staan wordt de foto niet afgedrukt.

ook op auto stand.

maar via het scherm wel nu, niet via de zoeker.

via de scherm steld hij hem ook niet scherp.

hoe kan dat?
Laatst gewijzigd door remco66 op vr mei 13 2011 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: toestel drukt bij 70mm niet af

Bericht door Léon Obers » vr mei 13 2011 11:53 am

Misschien buiten het scherptebereik. Afhankelijk van de instellingen van de camera blokkeert de ontspanknop totdat AF zich heeft ingesteld en gecheckt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr mei 13 2011 11:54 am

Bij gebrek aan meer info (camera, lens, etc) zou ik denken dat er niet afgedrukt kan worden omdat er niet scherpgesteld is, als je met macro bezig bent dan kun je binnen de minimale scherpstelafstand van de lens zitten. Kan ook dat je onvoldoende contrast hebt om scherp te stellen.

In principe mag het niet liggen aan de zoomstand.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

remco66

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 12:20 pm

ja ik denk dat ik het door heb

ik ging iets meer naar achteren en toen drukte hij hem wel af, en hij kon hem scherp stellen

sorry voor de vraag, dacht echt dat er wat fout was

ik denk dat ik de buurman[fotograaf] maar eens ga lastig vallen, en hem om tips vraag

remco66

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 12:20 pm

remco66 schreef:ja ik denk dat ik het door heb

ik ging iets meer naar achteren en toen drukte hij hem wel af, en hij kon hem scherp stellen

sorry voor de vraag, dacht echt dat er wat fout was

ik denk dat ik de buurman[fotograaf] maar eens ga lastig vallen, en hem om tips vraag
ik heb een D3100 met nikkor 70-300 VR

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr mei 13 2011 12:36 pm

Tsja,
Dat is inderdaad een mooi ding, maar absoluut geen macro-objectief. Kleinste scherpstelafstand is 1,5 meter. Alles wat dichterbij is kan hij dus gewoon niet scherp krijgen en als je dan de AF op focus prioriteit hebt staan weigert de camera inderdaad af te drukken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

remco66

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 1:34 pm

goed om te weten

zal voortaan de standaard lens gebruiken.

Thanks!

remco66

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 1:45 pm

ik zoek trouwens een camera tas

die nikon tas heb ik niets aan

hij moet groot genoeg zijn voor mijn camera met de 70-300 er aan bevestigd

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr mei 13 2011 2:31 pm

Je kunt in de instellingen van de camera wel aanpassen of hij ook mag afdrukken als er niet is scherp gesteld. In sommige gevallen is dat wel handig maar bij macro wil je uiteraard wel scherpe plaatjes dus heeft het weing toegevoegde waarde lijkt mij. (hoewel deze blokkering bij mij overigens standaard uit staat)
Fin.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr mei 13 2011 2:43 pm

Ga naar je plaatselijke dealer. Hmm, klinkt dat vreemd. Meestal worden dealers opgepakt, euh maar goed.
Die delaer heeft tassen genoeg. Kwestie van uitzoeken wat jou en je Nikon past.
Ik heb 2 tassen. Een kleinere Nikon tas voor mijn camera en 2 objectiven en een grotere met nog veel meer rotzooi er in. Het ligt er maar net aan wat ik van plan ben te gaan doen welke tas er mee gaat.
Een goede tas is niet goedkoop dus denk goed na. Als je nog wilt uitbreiden met objectieven, grip, flitser e.d. kun je dat beter al vast bedenken en een grotere kopen. Als je het nog niet zeker weet koop dan een goekope kleinere tas. Die zul je ook blijven gebruiken als er niet zo veel prularia mee hoeft. Althans zo is mijn ervaring. :wink: Terug lezend zie ik dat je al een kleinere tas hebt.

Ga je veel lopen? Dan is een rugzak misschien iets voor je.
Zelf ga ik nu op zoek naar een bodywarmer waar ik mijn prul in kwijt kan.
Dan kan ik zonder tas op pad. :)

Even terug naar je Macro opname.
Als jij die met je standaard objectief gaat doen kun je wel dichterbij staan om scherp te stellen maar, de vergrotingsfactor is ook vele malen kleiner. Daar zul je toch een ander objectief voor moeten gebruiken of een voorzetlensje of een tussenring. Als Macro echt je ding is loont het mogelijk om er een speciaal objectief voor aan te schaffen. Iets om naar uit te kijken in de toekomst.

Mijn laatste advies.
Houdt je gebruiksaanwijzing bij de hand als je gaat fotograferen. Geheid kom je nog zaken tegen waarvan je niet weet hoe het komt. Die kun je daar dan in terug vinden. Zal je buurman op den duur ook waarderen. :wink:
Ik doe dat ook te weinig. Heb het net ontdekt met b.t. de witbalans waar het bij mij mis ging. :oops:

remco66

Bericht door remco66 » vr mei 13 2011 5:26 pm

hmm ok

ik heb net zo,n lowepro slingshot 400 gezien, daar zou hij in moeten passen.

iemand een tip voor een redelijk geprijsde macro objectief?

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”