Noorderlicht
Noorderlicht
In oktober 2011 gaan we 10 dagen naar de Lofoten in Noorwegen, speciaal om het Noorderlicht te zien. Hopen maar dat het er dan ook is. Ik heb een Nikon D3000 en ben een beginner op het gebied van digitaal fotograferen. Toch zou ik graag dat Noorderlicht willen fotograferen. Maar dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Ik heb gelezen over de noodzaak van een statief (heb ik ondertussen) en een afstandbediening vanwege de extreem lange sluitertijd (ik lees overal 25-30 seconden).
Maar er zijn vast nog 1001 andere dingen waar ik op moet letten om goede foto's te kunnen maken. Bij mijn camera zit een 18-55 mm lens en dat schijnt voldoende te zijn voor goede foto's. Heeft iemand tips over de instellingen op mijn camera? Wat moet ik wel en wat zeker niet doen?
We vertrekken 18 oktober en vanaf begin september neem ik nog deel aan een basiscursus digitale fotografie. Maar ik popel om nu al allerlei zaken te weten te komen. Voor straks....in oktober.
Harrie
Maar er zijn vast nog 1001 andere dingen waar ik op moet letten om goede foto's te kunnen maken. Bij mijn camera zit een 18-55 mm lens en dat schijnt voldoende te zijn voor goede foto's. Heeft iemand tips over de instellingen op mijn camera? Wat moet ik wel en wat zeker niet doen?
We vertrekken 18 oktober en vanaf begin september neem ik nog deel aan een basiscursus digitale fotografie. Maar ik popel om nu al allerlei zaken te weten te komen. Voor straks....in oktober.
Harrie
Re: Noorderlicht
Ga eens lekker foto's maken in de schemer/donker.
Ik vermoedt dat de Aurora borealis ook niet in het daglicht te zien zal zijn.
Stel je diafragma op een kleine opening/hoog getal.
Gebruik groothoek. Dat wordt heel erg mooi. Veel mooier dan een detail.
Maak 10 tallen foto's met verschillende tijden tot je de juiste tijd hebt gevonden.
Stel je staat er. Je groothoekje er op. 20mm of zo iets.
Statiefje geplaatst. Diafragma op 22. Afstandbediening in de hand.
Alle zaklampjes, hoofdlampjes e.d. uit. Klik op je remote en wacht 30 sec.
Bekijk em. Is ie goed dan is ie goed. Niet goed. Nog een keer naar 35 of 40 seconden etc.
Dan moet je er wel komen.
Denk ook aan je witbalans.
Zo zou ik het doen.
Ik vermoedt dat de Aurora borealis ook niet in het daglicht te zien zal zijn.
Stel je diafragma op een kleine opening/hoog getal.
Gebruik groothoek. Dat wordt heel erg mooi. Veel mooier dan een detail.
Maak 10 tallen foto's met verschillende tijden tot je de juiste tijd hebt gevonden.
Stel je staat er. Je groothoekje er op. 20mm of zo iets.
Statiefje geplaatst. Diafragma op 22. Afstandbediening in de hand.
Alle zaklampjes, hoofdlampjes e.d. uit. Klik op je remote en wacht 30 sec.
Bekijk em. Is ie goed dan is ie goed. Niet goed. Nog een keer naar 35 of 40 seconden etc.
Dan moet je er wel komen.
Denk ook aan je witbalans.
Zo zou ik het doen.

-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Waarom diafragma 22?
Dat is een waarde die je eigenlijk nooit moet gebruiken. Bij dat soort diafragmawaarden worden foto's erg onscherp. Het is ook niet nodig voor de scherptediepte als je op 20mm fotografeert zoals je zegt; je kan alles scherp hebben (wil je dat eigenlijk wel?) met veel lagere waarden.

Daar ben ik het dan niet mee eens.
Hieronder zie je waarom. Gemaakt met F22.

Ik denk dat je hier oets door elkaar haalt.
Klein getal grote opening. Groot getal kleine opening.
Kleine opening veel scherpte/diepte grote opening minder scherpte/diepte dacht ik toch.
Hieronder zie je waarom. Gemaakt met F22.

Ik denk dat je hier oets door elkaar haalt.
Kleine opening veel scherpte/diepte grote opening minder scherpte/diepte dacht ik toch.
Je scherptepunt ligt op oneindig, je schiet in het donker en richt je belichting op het fenomeen. Voorgrond is niet interessant, dat blijven silhouhetten. Kan op zich belangrijk zijn.
Je belichting, nabewerking en RAW schieten zijn volgens mij de belangrijste dingen.
Blijft mij de vraag waarom je een cursus neemt in september, 1 maand voordat je gaat, terwijl het nu nog mei is.
Wat Tuihanti zegt, ga oefenen in de nacht. Je komt heel snel je eigen grenzen tegen en die verleg je niet zo snel.
George
Je belichting, nabewerking en RAW schieten zijn volgens mij de belangrijste dingen.
Blijft mij de vraag waarom je een cursus neemt in september, 1 maand voordat je gaat, terwijl het nu nog mei is.
Wat Tuihanti zegt, ga oefenen in de nacht. Je komt heel snel je eigen grenzen tegen en die verleg je niet zo snel.
George
Tja, ik zou morgen wel aan die cursus willen beginnen, maar in mijn omgeving waren de laatste cursussen voor de vakantie al begonnen. Die eindigen begin juni en dan starten na de vakanties de nieuwe cursussen pas. Daar heb ik dus op ingeschreven. Eerder kan kennelijk niet.
Jullie advies om nu al te gaan oefenen in het schemer/donker ga ik zeker opvolgen. Eens kijken of ik mijn camera dan beter leer kennen. Is nu nog veel abracadabra met al die mogelijkheden.
Jullie advies om nu al te gaan oefenen in het schemer/donker ga ik zeker opvolgen. Eens kijken of ik mijn camera dan beter leer kennen. Is nu nog veel abracadabra met al die mogelijkheden.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Ik denk dat je me hier wat onderschat...Tuihanti schreef:Ik denk dat je hier oets door elkaar haalt.

Lees mijn tekst nog even. Ik heb helemaal niet gezegd dat je bij f22 niet veel scherptediepte hebt, meer dan bij f2.8 bijvoorbeeld. Ik beweerde allereerst dat je in het groothoekbereik f22 niet nodig hebt om alles scherp te hebben.
Daarnaast doelde ik op de afnemende scherpte die je hebt bij kleine diafragma's. Het scherpste diafragma van de meeste objectieven ligt meestal 2 stops van vol open (laagste waarde). Na f11 loopt de scherpte veelal snel terug!
- Rob Smit
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Zet je autofocus uit, voorkomt een teleurstelling.
ISO instelling op 100
en inderdaad, vergeet niet dat je geen omgevingslicht op de foto wilt hebben, dat is met langere sluitertijden extreem aanwezig.
Zonnekap monteren zou ik doen om vals invallend licht te voorkomen.
Fotografeer in raw.
Gebruik een afstandbediening, bij gebrek daaraan de zelfontspanner.
Veel oefenen.
ISO instelling op 100
en inderdaad, vergeet niet dat je geen omgevingslicht op de foto wilt hebben, dat is met langere sluitertijden extreem aanwezig.
Zonnekap monteren zou ik doen om vals invallend licht te voorkomen.
Fotografeer in raw.
Gebruik een afstandbediening, bij gebrek daaraan de zelfontspanner.
Veel oefenen.
Hoi Patrick,Patrick schreef:Waarom diafragma 22?Dat is een waarde die je eigenlijk nooit moet gebruiken. Bij dat soort diafragmawaarden worden foto's erg onscherp. Het is ook niet nodig voor de scherptediepte als je op 20mm fotografeert zoals je zegt; je kan alles scherp hebben (wil je dat eigenlijk wel?) met veel lagere waarden.
Ik lees toch echt dat je bij dat soort diafragma's onscherpe foto's krijgt.
Het zal dan wel aan mij liggen maar, ik heb objectieven gehad van Canon FD serie, Sigma de goedkoopsten en diverse anderen en ik kan je hier dus niet volgen. Nooit problemen gehad met f22 of hoger. Ik zal me er eens in verdiepen.

f22 zorgt er wel weer voor dat je een langere sluitertijd kunt gebruiken.
Handig als er een wolkje voor langs waait. Die zie je dan niet op de foto terug.
Soms is een langzamere sluitertijd mooier dan een zo kort mogelijke, denk ik dan.
Ik heb net een foto van de maan gemaakt. Howling at the moon.
Ik heb het diafragma kleiner gemaakt om de voorbij komende schaapjes wolken onzichtbaar te krijgen.
Dat werkt uitstekend.
Als je de Aurora Borealis wilt fotograferen wil je dat later vast wel weer afdrukken.
Dan is scherpte wel handig. Zeker als je gaat uitvergroten. Misschien zie ik dat verkeert maar, zo benader ik het.
Het worden toch sfeer platen, denk ik dan.
- Bak
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zie dit topic http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... lit=aurora, misschien de starter daarvan een berichtje sturen om tips te vragen.
[understatementmodus]Het is hem best goed gelukt...[/understatementmodus]
[understatementmodus]Het is hem best goed gelukt...[/understatementmodus]
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Klopt, dat heb ik ook gezegd. Maar haal scherpte en scherptediepte niet door elkaar.Tuihanti schreef:Ik lees toch echt dat je bij dat soort diafragma's onscherpe foto's krijgt.
Het zal dan wel aan mij liggen maar, ik heb objectieven gehad van Canon FD serie, Sigma de goedkoopsten en diverse anderen en ik kan je hier dus niet volgen. Nooit problemen gehad met f22 of hoger. Ik zal me er eens in verdiepen.![]()

Waar het om gaat is diffractie, of beter: het voorkomen ervan. Lees dit bijvoorbeeld eens:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
http://pics.idemdito.org/fysica/diffractie.htm
Of zoek even op ons forum.
Tja , ik zou vooral zorgen voor goede composities. Natuurlijk, het noorderlicht is schitterend, maar vaak zie je foto's van het licht zelf, waar dan mensen van zeggen 'prachtig' , die qua compositie gewoon totaal niet aantrekkelijk zijn.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Nou ik heb het gelzen. Stevig leesvoer op de avond.Patrick schreef: Waar het om gaat is diffractie, of beter: het voorkomen ervan. Lees dit bijvoorbeeld eens:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp
http://pics.idemdito.org/fysica/diffractie.htm
Of zoek even op ons forum.
Nu begrijp ik waar je het over hebt. Thanks.