70-200 2.8 VR II of 300 F4

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: 70-200 2.8 VR II of 300 F4

Bericht door Eeuw » zo mei 15 2011 2:58 pm

Ik heb geen tips voor je, maar wel een leuke link naar een ander forum. Misschien leuk icm google translate. In ieder geval genoeg om naar te kijken:
http://www.chassimages.com/forum/index. ... 399.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedereen gooit zijn 300mm f/4.0 foto's in dit draadje.
"Fil ouvert" > "verzameldraadje"
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Frank B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Frank B » zo mei 15 2011 3:37 pm

Ik heb ze beide, hoewel ik de 70-200 VR I heb, niet de VR II

ik gebruik bijna nooit een statief met de 300 mm f4. je bent voor een goed statief met balhoofd voor dit objectief met camera zowiezo al gauw een paar honderd uro extra kwijt. En dan nog kirk sledes en wat al niet meer er bij kopen. Allemaal merchandise, laat je niet gek maken. Leer uit de hand fotograferen i.c.m. met juiste S en (auto) ISO en je komt een heel eind hoor. Neem in lastige lichtomstandigheden een rijstzak mee. Als je echt vele dagen in een tentje op de hei wil gaan zitten wachten op dat ene vogeltje dan zou ik een grote investering doen in een goede ondersteuning, anders niet doen. De 300 is scherper dan de 70-200, zeer geschikt voor sport en natuur (klein en groot) en de kenko 1.4 pro is een geweldige teleconvertor. Ragscherp en echt niet minder dan de Nikon. de 70 -200 is een allrounder vanwege flexibiliteit maar ook zeer geschikt als portretlens vind ik zelf. Als je de 300 met teleconvertor eenmal hebt gebruikt dan is de 70-200 met diezelfde convertor prut, veel te wollig. Neem de 300 F4 met 1.4 teleconvertor en houd de 70-300 die je al hebt voor het flexibele werk.

Succes met overdenken.

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » zo mei 15 2011 7:54 pm

@Eeuw & Frank:

ontzettend bedankt voor jullie input bij deze. Ik denk dat ik eruit ben en lekker voor de 300mm F4 ga. De Kirk ga ik er waarschijnlijk wel bijnemen en dan de Kenko teleconverter. Mocht ik nog meer 'stabiliteit' nodig hebben, dan zie ik later wel wat daaraan te doen.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Frank B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank B » zo mei 15 2011 8:31 pm

verstandige keuze, maar wacht met de Kirk aanschaf. Deze zal best beter zijn dan de orignele statiefbeugel die bij de 300 f4 zit maar je gaat hem echt niet veel gebruiken hoor. De originele beugel gebruik ik amper en als ik hem gebruik dan alleen i.c.m. de monopod om het gewicht van body en lens op te vangen, bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd o.i.d.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo mei 15 2011 8:54 pm

Ik heb sinds ongeveer een maand een 300mm f/4 maar hij is al heel wat keren mee op pad geweest. Ik had geen enkele moeite om aan dat objectief te wennen, ging meteen goed vanaf dag 1. Verder is die 300mm f/4 een superlens, zelfs op F/4. Wat is die scherp. :shock:

Wel even aan paar dingen waar je op moet letten:
1. Op een niet-pro body (D80/D7000) MOET je deze combinatie met de lens dragen. De camera is er niet op gebouwd om deze combi aan de body te dragen en dat is niet zonder risico. Bij een D300 en hoger kan dat wel.
2. In veel dierentuinen zit je vaak te dicht op het beest met een 300mm, tenzij je voor "dieren-portetfoto's" gaat (maar dat kan met deze lens ook heel mooi zijn). Uitzondering is de Beekse Bergen en een aantal roofvogelshows, daar is 300mm een prima keus.

Wat betreft de Kirk gondel, die is ongetwijfeld beter maar ik ervaar de Nikon gondel niet echt als een probleem. Voorwaarde is wel dat je hem goed vast moet draaien. Let wel, de eerste versies werden met een gondel geleverd die beduidend slechter was (daar komen veel klachten vandaan) , maar de nieuwe gondel is schijnbaar al stukken beter. Daarnaast moet ik opmerken dat ik de lens tot nu toe maar zelden vanaf statief gebruik, meestal vanaf monopod of uit de hand (dat gaat prima bij normaal daglicht). Ook moet ik opmerken dat ik nog geen teleconverter gebruik, misschien moet ik dan mijn mening herzien. :)
Spul waarmee je foto's maakt...

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mei 15 2011 10:17 pm

Waarom zou je sowieso niet gewoon eerst het objectief kopen en kijken hoe een en ander bevalt. Er wat bij kopen kan altijd nog!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » wo mei 18 2011 1:49 pm

ReneG schreef:Wel even aan paar dingen waar je op moet letten:
1. Op een niet-pro body (D80/D7000) MOET je deze combinatie met de lens dragen. De camera is er niet op gebouwd om deze combi aan de body te dragen en dat is niet zonder risico. Bij een D300 en hoger kan dat wel.
:)
Dit is even wat minder, daar ik aan mijn D7000 een Sun Sniper strap heb hangen. Dus dit kan ik maar beter niet doen als de 300mm F4 eraan hangt? Of is er een andere manier voor?

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » wo mei 18 2011 1:50 pm

Patrick schreef:Waarom zou je sowieso niet gewoon eerst het objectief kopen en kijken hoe een en ander bevalt. Er wat bij kopen kan altijd nog!
Een verstandig advies :mrgreen: Ga ik natuurlijk ook opvolgen!

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 18 2011 2:35 pm

Ronald-D schreef:
Dit is even wat minder, daar ik aan mijn D7000 een Sun Sniper strap heb hangen. Dus dit kan ik maar beter niet doen als de 300mm F4 eraan hangt? Of is er een andere manier voor?
Ja heel eenvoudig, gewoon de strap aan de voet van de 300mm bevestigen; Daarin zit hetzelfde schroefgat als in de body van je D7000. Dan hangt je camera zeg maar 'aan de lens'. Dat gezegd hebbende, het is wel lomp dus goed oppassen dat het niet gaat schommelen of dat je bij het omdraaien ergens tegenaan stoot.

PS: Ik heb de sniper strap zelf ook, maar ik geef tegenwoordig de voorkeur aan het OpTech harnas; Die heeft twee bevestigingspunten links en rechts, dan hangt het zowel aan de lens als aan de camera-body. Veel stabieler en voorzien van quick disconnects, en alle gewicht op BEIDE schouders, niet een schouder of je nek.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo mei 18 2011 3:09 pm

ReneG schreef:...
1. Op een niet-pro body (D80/D7000) MOET je deze combinatie met de lens dragen. De camera is er niet op gebouwd om deze combi aan de body te dragen en dat is niet zonder risico. Bij een D300 en hoger kan dat wel.....
Ik durf het te betwijfelen en stel me bij deze beschikbaar als vrijwilliger! :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » wo mei 18 2011 3:24 pm

Voor wat je er mee wilt gaan doen zou ik zeker voor de 300 mm kiezen
super lens en goed met converter te gebruiken.
dan idd ook nog goed inzetbaar voor vlinders paddenstoelen libellen kikkers hagedissen bloemen.
Alleen in de Zoo zou je dan wel een te veel mm kunnen hebben maar ja wat ga je vaker doen
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 18 2011 3:36 pm

Eeuw schreef:
ReneG schreef:...
1. Op een niet-pro body (D80/D7000) MOET je deze combinatie met de lens dragen. De camera is er niet op gebouwd om deze combi aan de body te dragen en dat is niet zonder risico. Bij een D300 en hoger kan dat wel.....
Ik durf het te betwijfelen en stel me bij deze beschikbaar als vrijwilliger! :mryellow:
Dat mag natuurlijk, maar ik had al zoveel discussie hierover gelezen dat ik de vraag maar gewoon aan Nikon zelf heb gesteld. Overigens stelde ik de vraag n.a.v. mijn overweging om de 70-200VRII te kopen, maar het is uiteindelijk de 300mm AF-S f/4 geworden; Maar die is bijna even zwaar.

Bij deze het officiële antwoord van Nikon support:
Nikon Support schreef: Het zou geen probleem mogen zijn om het AF-S VR II 70-200mm f/2.8G objectief zonder verdere ondersteuning aan de D300s mee te dragen. Wel is het zo dat u tijdens het fotograferen zelf het beste zowel objectief als body kunt vasthouden. Omdat de body van de D300s, inclusief bajonetvatting, op redelijk wat berekend is, hoeft u zich bij normaal gebruik geen zorgen te maken om vervorming van de vatting.

Indien u een degelijke tas heeft, zou het ook geen probleem moeten zijn om de D300s daarin op te bergen als het objectief nog aan de body bevestigd is.

Voor de D90 wordt het een ander verhaal, omdat de body zelf van verhard kunststof is. Het is niet aan te raden om het AF-S VR II 70-200mm f/2.8G objectief zonder verdere ondersteuning aan de D90 mee te dragen. De bajonetvatting kan het gewicht misschien wel aan, maar omdat deze aan een kunststof body bevestigd is, zou dit mogelijk tot een probleem kunnen leiden waarbij de vatting zelf geleidelijk aan van de body loskomt. Het is dus aan te raden om bij gebruik van dit objectief op de D90 op zijn minst het objectief tijdens het dragen te ondersteunen.

Wat betreft het opbergen in een tas geldt hier dat als zowel de D90 en de 70-200mm stabiel en in gelijke mate ondersteund worden, hier geen problemen zouden moeten zijn. Indien echter de body meer ondersteund wordt dan het objectief en er nog steeds een zeker gewicht aan de body blijft 'hangen' dit mogelijk tot schade aan de body zou kunnen leiden.
Wat voor een D90 geldt, geldt ook voor een D80. En naar m.i. geldt het ook voor de D7000, aangezien ik heb begrepen dat alleen het achterste gedeelte van de D7000 is voorzien van een magnesium behuizing, de rest is nog steeds kunststof. Zie ook deze quote: "D7000, on the other hand, has the armor of magnesium in many important areas of the body, especially at the top and back of the camera, but the front (and importantly, around the lens mount) is mainly plastic."

Als Nikon zelf zegt dat je dat echt niet moet doen met een D90 of equivalent zou ik het risico dus ook niet gaan lopen...

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo mei 18 2011 4:31 pm

Gelijk heb je!
Dat Nikon zich indekt snap ik natuurlijk ook goed. In de praktijk zal het wel 'loslopen'. :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » wo mei 18 2011 4:44 pm

Eeuw schreef:Gelijk heb je!
Dat Nikon zich indekt snap ik natuurlijk ook goed. In de praktijk zal het wel 'loslopen'. :mryellow:
Waarschijnlijk wel maar ik durf er niet op te gokken.

Maar het verraste me juist dat ze aangeven dat het op een D300s wel kan. Als ze zich 'echt' zouden indekken zouden ze denk ik gewoon gezegd hebben dat je het op geen enkele body moet doen. Juist daarom hecht ik er toch wel wat waarde aan. Maar goed, ik doe het telewerk toch nagenoeg uitsluitend met de D300s.

Ronald-D
Clublid
Clublid

Bericht door Ronald-D » wo mei 18 2011 5:19 pm

ReneG schreef:
Ronald-D schreef:
Ja heel eenvoudig, gewoon de strap aan de voet van de 300mm bevestigen; Daarin zit hetzelfde schroefgat als in de body van je D7000. Dan hangt je camera zeg maar 'aan de lens'. Dat gezegd hebbende, het is wel lomp dus goed oppassen dat het niet gaat schommelen of dat je bij het omdraaien ergens tegenaan stoot.

PS: Ik heb de sniper strap zelf ook, maar ik geef tegenwoordig de voorkeur aan het OpTech harnas; Die heeft twee bevestigingspunten links en rechts, dan hangt het zowel aan de lens als aan de camera-body. Veel stabieler en voorzien van quick disconnects, en alle gewicht op BEIDE schouders, niet een schouder of je nek.
Bedankt voor je tips ReneG, hier heb ik beslist wel wat aan.
Wat de OpTech harnas betreft, ik houd het voorlopig maar even bij wat ik nu heb......deze hobby begint aardig wat te kosten zo :mrgreen:

Ik heb de discussie verder nog even gevolgd, maar ook ik zal geen risico's nemen, en wat Nikon heeft gezegd maar in acht nemen :wink:

Nikon D7000+MB-D11
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
SB700+SB900
AF-ON

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”