TwitPic voorwaarden | commercieel uitbaten van jouw foto's

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Ivan10
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

TwitPic voorwaarden | commercieel uitbaten van jouw foto's

Bericht door Ivan10 » za mei 14 2011 10:05 am

Wat vinden we hier nu van? Dit zijn Twitter-foto-websites, maar wat als alle foto-websites dit gaan doen?
Twitpic mag foto's van gebruikers verkopen
AMSTERDAM – Twitpic.com, waar gebruikers van vooral Twitter foto’s uploaden om deze via de website te verspreiden, heeft de voorwaarden zo aangepast dat Twitpic foto’s van mensen mag verkopen aan derden. [....]
http://www.nu.nl/tech/2512635/twitpic-m ... kopen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wassen neus ook nog eens. Je behoudt het auteursrecht, maar een ander gaat er "commercieel" mee van door. Wat is het nut van het auteursrecht dan nog :|
Het verschil is dus dat ook de fotograaf de foto mag blijven verspreiden, maar dit recht dan wel deelt met Twitpic. Inmiddels is de website een samenwerking met fotopersbureau Wenn aangegaan. [...]
Danny Mekic, internetexpert en -jurist, stelt tegenover NU.nl dat de huidige constructie bij Twitpic mogelijk is. "Over het algemeen is het zo dat een partij de licentie kan krijgen om een foto te verspreiden, terwijl het eigendom over het auteursrecht bij de fotograaf blijft." "Het volledig overnemen van het auteursrecht is een heel ander verhaal. Dat kan in Nederland bijvoorbeeld alleen schriftelijk of via een elektronische handtekening geregeld worden", legt Mekic uit. Van een volledige overdracht van de auteursrechten is bij Twitpic dan ook geen sprake.

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: TwitPic voorwaarden | commercieel uitbaten van jouw foto

Bericht door Ronald-D » za mei 14 2011 10:11 am

Ik zat dit onderwerp al aandachtig te volgen van de week tijdens een BNR nieuwsuitzending
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mei 14 2011 10:25 am

Mogelijk dat het juridisch helemaal niet klopt van wat ze beweren.
Eenzijdig worden voorwaarden aangepast ten behoeve van commercieel gewin van Twitpic.com zonder ruggespraak met twitteraars die daar reeds foto's hebben geplaatst.
Er staan reeds zoveel opnamen onder de oude voorwaarden, dat ze daarmee in één klap "met terugwerkende kracht" een hoop foto's commercieel zouden kunnen gebruiken, eventjes met wat voorwaarden veranderen. Dat is onder valse voorwendselen een dienst aanbieden.

Dit is een aardige in het nieuwsbericht:
Het is niet toegestaan zonder toestemming de foto’s te gebruiken en dus zijn de regels aangescherpt en heeft de website zichzelf toen het recht gegeven de foto’s zelf ook te mogen verspreiden.
Je kunt jezelf "achteraf" (met terugwerkende kracht nadat er al onnoemelijk veel foto's staan) geen rechten toe-eigenen.
Ik denk dat het laatste woord daarover nog niet is gezegd.

Een van de redenen dat ikzelf nooit foto's plaats op een of andere foto-website. Er zit altijd wel een addertje achter.

Massaal boycotten die handel en alle foto's die mensen erop hebben geplaatst eraf halen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 14 2011 10:55 am

De kiekjes die op Twitpic geplaatst werden, werden al langer gebruikt door allerlei zichzelf serieus nemende kranten. Gratis en voor niets. Daar viel ook niemand over, en terecht: in de voorwaarden van Twitpic staat dat dit is toegestaan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 14 2011 11:25 am

Dus als zomaar iets in voorwaarden wordt veranderd en opgenomen dan is iets toegestaan?
Er is ook nog iets als Nederlandse en Europese wetgeving waaraan iets moet voldoen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » za mei 14 2011 11:43 am

Beste Leon,

Ik ben het roerend met je eens.
Het zou zo moeten zijn dat de fotograaf het auteursrecht houdt en niet zomaar een licentie tot gebruik geeft.
Sites zoals de bovengenoemde maken gratis commercieel gebruik van foto's mogelijk.,
Het enige dat wij (fotomakers) kunnen doen is een boycot, eventueel ook van publicaties die die gratis foto's gebruiken.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 14 2011 12:26 pm

gijs sandberg schreef: Het enige dat wij (fotomakers) kunnen doen is een boycot, eventueel ook van publicaties die die gratis foto's gebruiken.
Nou ja, ik heb geen Twitter account.
Maar ik denk dat zoiets sneller en makkelijk te regelen is met een aantal mensen de koppen bij elkaar steken, en dan via een organisatie als Burafo, om een proefproces te voeren. Ik denk dat het zo is afgelopen.

Ander voorbeeld: Bij inzendingen voor een "foto-wedstrijd" staat dikwijls in de voorwaarden dat foto's voor eigen promotie gebruikt mogen worden. Die voorwaarden zijn vooraf bekend voordat je er aan begint en worden expliciet vermeld. En dan nog moet je een wedstrijd inschrijfformulier ondertekenen dat je akkoord gaat met die voorwaarden. Die voorwaarden gaan nooit verder dan het specifieke doel met betrekking tot die wedstrijd. De organisatie die de wedstrijd organiseert mag foto's daarbij niet verder exploiteren aan derden.

Nu worden voorwaarden door TwitPi eenzijdig veranderd, met terugwerkende kracht dat alles wat daar reeds staat zomaar geëxploiteerd mag worden voor eigen geldelijk gewin van TwitPic, zonder enige restrictie. Daar is nimmer een getekende overeenkomst voor afgesloten met hun gebruikers. Ik vraag me af of gebruikers allemaal schriftelijk wel op de hoogte zijn gesteld van de verandering van de voorwaarden?
Nog afgezien dat een overeenkomst tussen een Twitteraar en de Twitter website alleen maar kan gelden tussen deze twee partijen, nooit een verdere overeenkomst naar een achterliggende partij die geen aandeel heeft in die eerste partij, de Twitteraar zonder die er persoonlijk bij te betrekken. (Verkoop van foto's van een Twitteraar gaat buiten hem om tussen de TwitterPic website en een derde partij. De Twitteraar wordt er niet bij betrokken).

Wat ze hier flikken is niet anders als muziek, software, films kopiëren en dat ook nog eens aan andere verkopen, en dat zonder toestemming en zonder de eigenlijke maker zelfs ook maar enigszins financieel tegemoet te komen of een percentage van de opbrengst te gunnen. Het wordt met de dag brutaler.

Ik kan ook wel eenzijdig voorwaarden gaan opleggen. Ik ga naar de bioscoop en maak een kopie van de première van een film.
Ga ik die (slecht) opgenomen film kopiëren en lekker aan iedereen doorverkopen. Zo verdien ik er tenminste ook wat aan, wat anderen met veel inspiratie en moeite hebben gemaakt. Lekker makkelijk, kost me niks, alleen wat kopietjes.
Komt die bioscoop-eigenaar erachter dat ik daarmee bezig ben en benadert mij, dat dat niet mag. Houd ik hem netjes mijn eigen opgestelde voorwaarden voor zijn neus, dat als ik in zijn bioscoop kom, en hij mij binnenlaat hij zich maar heeft te conformeren aan de door mij eenzijdig opgestelde voorwaarden. Uiteraard vertel ik hem dat hij ook gewoon zijn films in zijn bioscoop mag blijven draaien. Daar leg ik hem geen restricties in. Alleen wil ik er zonder moeite ook graag wat mee verdienen. En omdat mijn kopietjes minder kosten dan een bioskoopkaartje, zullen mensen wel gek zijn om dan nog naar de bioskoop te gaan.
Nog even afgezien wat de rechten van de filmproducent in deze zelf betreft.
(Bioscooporganistaties zijn daarbij gebonden aan overeenkomsten met uitgevende filmmaatschappij organisaties).

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » za mei 14 2011 12:53 pm

Léon Obers schreef:Dus als zomaar iets in voorwaarden wordt veranderd en opgenomen dan is iets toegestaan?
Er is ook nog iets als Nederlandse en Europese wetgeving waaraan iets moet voldoen.
Het stond al in de voorwaarden, het is alleen nieuw dat ze ze gaan verkopen. Gebruik door anderen was altijd al toegestaan (nooit opgevallen dat kranten twitpic foto's gebruiken op bijv. hun websites?)

oud0001

Bericht door oud0001 » za mei 14 2011 6:56 pm

Tja, als het in de voorwaarden staat hang je. Verkopen is ook gebruik maken.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mei 14 2011 11:54 pm

Tom schreef: Het stond al in de voorwaarden, het is alleen nieuw dat ze ze gaan verkopen. Gebruik door anderen was altijd al toegestaan (nooit opgevallen dat kranten twitpic foto's gebruiken op bijv. hun websites?)
Ik weet niet of het al in de voorwaarden stond, ik ga uit van de nieuwsberichten in het persbericht.
Maar ik vind het een uiterst vreemde zaak dat een ander gaat bepalen wat ze met jouw foto's doen en je er zelf geen zeggenschap over hebt.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mei 15 2011 1:17 am

Ik vind het niet vreemd meer.
Tegenwoordig draaid alles enkel nog om de centen en hoe men er aan komt is niet meer van belang.
Als het in de voorwaarden staat ga je er dus mee akoord.

Als je dat niet wilt ga dan niet akoord en zoek een andere plaats/service die dat niet doet.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 15 2011 8:19 am

Dat alles om de centen gaat is wel duidelijk. Alleen het moet wel op een legale manier gebeuren.
Voorwaarden opnemen die niet stroken met de wetgeving is dus illegaal.

Dat is al illegaal vanuit een ander standpunt bekeken. "Handelen / het aangaan van overeenkomsten" van een tweede partij naar een derde partij uit naam / of jegens een eerste partij. Zoiets kan officieel alleen met schriftelijk getekende overeenkomsten / contracten worden geregeld.
Het foto's verkopen van TwitPic aan een derde partij is een overeenkomt aangaan van verkoop van intellectueel eigendom van de eerste partij, de Twitteraar. Daarvoor hebben ze ofwel een volmacht van die eerste partij nodig. Een volmacht is per definitie een ondertekende machtiging.
Ofwel het moet in een getekende overeenkomst reeds zijn besloten tussen de eerste partij (de Twitteraar) en TwicPic website.
Geen van beide getekende benodigdheden heeft TwicPic in haar bezit.

Als ik een auto ter stalling op een parkeertrerrein van een concertgebouw neerzet omdat ik gast ben van het concertgebouw, mag de concertgebouworganisatie niet zonder getekende machtiging of getekende overeenkomst die auto aan een derde partij gaan verhuren om daar geld mee te verdienen in de tijd dat die auto daar ter stalling staat. Ook al vinden ze dat ze daar wel de beschikking over mogen hebben en met die auto mogen doen wat zij goeddunken omdat ze dat eenzijdig op een papiertje in hun voorwaarden hebben opgenomen en ik daarmee toch akkoord zou zijn gegaan door een bezoek aan dat concertgebouw te brengen. Als ik het er niet mee eens ben met die regeling moet ik het concertgebouw maar niet bezoeken.

Iedereen begrijpt dat laatste voorbeeld (mag ik hopen) dat het naar alle kanten rammelt van wat een concertgebouworganisatie met de eigendommen van een ander zou willen doen, dat zoiets niet door de beugel kan.
Maar als het ineens om foto's gaat die geparkeerd staan op een social media website, vinden mensen dat kennelijk ineens maar normaal.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo mei 15 2011 6:22 pm

Dat alles ondertekend moet worden is een achterhaald concept.
Als er overeenkomsten worden gewijzigd dien je daar over te worden geinformeerd.
Ga je niet akoord kun je stoppen. Ga je door ga je stilzwijgend akoord met nieuwe voorwaarden in een overeenkomst. Dat is tegenwoordig niet langer vreemd meer.
Er moet dan echter wel in de voorgaande voorwaarden staan vermeldt dat dit eenzijdig kan plaatsvinden.
Stond het er in zal elke rechter zeggen dat je dan niet akoord had moeten gaan en geen gebruik van hun diensten had moeten maken.

Leg het anders even voor aan een advocaat. Dan weet je het zeker.
Een eerste consult is meestal nog gratis ook.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 15 2011 10:41 pm

Tuihanti schreef:Dat alles ondertekend moet worden is een achterhaald concept.
Nee dat is toch echt niet zo. Dan zouden allerlei rechtsgeldige stukken die echt pas hun beslag krijgen bij ondertekening wel achterwege kunnen blijven, zoals incasso's, huurovereenkomsten, hypotheken, testamenten etc. Notariskantoren kunnen dan hun kantoren wel sluiten.
Het zou een grote janboel worden als dat allemaal achterwege werd gelaten, want dan heb je er een dagtaak aan om al het verkeerd gebruik van vermeende rechten die men zich toegeëigend weer recht te zetten. Heb je binnen de kortste keren anarchie en valt heel het rechtssysteem en een democratie uiteen.

En dat jij denkt dat rechters zo simpel reageren dat je dan maar niet akkoord had moeten gaan met voorwaarden, heb je het behoorlijk mis.
Die gaan namelijk uit van de wetgeving, niet wat iemand zomaar op een of ander papiertje met voorwaarden zich aan rechten denkt toe te kunnen eigenen.

Dat bedrijven het een en ander wel eens proberen om te draaien, tja dat gebeurd gewoon. Maar het wil niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Bij de eerste de beste confrontatie zullen ze wellicht bakzeil moeten halen.

ElmoA

Bericht door ElmoA » wo jun 22 2011 3:32 pm

Wie auteursrecht heeft op een werk beschikt over twee exclusieve rechten: het alleenrecht om het beschermde werk openbaar te maken en het alleenrecht om het te verveelvoudigen. Dat betekent dus dat ieder ander dan de auteursrechthebbende niet zomaar op eigen houtje het beschermde werk mag gaan openbaar maken en/of verveelvoudigen. Daarvoor is de voorafgaande toestemming van de auteursrechthebbende nodig. Die heeft immers als enige de auteursrechtelijke zeggenschap over het werk.
Overdracht
De oorspronkelijke maker kan zijn auteursrecht op zijn werk overdragen aan een andere persoon of organisatie, bijvoorbeeld aan een uitgever, omroep, toneelgezelschap, museum, film-, video- of platenproducent.
Overdracht van auteursrecht moet in een schriftelijk stuk, een akte, worden vastgelegd. Zonder zo’n akte kan er geen sprake zijn van auteursrechtoverdracht.
Het kenmerk van overdracht is dat degene aan wie u uw rechten overdraagt, voortaan zeggenschap krijgt over het verdere gebruik van uw werk. Aan de overdracht van uw rechten kunt u (financiële) voorwaarden stellen.
Licentie
Als de maker zelf zeggenschap wil blijven houden over het verdere gebruik van zijn werk, kan hij volstaan met het geven van een licentie (= toestemming). Dat wil zeggen dat hij alleen toestemming geeft zijn werk op een bepaalde manier en/of voor een bepaalde termijn en/of in een bepaald (geografisch) gebied openbaar te maken of te verveelvoudigen. Het auteursrecht blijft daarbij in handen van de maker. Een licentie kan zowel schriftelijk als mondeling worden verleend. Schriftelijke vastlegging is wel beter, omdat dan makkelijker na te gaan is wat er precies is afgesproken.

n.a.v. bovenstaande lijkt me dat zowieso alle twitpics van voor de voorwaardenwijziging niet gebruikt mogen worden. Voor iedereen die zich na die wijziging heeft geregistreerd en akkoord is gegaan met de voorwaarden lijkt me dat vooral het laatste kopje geldt: je geeft TwitPic door het akkoord gaan een licentie, welke je ook weer kunt intrekken, door bijvoorbeeld het verwijderen van je foto(s)

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”